Saturday, April 06, 2019

Kenapa Biasanya Lelaki Yang Hilang Dalam Hutan, Bukan Perempuan?


Apa sebenarnya dunia alam bunian? Kenapa dalam setiap kehilangan di dalam hutan, di saat operasi mencari sudah dilakukan tetapi tidak ditemui dan akhirnya kehilangan sebegini dikaitkan dengan alam bunian. Kenapa misteri sebegini timbul?

Misteri ACAP Hilang

Tidak merujuk kepada kes Acap semata-mata tetapi kes kehilangan Azarul Mukhriz yang hilang di Bukit Broga antara buktinya, perempuan jarang menjadi pilihan kerana jin-jin ini kurang tertarik dengan wanita kerana jin-jin betina jauh lebih cantik berbanding manusia biasa.

Namun, puteri-puteri diraja pula biasanya amat tertarik dengan manusia terutama lelaki yang mereka anggap sangat luar biasa. Tak hairanlah kita kerap mendengar banyak lelaki yang hilang di hutan berbanding perempuan.

Jin ini juga biasanya amat menyukai kanak-kanak yang belum baligh atau belum disunatkan kerana pada pandangan mereka, “usia ini belum kotor”. Sama juga bayi dalam kandungan turut menjadi pilihan jin-jin ini.

Ciri-ciri lelaki yang sepertimana biasanya menjadi pilihan untuk 'dijemput' masuk ke Alam Bunian?

Dunia bunian dipenuhi dengan segala bentuk kemewahan. Biasanya bagi jin Islam, kehidupan mereka jauh lebih zuhud dan tidak memandang kebendaan seperti emas, wang ringgit seperti mana kehidupan manusia yang memandang kebendaan sebagai faktor utama.

Biasanya lelaki yang menjadi pilihan orang bunian, adalah lelaki yang baik-baik terutama hati budinya. Lelaki ini biasanya golongan yang sangat rapat dengan emak mereka, hati lurus, amat baik ilmu agamanya untuk dijadikan sebagai pasangan hidup atau berkahwin dengan mereka di alam bunian.

Biasanya inilah ciri-ciri lelaki yang mereka mahukan dan sebab itulah juga lelaki selalu menjadi pilihan untuk dipilih berbanding perempuan.

Bagaimana pula untuk mengenal pasti pintu masuk ke Alam Bunian ini?

Tentu ramai nak tahukan sama ada tempat kita hiking atau masuk ke hutan itu pintu masuk ke alam bunian atau bukan!

Biasanya apabila masuk ke hutan dan tiba-tiba kita ternampak buluh kuning, sila jauhi perkara tersebut kerana itu pintu masuk ke alam bunian.

Begitu juga kalau terjumpa pokok besar tetapi halaman bawahnya cukup bersih, seolah-olah disapu dan dijaga, elakkan juga berehat di pokok tersebut.

Jika digunung pula, elak melalui lereng-lereng bukit berbatu-batu besar kerana itu juga petanda pintu masuk ke alam bunian.

Sebab itulah apabila kita memasuki satu kawasan yang baru pertama kali kita pergi, jangan sesekali bercakap besar ketika memasuki hutan kerana golongan jin ini amat tidak suka dengan mereka yang bongkak dalam berkata-kata!

Kisah Azarul Mukhriz dijemput ke alam bunian ketika hilang di Bukit Broga

Azarul Mukhriz kahwin Bunian

"Azarul cerita, dia berada di alam lain ketika hilang" kata En. Roslie rakan yang tinggal bersama duduk di dalam wad Hospital Kajang.

Berikut adalah antara cerita-cerita menarik yang dilalui oleh Azarul Mukhriz, yang hilang suatu ketika dahulu ketika mendaki Bukit Broga.

Di sana, saya dijaga oleh penduduk yang kebanyakannya berpakaian serba putih. Dalam banyak-banyak orang di situ, saya cuma nampak ada dua orang perempuan sahaja. Cantik! Sangat cantik. "Bagaikan bidadari" katanya lagi.

Tak tahu nak digambarkan macam mana. Lebih cantik dari artis-artis korea yang saya minati malah jauh lebih cantik dari Malaysia First Lady.

Salah seorang dari perempuan cantik tu mengajak saya kahwin. Tapi banyak pula syaratnya. Pada permulaan, seronoklah juga saya tiba-tiba rezeki datang bergolek macam tu. Tengok-tengok, dia tak bagi saya pulang jumpa ibu dan bapa saya. Apa ke gila tak bagi jumpa ibu dan bapa? Ibu saya lahirkan saya kot," tokok tambah penulis.

Kata perempuan cantik itu, kalau saya pulang berjumpa ibu dan bapa saya, saya akan jadi gila secara tiba-tiba. Ada juga saya terfikir, kalau saya pulang berjumpa abang saya sahaja tanpa berjumpa mak dan ayah, adakah terbatal terma dan syarat bunian tersebut? Tapi saya tidak suarakan soalan saya kepada mereka. Paling pelik sekali, wanita cantik itu kata kalau saya langgar syarat, dia akan jadi cacat.

Saya tak pasti nak tergelak ataupun tidak. Tetapi itulah hakikatnya. "Saya yang langgar syarat, dia pula jadi cacat. Kui kui kui," gelak penulis menggambarkan situasi berada di tempat Azarul Mukhriz.

Setiap hari wanita cantik itu ajak Azarul kahwin. Tetapi Azarul tetap menolak. Sampai hari ke tujuh pun masih diajak-ajak lagi. Hal ini tidak dipastikan samada Azarul sudah berpunya atau belum. Ada netizen menyuarakan pendapatnya, "Oh mungkin Azarul sudah ada teman wanita agaknya. Kasihan wanita bunian itu."

Selepas bosan mengajak Azarul berkahwin, pada hari ketujuh Azarul dilepaskan. Dia pun pulang ke alam realiti. Katanya lagi, kalau saya tak pulang masa tu, maknanya saya memang jadi penduduk tetap sanalah.

Azarul juga ada menceritakan bahawa penduduk di sana tidak bekerjaya. Mereka solat seperti kita. Cuma disana manusia dilarang berak (buang air besar) merata-rata. Buang air kencing tidak mengapa.

Pelik juga mereka. Tapi mereka bagus sebab mereka asyik beribadat sahaja. Tidak seperti kita yang terkejar-kejar dunia.

Sebenarnya, sebelum mendaki Bukit Broga, Azarul Mukhriz ternampak sosok budak kecil memanggil-manggilnya dan menunjukkan arah jalan. Budak kecil itu memberikan pilihan samada ke jalan kanan ataupun jalan kiri. Azarul memilih jalan kiri.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon