Sunday, April 07, 2019

4 Pekerjaan Dengan Gaji Lumayan Tanpa Perlu Bekerja


Pernah tak anda mengimpikan situasi di mana anda dibayar untuk tidak melakukan apa-apa? Daripada anda terperangkap dalam waktu kerja yang membosankan, anda boleh melakukan perkara yang anda suka sepanjang masa.

Kerja gaji lumayan
Gambar hiasan.

Bunyi macam mustahil kan? Namun sebenarnya wujud pekerjaan yang memerlukan anda untuk tidak berbuat apa-apa dan dibayar dengan gaji yang agak lumayan.

Kali ini kami ingin kongsikan 4 pekerjaan dengan gaji lumayan tanpa perlu berbuat apa-apa.

1. Dibayar untuk baring selama berbulan-bulan

Kita semua mempunyai mood dan hari di mana kita berasa begitu malas untuk bangun dari katil kan, tetapi bagaimana jika pekerjaan anda adalah untuk kekal di tempat tidur?

Sebenarnya, terdapat situasi di mana penyelidik membayar orang untuk berbaring di tempat tidur untuk jangka masa yang panjang untuk mengkaji apa yang berlaku kepada tubuh badan mereka.

NASA telah melakukan perkara ini selama beberapa dekad. Ia mungkin bagus pada mulanya dibayar untuk berehat di atas katil, tetapi menurut seseorang yang telah melakukannya, anda akan berhadapan dengan beberapa masalah.

Menjadi sebahagian daripada kajian sedemikian menyekat keupayaan anda untuk mandi, menggunakan bilik mandi, makan, dan melakukan keperluan asas yang lain.

Dan ini tidak bermakna anda hanya berbaring sambil melakukan apa sahaja yang anda mahu sepanjang masa.

Untuk kajian seperti ini, anda perlu mengambil bahagian dalam pelbagai ukuran, bermaksud bahawa kakitangan perubatan akan menusuk anda dengan instrumen secara kerap.

Mungkin ada prosedur yang menyakitkan, seperti kejutan ke otot anda. Jadi terpulanglah kepada anda sama ada anda sanggup menghadapinya.

Perancis merekrut orang untuk program yang sama pada tahun 2017. Para peserta tersebut terpaksa meletakkan sekurang-kurangnya satu bahu bersentuhan dengan katil mereka pada setiap masa selama 60 hari.

Peserta ditawarkan bayaran sekitar RM69,000 untuk kajian ini, bermakna gaji mereka adalah sebanyak RM34,500 sebulan tanpa melakukan apa-apa.

2. Dibayar untuk tidak bergusti

Adalah menjadi perkara biasa bagi para penggusti untuk mengambil cuti sama ada disebabkan oleh kecederaan atau terlalu letih.

Kadang-kala, penggusti-penggusti berprofil tinggi hanya bekerja beberapa hari sahaja dalam setahun, mengehadkan kemunculan mereka dalam hanya pertunjukan berprofil tinggi serta menghabiskan masa mengekalkan bentuk badan yang ideal.

Sebagai contoh, The Undertaker, antara salah seorang penggusti WWE berprofil tinggi, langsung tidak bekerja untuk beberapa bulan atau tahun.

Dalam kes seperti ini, syarikat akan tetap membayar gaji mereka kerana mahu mereka masih kekal dalam syarikat untuk kemunculan di masa depan.

Apa yang tidak biasa adalah kes Lanny Poffo, yang menandatangani kontrak bertahun-tahun dengan World Championship Wrestling (WCW) pada tahun 1990-an.

Lanny adalah seorang ahli gusti yang berbakat yang beraksi di bawah beberapa nama termasuklah "The Genius".

Dia juga merupakan adik kepada "Macho Man" Randy Savage, yang mana membantu Lanny mendapatkan kontrak berkenaan.

Tetapi dari tahun 1995 hingga sekitar tahun 1999, dia tidak pernah beraksi dalam satu perlawanan pun untuk WCW walaupun dibayar dan masih dalam kontrak.

Dalam sebuah wawancara, Lanny mendakwa bahawa dia menjaga tubuh badan dengan baik dan menunggu untuk dipanggil beraksi, namun ia tidak pernah berlaku.

WCW dilaporkan membayar Lanny Poffo sejumlah wang yang besar, untuk tidak pernah tampil di gelanggang.

Satu laporan mendakwa bayaran adalah sebanyak RM600,000 setahun.

3. Dibayar untuk tinggal dalam pengasingan

Pada tahun 1950-an, para penyelidik berminat dengan kesan kebosanan terhadap manusia. Para saintis mencipta eksperimen yang direka untuk mengasingkan orang dan membuat mereka sebosan yang mungkin.

Satu kajian telah diterangkan oleh penyelidik sebagai "terlalu kejam untuk dilakukan terhadap binatang, tetapi tidak terhadap pelajar kolej."

Berita baiknya adalah bahawa para pelajar dibayar 24 jam sehari untuk mengambil bahagian dalam eksperimen ini. Berita buruk adalah kajian yang dilakukan, iaitu pengulangan rutin yang membosankan.

Para peserta diletakkan di katil di ruang kecil yang tertutup. Mereka memakai kacamata khas yang menyekat penglihatan, span di telinga mereka, sarung tangan di tangan mereka dan sarung tangan kadbod pada pergelangan tangan mereka.

Oleh itu, mereka telah kehilangan sebahagian besar daripada pandangan, pendengaran, dan sentuhan mereka.

Sebuah penghawa dingin dipasang untuk menghilangkan bunyi-bunyi lain dan peserta mempunyai mikrofon jika mereka perlu berkomunikasi.

Orang-orang ini dibenarkan keluar untuk menggunakan bilik mandi dan mereka biasanya makan sambil duduk di tepi katil mereka. Selain itu, mereka bersendirian, dengan hanya fikiran mereka menjadi peneman.

Pada mulanya, para peserta melaporkan mereka memikirkan tentang perkara biasa, seperti masalah peribadi mereka dan kajian mereka.

Sesetengah daripada mereka mengira nombor di dalam kepala mereka untuk mengisi masa.

Selepas beberapa ketika, mereka mula fokus pada sesuatu yang khusus dan dilaporkan mempunyai "tempoh kosong" di mana mereka tidak berfikir sama sekali.

Akhirnya, mereka menjadi halusinasi. Halusinasi sering dimulakan dengan cahaya ringkas atau corak geometri sebelum berkembang menjadi fantasi liar.

Seorang daripada mereka menceritakan melihat "perarakan tupai dengan karung di atas bahu mereka."

Dikabarkan, halusinasi ini mula berkembang dengan lebih teruk dan jelas dari masa ke masa sehingga mengganggu tidur.

Seorang peserta melaporkan bahawa "sesuatu seolah-olah menghisap fikiran saya melalui mata saya".

Para peserta ini dibayar RM80 setiap hari bersamaan dengan sekitar RM780 hari ini. Mereka dibenarkan tinggal di situ selagi mana mereka suka dan mampu.

4. Dibayar untuk tidur atau berjaga

Penyelidik sentiasa mencari orang untuk mengambil bahagian dalam kajian tidur berbayar.

Anda dibayar untuk tidur sambil diperhatikan oleh penyelidik sama ada secara langsung atau melalui peranti pemantauan badan.

Sekolah Perubatan Harvard mempunyai laman web di mana mereka menyenaraikan kajian tidur yang mereka rekrut.

Walaupun terdapat perkara tertentu yang perlu dimiliki oleh peserta, seperti jenis bentuk badan atau penyakit tertentu, namun yang lain hanya mahukan anda seorang yang mahu tidur dan wang.

Sebagai contoh, seorang wanita mengambil bahagian dalam penyelidikan tidur dan memperoleh sekitar RM50,000 untuk 11 malam "bekerja".

Pada tahun 2017, dia menulis tentang pengalamannya dan melaporkan bahawa beberapa elemen pelik dalam kajian tersebut termasuklah ujian perubatan sebelum, semasa dan selepas tidur.

Pada satu ketika, dia menjalani terapi intravena, dipasangkan elektrod pada kepalanya serta termometer dimasukkan ke dalam duburnya.

Bercakap tentang perkara-perkara yang tidak selesa, anda mungkin dikehendaki untuk mengekalkan postur tidur tertentu atau berdengkur dengan cara yang anda tidak biasa.

Jadi, mungkin anda perlu berlatih tidur sebelum anda mendaftar tetapi berhati-hati apa yang anda daftar untuk!

Ia mungkin memberikan pulangan lumayan, tetapi pastikan anda membaca deskripsi tentang apa yang sebenarnya anda lakukan.

Sebagai contoh, para penyelidik juga menggunakan kajian ini untuk mempelajari masalah kekurangan tidur.

Satu kajian melihatkan peserta menghabiskan 20 hari dengan jadual tidur yang diubah suai di mana mereka hanya dibenarkan untuk tidur kurang daripada 5 jam pada satu masa.

Selepas eksperimen, individu-individu ini juga dibayar untuk lima "hari pemulihan" di mana mereka dibenarkan untuk tidur sehingga 10 jam setiap malam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon