Monday, April 01, 2019

Laksana Hukum Hudud, PBB Bidas Kerajaan Brunei


Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) membidas pemerintahan Brunei kerana berhasrat melaksanakan undang-undang hudud yang antara lain merejam pelaku homoksesual dan penzina serta memotong tangan orang yang mencuri.

Brunei Hudud

"Saya merayu pada kerajaan (Brunei) untuk berhenti daripada melaksanakan undang-undang drakonian yang hanya akan menandakan kemunduran perlindungan hak asasi manusia kepada rakyat Brunei jika (undang-undang) dilaksanakan," kata Ketua Hak Asasi UN, Michelle Bachelet dalam satu kenyataan.

Brunei yang merupakan sebuah negara monarki mutlak ditadbir oleh Sultan Hassanal Bolkiah akan melaksanakan undang-undang hudud berkuatkuasa 3 April 2019 ini.

Selepas dikritik hebat dan ditangguh hampir lima tahun, kerajaan Brunei didakwa akan meneruskan hasrat untuk melaksanakan hukuman sebat atau rejam sampai mati terhadap beberapa kesalahan termasuk homoseks, zina dan rogol.

Bagaimanapun, isu ini menimbulkan perdebatan di laman sosial apabila segelintir pihak khususnya rakyat Brunei mendakwa laporan tersebut tidak benar, dan menyifatkan ia sebagai ‘recycle news’.

Difahamkan, sebelum ini Sultan Brunei yang juga bertindak sebagai Perdana Menteri mengumumkan undang-undang syariah itu akan dilaksanakan dalam tiga fasa.

Pada Mei 2014, fasa pertama telah dilaksanakan melibatkan kesalahan hamil, luar nikah, tidak solat Jumaat dan mempromosikan kepercayaan agama lain selain Islam.

Mengikut fasa ini, umat Islam yang didapati bersalah melakukan perkara tersebut boleh dikenakan denda atau penjara.

Brunei bagaimanapun, dilaporkan menangguh dua fasa terakhir berikutan bantahan masyarakat antarabangsa pada 2014.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon