Friday, March 08, 2019

Kenapa Sukan Skuasy Tidak Tersenarai Di Olimpik?


Ramai yang terkilan kenapa acara squasy tidak dipertandingkan di dalam Sukan Olimpik sebelum ini kerana ia pasti akan memberikan peluang kepada sukan Malaysia untuk mendapat pingat emas pertama adalah lebih cerah.

Nicol ann david Skuasy

Legenda dan pastinya ratu skuasy Malaysia, Nicol David yang telah berkempen tanpa mengenal penat lelah selama beberapa tahun lepas, sehinggalah akhirnya bersara dalam penuh kedukaan, agar sukan berkenaan dimasukkan dalam program Sukan Olimpik nampaknya terus suram.

Berikut adalah beberapa sebab kenapa sukan squasy tidak dipertandingkan dalam olimpik.

Sukan Olimpik biasanya mempertandingkan banyak jenis sukan dengan lebih kurang 300 acara yang disertai oleh lebih 200 buah negara.

International Olympic Committee (IOC) bertanggungjawab menetapkan acara sukan yang patut dipertandingkan dalam Sukan Olimpik secara undian.

Setiap sukan berkenaan diwakili oleh satu badan khas dan mungkin mempunyai beberapa disiplin.

Contohnya, renang, renang berirama, polo air dan terjun tergolong dalam satu kategori sukan iaitu akuatik dan diwakili oleh International Swimming Federation (ISF).

Manakala acara pula adalah pertandingan yang memberi pingat contohnya terjun 10 meter Platform adalah sejenis acara dalam sukan akuatik.

Bagaimana sesebuah sukan boleh dipertandingkan dalam Olimpik?

Bilangan sukan berubah-ubah dan semakin meningkat dari masa ke semasa sehingga pada tahun 2000 telah ditetapkan hanya 28 jenis sukan maksimum boleh dipertandingkan dalam satu temasya Sukan Olimpik.

IOC adalah badan sukan yang bertanggungjwab menentukan sukan itu layak atau tidak untuk dipertandingkan. Sukan tersebut mestilah popular dan diamalkan secara meluas di banyak negara.

Sukan yang bergantung pada sistem mekanikal seperti sukan bermotor tidak akan dipertimbangkan sebagai sukan Olimpik.

Selain itu sukan-sukan berkenaan perlulah diktiraf oleh IOC dan mempunyai satu badan antarabangsa yang bertanggungjawab terhadap sukan berkenaan.

Untuk pengetahuan, squasy di bawah badan World Squash Federation (WSF) adalah sukan yang diiktiraf oleh IOC tetapi tidak dipertandingkan.

Kenapa Skuasy tidak dipertandingkan dalam sukan olimpik?

Sebenarnya sukan Skuasy bukan tidak dipertandingkan tapi lebih kepada belum dipertandingkan.

Sukan Skuasy diiktiraf oleh IOC dan ada kemungkinan untuk dipertandingkan.

Berikut adalah beberapa sebab kenapa sukan skuasy gagal tersenarai.

1. Bukan sebab ia tidak popular

Seperti yang dinyatakan, sesebuah sukan perlu popular dan diamalkan secara meluas di seluruh dunia. Malangnya, sukan Skuasy tidak dipertandingkan bukan kerana ia tidak popular.

Menurut angka dari Sport England, sukan ini dimainkan oleh lebih 500,000 orang setiap bulan dan mereka menggemarinya.

2. Skuasy tidak berjaya mendapat 2/3 majoriti undi

Untuk menambah atau membuang sukan dalam dalam Sukan Olimpik, ia perlu dipertimbangkan di Persidangan IOC.

Pada Persidangan IOC tahun 2009 di Copenhagen, sekali lagi pihak WSF telah sedaya upaya untuk melobi agar Skuasy dapat dipertandingkan dalam Olimpik 2016 tetapi tidak berjaya. Sebaliknya sukan golf dan ragbi yang mendapat undian tertinggi.

WSF telah mencuba sekali lagi di Persidangan IOC ke 125 yang berlansung di Buenos Aires bertarikh 7 September 2013, tetapi malangnya tidak berjaya lagi.

Sebaliknya 5 sukan baru yang akan dipertandingkan dalam Olimpik Tokyo 2020 nanti ialah; papan luncur, baseball, luncur air dan memanjat dinding (wall climbing).

3. Skuasy sukar ditonton dan dirakamkan di televisyen

Ini merupakan satu kritikan yang selalu timbul dan menjadi salah satu sebab kenapa ia tidak dipertandingkan dalam Sukan Olimpik. Kononnya bola Skuasy terlalu laju dan kamera tidak mampu menangkap gerakkan bola berkenaan.

Selain itu, ruangan yang sempit dan tertutup juga dijadikan sebab sukan itu sukar untuk ditonton dan dinilai.

Untuk mengatasi masalah berkenaan dan memastikan ia berjaya layak ke Sukan Olimpik 2020, pihak WSF bakal melakukan banyak perubahan dan peningkatan pada sukan squash.

Contohnya, dengan memperbaiki sistem kiraan mata, meletakkan pengadil tambahan, menggunakan lantai kaca dan meletakkan rakaman video di tempat perlawanan.

Sukan Skuasy ini telah dipertandingkan di Sukan Komanwel dan Sukan Asia tanpa sebarang masalah.

Selain itu kejohanan Skuasy juga telah banyak dianjurkan dengan jayanya, hanya pihak IOC sahaja masih belum begitu yakin dengan sukan ini.

Trivia: Skuasy mula diperkenalkan dalam Sukan Komanwel pada tahun 1998 sewaktu Malaysia menjadi tuan rumah.

Sukan Olimpik 2024

Sementara itu, Majlis Olimpik Malaysia (MOM) kecewa dengan keputusan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) menggugurkan acara Skuasy dan karate dalam senarai akhir program Sukan Olimpik Paris 2024.

Lebih mengejutkan, tuan rumah Olimpik 2024, Perancis menyenaraikan acara ‘breakdancing’ dalam senarai akhir.

Sebagai tuan rumah, Perancis berhak mencadangkan ‘breakdancing’ sebagai salah satu sukan tambahan tetapi keputusan (akhir) di peringkat IOC.

Media melaporkan ‘breakdancing’ dijemput sebagai sukan baharu oleh penganjur Sukan Olimpik Paris 2024 bertujuan menjadikan temasya sukan terbesar di dunia itu lebih urban dan artistik.

SEJARAH RINGKAS SUKAN SKUASY

Sukan Skuasy umumnya kekal sebagai pertandingan diperingkat sekolah-sekolah dan universiti-universiti sehinggalah awal abad ke-20 , yang mana masa itu sukan ini menjadi popular dalam kelab-kelab persendirian (seperti RAC di London) dan dengan pegawai-pegawai dalam angkatan tentera British.

Latar belakang

Sejarahwan skuasy menyatakan bahawa permainan ini berasal dari Harrow School pada kurun ke-19, di luar London, England. Pembinaan gelanggang yang pertama direkodkan seperti di Harrow dalam tahun 1860-an.

Kemungkinan bahawa gelanggang skuasy awal telah dibina di Harrow dengan membahagikan dewan gelanggang, yang mana merupakan lebih tepat lagi sama seperti tiga saiz gelanggang skuasy Sepanyol (untuk membenarkan lebih banyak pemain bermain di dalam gelanggang pada masa yang sama).

Amerika Syarikat menjadi negara pertama membentuk sebuah persatuan yang berdedikasi dan mengkodifikasikan permainannya pada tahun 1907.

Pada tahun yang sama, Persatuan Tenis dan Raket (British) menubuhkan satu jawatankuasa kecil skuasy untuk mentadbir permainan, yang menjadi secara progresif dikanunkan pada tahun 1920-an.

Kemudiannya, Persatuan Raket Skuasy (British) ditubuhkan dan mengambil alih pentadbiran permainan dalam tahun 1928. Sukan ini sekarang ditadbir oleh WSF (Persekutuan Skuasy Dunia).

Permainan profesional lelaki diuruskan oleh PSA (Persatuan Skuasy Profesional) dan wanita oleh WISPA (Persatuan Pemain Skuasy Antarabangsa Wanita).

Skuasy berterusan hampir secara eksklusif bagi kelas pertengahan atas dan atau kelas atasan sehingga sekitar tahun 1950-an, apabila pengendali-pengendali komersial mula membina gelanggang untuk orang awam.

Permainan ini menjadi terkenal, dengan penyertaan memuncak sekitar awal tahun 80-an.

Skuasy turut popular di kebanyakan tempat, terutama Australia, barat laut Eropah, Amerika Utara dan Asia (terutamanya selatan dan tenggara).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon