Wednesday, March 27, 2019

Wilbur Ross, Bilionaire Palsu Yang Tersenarai Dalam Forbes


Ramai orang menjalani dua kehidupan berbeza, mungkin pada siangnya mereka bekerja sebagai seorang akauntan manakala pada malam hari mereka berubah menjadi pemuzik jalanan atau mereka mungkin boleh hidup penuh kecurangan dan mempunyai beberapa pasangan kekasih pada satu-satu masa tanpa diketahui.

Wilbur Ross Big Liar
Wilbur Ross.

Sama ada secara rahsia atau terang-terangan, ada pelbagai cara seseorang boleh mendakwa diri mereka menjadi sesuatu yang tidak benar.

Tapi jarang sekali kita dengar orang yang berpura-pura menjadi seorang jutawan. Sememangnya ramai orang menjadi jutawan dalam diam, tapi jutawan palsu? Kamonlah.

Apa yang lebih menarik, jutawan palsu ini sebenarnya kini seolah-olah telah menjadi suatu trend. Semuanya bermula dengan Setiausaha Perdagangan Amerika Syarikat, Wilbur Ross.

Memang mudah untuk mengaku diri anda jutawan jika anda mengenali orang kenamaan, mempunyai pekerjaan atau jawatan tertentu, membawa kereta mewah dan memperolehi pendapatan 6 atau 7 angka.

Namun, perlu anda ingat, bila anda mengaku diri anda terlalu kaya, orang ramai juga akan mula mengorek maklumat kewangan dan aset anda. Forbes selaku badan berkuasa yang menyenaraikan kesemua hartawan terkaya di dunia sebelum ini telah menyenaraikan Ross sebagai salah seorang terkaya di dunia.

Selama bertahun-tahun Ross menjadi orang kaya dan mengaku dirinya seorang billionaire, namun akhirnya rahsia Ross terbongkar.

Bagaimana Wilbur Ross memperbodohkan semua orang?

Keseluruhan akaun boleh didapati daripada Forbes. Ross telah didapati mempunyai aset bernilai $2 bilion lebih banyak daripada sepatutnya. Ini disebabkan jumlah itu dimiliki pelabur lain dan dia hanya menguruskan dana tersebut sahaja.

Dia tidak memperbetulkan laporan Forbes dan teruja membohongi semua orang tentang nilai bersih hartanya.

Berkali-kali Ross berulang-alik berjumpa dengan wakil Forbes namun dia tetap tidak memberitahu perkara sebenar. Pernah sekali Forbes menyenaraikan harta bersihnya pada $3.1 bilion dan Ross sanggup berdebat mengatakan nilai itu adalah terlalu rendah.

Bagaimana rahsia Wilbur Ross terbongkar?

Selama bertahun-tahun Ross mengisytiharkan dirinya sebagai orang kaya dan bangga disenaraikan oleh Forbes namun, semuanya terbongkar apabila dia perlu mengisi satu borang pendedahan awam sebelum bertugas di bawah pentadbiran Donald Trump.

Seperti yang dijangkakan, jumlah $2 bilion itu tidak disenaraikan di dalam borang tersebut. Ia terus menimbulkan tanda tanya ramai pihak.

Apabila Forbes membuat siasatan, Ross berkata dia telah memasukkan jumlah tersebut ke dalam akaun amanah milik keluarga dan enggan memberikan sebarang dokumen atas alasan "isu kepercayaan". Dari situlah semua orang mendapat tahu yang dia sebenarnya bukanlah billionaire seperti yang didakwa.

Kisah penipuan Ross adalah agak aneh. Namun, ia bukanlah kes berprofil tinggi pertama yang mengaku diri sebagai orang terkaya. Bos Ross, iaitu Presiden Donald Trump sendiri sering menjadi bahan penelitian masyarakat.

Dalam borang pendedahan awam Donald Trump, dia mengatakan nilai hartanya adalah sebanyak $10 bilion namun jumlah itu berubah-ubah mengikut 'angin'nya.

Sementara itu, Forbes meletakkan nilai bersih hartanya sekitar $3 bilion. Jadi, berapakah sebenarnya nilai harta Donald Trump? Sukar untuk dipastikan kerana ketiadaan pulangan cukai.

Tidak dinafikan sememangnya semua orang tahu Donald Trump seorang yang amat kaya. Tetapi persoalannya, berapa kayakah dia?

Menurut seorang wartawan, Timothy O'Brien, yang pernah melihat dokumen pulangan cukai Trump (sebelum disaman malu olehnya), ia sebenarnya mungkin bernilai sekitar $150 hingga $250 juta sahaja.

Mengapa perlu menipu dan berlagak kaya?

Wilbur Ross Forbes

Ada orang yang sangat suka berlakon seolah-olah mereka adalah jutawan paling kaya, namun ada juga orang yang benar-benar jutawan tetapi mengamalkan bersikap sederhana. Kita ambil satu contoh, Warren Buffet.

Jika dilihat senarai Forbes (ketika artikel ini ditulis), Warren Buffet merupakan orang ketiga terkaya di dunia selepas Jeff Bezos dan Bill Gates. Dengan nilai harta sebanyak $91.3 bilion, beliau masih hidup dalam kesederhanaan.

Walaupun memiliki banyak rumah, kediaman utamanya terletak di Omaha, Nebraska - bukan di kawasan elit seperti 5th Avenue, New York ataupun Beverly Hills. Beliau juga memandu kereta yang biasa-biasa sahaja.

Pendek kata, jika tidak mengenalinya, kita tak akan menyangka yang beliau sebenarnya adalah antara manusia terkaya dalam dunia.

Tidak perlu jadi munafik

Adakah apa-apa pengajaran yang kita boleh dapat daripada kisah Ross, Trump dan Buffet ini? Mungkin ya. Anda boleh membohongi semua orang dan mendakwa diri anda jauh lebih kaya daripada realiti - jika anda mahu.

Jika anda rasa ia adalah sesuatu yang dibanggakan dan membuatkan orang lebih hormat serta memandang tinggi pada anda, terpulang atau anda boleh memilih untuk menjadi seperti Warren Buffet.

Paling baik sekiranya anda sentiasa mengukur baju di badan, tidak perlu terlalu taksub untuk 'up' diri sendiri. Semuanya bergantung kepada imej yang anda ingin sampaikan dan berbalik semula kepada matlamat hidup anda.

Apa-apa pun beringatlah, orang yang sentiasa hidup dalam kepura-puraan dan bergelumang dengan penipuan ini hidupnya tidak akan diredhai Allah.

Berhentilah menjadi fake dan hipokrit. Biar kita miskin harta, asalkan jiwa dan rohani kita tetap kaya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon