Wednesday, April 10, 2019

Kenapa Pindaan MA63 Gagal?


Penolakan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2019 sememangnya sudah dijangkakan kerana sebarang pindaan Perlembagaan tanpa mematuhi prinsip Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) mesti ditolak sepenuhnya.

Pindaan MA63 Gagal

Dalam undian berbelah bahagi, hanya 138 Ahli Parlimen mengundi untuk meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2019 bagi Perkara 1(2) di Dewan Rakyat.

Sebarang pindaan Perlembagaan Persekutuan memerlukan undian dua pertiga atau 148 undian daripada 221 Ahli Parlimen berikutan kekosongan kerusi Parlimen Sandakan.

Yang di-Pertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof ketika membacakan keputusan berkata, 138 undi bersetuju dengan pindaan berkenaan manakala tiada undian yang tidak bersetuju dan 59 undi berkecuali.

Apa Sebenarnya Yang Terjadi?

Ahli Parlimen Santubong, YB Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata Pindaan Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan hanya ‘separuh jalan’ yang dipersetujui oleh Sarawak.

Wan Junaidi berkata, rakyat Sarawak mahu kedudukan negeri dikembalikan seperti dinyatakan dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

“Pindaan ini hanyalah separuh jalan yang kita mahu, bukan sepenuhnya seperti kita mahukan Perjanjian Malaysia 1963 dimasukkan ke dalam Perlembagaan,” katanya.

Beliau berkata, pindaan yang dibuat bertujuan untuk mengembalikan perlembagaan digubal pada 1963 tetapi tidak memberi status rakan kongsi setara.

Persekutuan

Definisi “Persekutuan” dalam Artikel 160 Perlembagaan Malaysia adalah salah dan bertentangan dengan roh MA63, kerana bermaksud “Persekutuan 'Malaya' BUKAN Malaysia”.

Inilah diantara sebabnya kenapa MP GPS TIDAK MAHU MENGUNDI atau ABSTAIN dari mengundi RUU Pindaan Perlembagaan kerana definisi PERSEKUTUAN yang sedia ada dan salah, harus dipinda sekali.

Ia juga kerana RUU tersebut TIDAK memberi apa-apa manafaat kerana ia langsung tidak menunjuk dan memperakukan kedudukan atau STATUS Sabah dan Sarawak sebagai EQUAL PARTNER atau EQUAL PARTY kepada MA63.

Pendek kata, RUU tersebut adalah tidak lengkap, terlalu mentah dan kosong tanpa isi atau intipati yang dikehendaki oleh rakyat Sarawak dan Sabah sebenarnya.

Ia adalah seperti “melepas batuk di tangga” dan di buat atas dorongan nafsu politik PH, maka ia boleh dianggap sebagai dan hanyalah helah politik semata-mata (“a mere political ploy”) .

Jika RUU tersebut diluluskan pun, ia tidak ada langsung membawa apa-apa makna atau manafaat disegi Equal partner Status dan hanya menambah kekeliruan rakyat.

Usaha Kerajaan PH dalam membentang RUU ini ternyata tidak telus, tidak tulus dan tidak ikhlas terhadap rakyat Sarawak dan Sabah maka ianya tidak di undi oleh para MP GPS.

Untuk semakan, dibawah ini adalah definisi “Persekutuan” yang sedia ada dalam Perlembagaan Malaysia.

“Artikel 160: “ Persekutuan” ertinya Persekutuan yang ditubuhkan di bawah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957; Ia sepatutnya berbunyi: “Persekutuan” ertinya Persekutuan yang ditubuhkan di bawah Perjanjian Malaysia 1963."

Kerana definisi salah ini masih tertera dalam Perlembagaan, maka RUU pindaan pada Artikel 1(2) menjadi tidak lengkap dan tidak bermakna dan seterusnya tidak disokong serta gagal mendapat 2/3 undi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: sarawakvoice

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon