Wednesday, April 17, 2019

The Rain Vortex, Air Terjun 'Tertutup' Paling Tinggi Di Dunia


Air terjun tertinggi di dunia, Angel, Venezuela terletak dilokasi yang perlu berjalan kaki merentas hutan dan batu-batu, begitu juga kebanyakan air terjun terkenal yang lain di seluruh dunia namun, bagaimana kalau kini anda boleh melawat air terjun paling tinggi di dunia yang hanya terletak ditengah-tengah kotaraya pada bila-bila masa?

Air terjun tertutup paling tinggi dunia
The Rain Vortex.

Sebenarnya, air terjun dalam bangunan paling tinggi di dunia, dikenali sebagai ‘The Rain Vortex’ setinggi lebih 40 meter kini dibuka kepada umum di Jewel, Lapangan Terbang Changi, Singapura.

Jewel yang turut digelar sebagai ‘hab gaya hidup’ itu juga terus mengumpan pengembara dan pelancong dari seluruh dunia dengan pembukaan hutan buatan serta taman setinggi empat tingkat.

Selain taman permainan dan pusat beli-belah baharu, penambahan kedai dilihat sebagai langkah paling popular pengurusan lapangan terbang untuk memaksimumkan perniagaan mereka.

Di Singapura, 280 kedai dan restoran baru berkongsi kemudahan pelbagai guna di premis 10 tingkat, lima di atas dan lima di bawah tanah.

Tarikan terbaharu itu, air terjun tertutup paling tinggi di dunia, kini dibuka kepada umum, manakala kedai dan restoran di lapangan terbang Changi, memulakan perniagaan pada 17 April 2919.

Beberapa tarikan, termasuk Jambatan Kanopi, tidak akan dibuka sehingga musim panas.

Penampilan terbaharu lapangan terbang itu mendapat inspirasi dari ‘City in a Garden’ Singapura dan direka oleh arkitek, Moshe Safdie.

Perluasan Terminal 1 lapangan terbang Changi itu juga membawa kepada keputusan untuk mengembangkan lagi pilihan perniagaan dan kedai makan serta kemudahan rekreasi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon