Wednesday, January 04, 2023

Misteri Pencarian Harta Karun Di Alam Ghaib


Pertama, perlu ditegaskan bahawa tulisan ini bukan bermaksud memancing apatah lagi menganjurkan para pembaca untuk mencari dan memburu harta karun. Ia sekadar untuk berkongsi pelbagai kejadian dan kecenderungan ramai orang dalam memburu harta karun.

Harta Karun Ghaib

Sebaliknya, agar sedulur-sedulur jangan sampai menjadi salah satu korban pemburu harta karun yang tujuannya merompak harta benda si korban dengan modus operandi berlagak membantu mencari, mengaku mampu melakukan ritual mencari harta karun.

Sebahagian orang seringkali mudah diperdaya oleh pemburu harta karun kerana pelaku kejahatan memanfaatkan situasi dan keadaan ekonomi yang cenderung semakin sukar, semakin kompleksnya ragam tuntutan hidup di zaman sekarang ini, ditambah semakin mahalnya perbelanjaan hidup.

Sementara itu daya beli dan kesejahteraan masyarakat justeru semakin lemah. Wajar saja jika ramai orang ingin memenuhi segala keperluan melalui cara yang mudah dan disangkanya tidak berisiko besar.

Harta Karun Ghaib

Harta karun Ghaib, ada secara fizikalnya tetapi diselubungi oleh tabir ghaib sehingga tidak nampak jika dilihat dengan mata kasar.

Harta karun Ghaib biasanya dulu dimiliki oleh orang-orang sakti atau orang yang memiliki kemampuan ilmu batin saat masih hidup. Harta karun ini benar-benar ada dan wujud secara fizikal.

Harta karun Ghaib akan selalu tersembunyi dan terselubung oleh tabir misteri yang tidak mudah dilihat dengan mata kasar dan hanya orang-orang tertentu sahaja yang mampu atau malah orang biasa yang secara tidak sengaja mampu melihatnya.

Namun, ada juga orang yang memang dikehendaki oleh si pemilik atau penjaga harta karun untuk dapat menyaksikan dengan mata kepala sendiri.

Selain sukar dilihat secara fizikal, harta karun Ghaib bukan hanya sulit dilihat namun juga tidak mampu disentuh secara fizikal sebelum dilakukan suatu upacara untuk membuka tabir ghaib yang menyelimutinya.

BENTENG GHAIB

Tabir ghaib yang menyelimuti harta karun Ghaib bukanlah secara kebetulan, tetapi memang disengajakan agar tidak boleh dilihat oleh sebarangan orang.

Sengaja dibuat ghaib oleh pemilik harta karun dengan tujuan untuk menyimpan, menyembunyikan dan melindungi agar harta karun tidak dijarah orang.

1. Dilakukan oleh pemiliknya sendiri

Biasanya, pemilik adalah orang-orang sakti, mulia, jujur dan dulunya sewaktu hidup adalah seorang pemimpin atau raja.

Ada banyak cara atau teknik untuk menyembunyikan harta karun dengan tabir ghaib. Bahkan harta karun umumnya mempunyai pagar yang berlapis-lapis, diantaranya ditutup dengan lapisan password ghaib yang hanya diketahui oleh pemilik harta karun.

2. Penjagaan Berlapis

Setelah ditutup dengan tabir ghaib oleh pemiliknya, terkadang masih ada lagi penjaga harta karun Ghaib yang terdiri dari pelbagai jenis mahluk halus dengan kemampuan atau kesaktian yang paling rendah hingga paling tinggi.

Mereka seperti membentuk lapisan-lapisan pagar, ditugaskan sebagai penjaga harian, berada di barisan paling depan atau sekelas perajurit biasa saja.

Ada pula penjaga harta karun Ghaib wujud sebagai naga, ular besar atau genderuwo, raksasa dan beragam mahluk halus lainnya, tetapi jangan salah menuduh, mereka sesungguhnya bukanlah mahluk jahat.

Mereka hanya ditugaskan untuk menjaga harta karun, atas perintah pemiliknya atau kerana atas suka rela mereka sendiri, tetapi mahluk halus memiliki kesetiaan luar biasa, bukan seperti bangsa manusia yang selalu khianat.

Di dalam diri mahluk halus tidak ada watak pengkhianat. Jika berkata ya atau sanggup, ertinya sebuah harga mati untuk melaksanakan tugasnya. Jika sudah berkata tidak, tiada lagi pujuk rayu yang mampu meruntuhkan keteguhan hatinya.

Pertanyaannya sekarang, kenapa pemilik harta karun masih mahu melindungi harta karunnya, padahal mereka sudah hidup di alam yang abadi?

Penjagaan menjadi penting jika menyangkut harta benda bernilai tinggi. Dijaga agar tidak diambil oleh sebarangan orang, apalagi digunakan untuk kepentingan peribadi dan merosak peraturan dan ketertiban hukum, mahupun ketertiban sosial.

Penjagaan bertujuan agar harta karun tidak jatuh ke tangan orang yang salah. Pemilik harta karun yang sudah menjadi tanah sangat tahu akan dipergunakan untuk apa hartanya suatu saat nanti.

Suatu ketika, jika sudah tiba saatnya untuk dikeluarkan, penerima yang dikehendaki akan diberikan petanda atau petunjuk secara langsung oleh pemiliknya sendiri.

Biasanya akan jatuh kepada anaknya sendiri atau ke tangan orang yang boleh dipercayai membawa tugas mulia dan tidak akan jatuh ke tangan orang asing yang tidak dikenalinya.

3. Penguasaan oleh Bangsa Halus

Harta karun boleh juga berasal dari harta karun fizikal yang sudah ditinggalkan oleh pemiliknya, namun kemudian dikuasai dan dijaga oleh bangsa halus.

Bangsa halus tersebut biasanya hanya menguasai jenis fizikal yang terbuat dari bahan baku emas dan benda yang sudah berada di bawah penguasaan makhluk halus dengan sendirinya akan sirna dari pandangan mata kasar.

RAGAM KEWUJUDAN HARTA KARUN DAN KEDUDUKANNYA

Wujudnya harta karun jenis emas sangat beragam bentuknya. Ada yang berupa wang purba, kepingan dengan pelbagai ukuran, perhiasan mahupun bentuk hiasan rumah tangga yang terbuat dari emas.

Ada yang masih utuh dan ada pula yang sudah reput. Soal jumlahnya juga sangatlah pelbagai dan biasanya terkubur di bawah tanah.

Mungkin di dalam rumah, di dasar sungai, di tempat-tempat yang menyeramkan atau di sekitar perkuburan. Harta karun ini walaupun digali, tetap tidak akan kelihatan jika dilihat dengan mata kasar.

Sementara itu harta karun Ghaib terdapat di pelbagai lokasi yang beragam pula misalnya dasar laut, sungai, telaga, kolam, di dalam bangunan, boleh juga posisinya terkubur, tetapi jika digali akan terlihat oleh mata kasar.

PROSES MEMPEROLEH HARTA KARUN

Petunjuk

Sebelum harta karun ghaib diketahui di mana kedudukannya berada, biasanya terlebih dahulu ada seseorang yang mendapat petunjuk secara ghaib, sama ada melalui mimpi mahupun secara tidak sengaja melihat dengan mata kasar lokasi harta karun.

Sebaliknya, bagi seseorang yang memang sengaja bernafsu memburu harta karun akan mengalami kesukaran mendapat petunjuk, dan walaupun sudah ada petunjuk bukan bererti seseorang pasti akan terpilih untuk mendapatkannya.

Selain melalui mimpi dan melihat secara tidak sengaja, kewujudan harta karun terkadang didapat melalui sebuah petanda atau peta yang disampaikan oleh nenek moyang (leluhur).

Maklumat keberadaan harta karun yang disampaikan oleh leluhur biasanya ada suatu tujuan khusus yang mana leluhur memberikan perintah untuk mengambil harta karun supaya boleh diambil dan digunakan.

Namun begitu, walaupun ada perintah untuk mengambilnya, bukan bererti pasti berjaya mendapatkan harta karun, kerana seseorang mampu mendapatkannya atau tidak bergantung bagaimana perilakunya dan syarat yang harus dilakukan.

Secara Tidak Sengaja

Cara mendapatkan harta karun ini yang sering terjadi dan paling wajar, lumrah dan masuk akal. Misalnya kita sedang berkunjung ke suatu tempat, kemudian di lokasi tersebut kita mendapat harta karun misalnya kepingan atau perhiasan emas atau alat perhiasan.

Jenis harta karun yang diperolehi secara tidak sengaja itu ada dua kemungkinan, harta karun fizikal atau harta karun ghaib, tetapi hal itu tidaklah penting.

Yang jelas kita menjadi orang yang terpilih untuk memiliki harta berharga dari pemilik atau penguasa harta karun yang ada di lokasi tersebut dan memperolehi harta karun fizikal secara tidak sengaja, ini yang sering dialami orang.

PENTINGNYA MEMAHAMI PERATURAN

Banyak sekali maklumat soal harta karun secara sekerat-sekerat, menjadikan pemahaman yang bersimpang-siur.

Apa Yang Terjadi Di Sebalik Harta Karun?

Ini yang harus difahami oleh siapapun yang sedang atau ingin mencari harta karun, khususnya harta karun ghaib yang biasanya ada pemilik dan ada yang menjaganya.

Apatah lagi jika harta karun ghaib itu pemiliknya sudah meninggal dunia, lalu yang menjaganya pun bukan lagi mahluk fizikal tetapi ada di dimensi halus.

Banyak sekali peraturan yang harus dipatuhi dan jika syarat dilanggar, risiko paling ringan adalah seseorang tidak akan berjaya mendapatkannya dan habis wangnya. Manakala risiko paling berat adalah berakhir dengan kematian.

Untuk itu selangkah demi selangkah harus kita fahami apa yang terjadi di sebalik misteri harta karun ghaib:

1. Memohon Izin

Bagi siapapun yang berniat mengambil harta karun ghaib, jangan pernah merasa terlalu yakin kerana merasa cukup ilmu, kesaktian dan kemampuan. Bersikap rendah hati dan pasrah.

Sebelum menjalankan upacara mengambil harta karun, perkara pertama yang harus dilakukan adalah meminta izin kepada pemilik dan penjaga harta karun ghaib.

Anda harus mempunyai kemampuan untuk berkomunikasi terlebih dahulu dengan harapan dapat mengetahui siapa pemilik dan penjaganya.

Jika ada respon, ertinya boleh berkomunikasi dengan pemilik atau penjaganya barulah menyampaikan maksud dan tujuan misalnya meminta harta karun ghaib seikhlasnya dan peminta tidak boleh menentukan jumlah yang mahu diperolehi.

Respon itu merupakan langkah awal. Jawapan yang diberikan oleh pemilik mahupun penjaganya antara dua: YA atau TIDAK!

Jika permintaan ditolak, sudahlah. Lupakan saja keinginan anda mahu memperoleh atau menguasai harta karun. Siapapun tidak akan mampu memaksa untuk memiliki harta karun Ghaib jika tanpa izin pemilik dan penjaganya.

Bila anda berani memaksa untuk mengambil kerana merasa memiliki kekuatan dan kemampuan yang hebat, pasti akan ada kejadian menimpa diri anda.

Meskipun demikian, terkadang orang nekad melakukan penggalian di suatu tempat yang dirasakan terdapat harta karun. Perbuatan itu tidak akan berguna, bahkan sebaliknya akan mencelakakan diri sendiri.

2. Kekuasaan Penuh ada pada Pemilik dan Penjaga Harta Karun

Tidak ada orang sesakti apapun yang boleh memaksa untuk memiliki atau merebut harta karun ghaib tanpa adanya izin dari pemilik dan penjaganya.

Jikalau pun anda sangat sakti dan mampu mengalahkan Pemilik dan penjaga harta karun Ghaib, tentu saja pemilik dan penjaga akan memindahkan harta karun di suatu tempat yang tidak akan anda ketahui. Pemindahan dilakukan dalam sekelip mata.

3. Dilindungi Password Khusus

Menyimpan dan menyembunyikan harta karun Ghaib akan dilakukan oleh pemilik dan penjaga harta karun dengan pelbagai lapisan pagar seperti yang sudah disebutkan sepintas lalu di awal.

Pagar yang paling sukar ditembusi berupa password khusus yang hanya diketahui oleh Pemilik dan biasanya berupa suatu mantera.

Dan mantera ini tidak mampu dirungkai dengan password lain, apalagi dengan password berupa doa-doa. Bagaikan mangga dengan anak kuncinya, ia tidak boleh dibuka menggunakan anak kunci palsu.

4. Meminta Seikhlas 'Hati'

Sekalipun anda telah diizinkan oleh Pemilik harta karun, anda tidak akan mampu mengatur berapa banyak harta karun ghaib yang anda inginkan.

Berapa banyaknya tergantung atas kehendak ikhlas si pemilik untuk memberikan harta karun kepada anda.

5. Petunjuk dan Dibimbing Secara Langsung

Jika diizinkan, anda akan dibimbing secara langsung oleh pemiliknya sendiri, berisi petunjuk bagaimana proses atau ritual yang harus dijalankan agar harta karun ghaib boleh diperolehi.

Anda akan dibimbing bila waktu yang tepat untuk melakukan prosesi ritual. Berapa lama waktu yang perlu dijalankan sampai harta benar-benar berjaya diperolehi dan bila waktunya untuk melakukan ritual atau proses, anda juga tidak boleh menentukannya sendiri.

6. Pelbagai Syarat

Selain password ghaib, harta karun ghaib masih dilindungi oleh pelbagai lapisan pagar ghaib (selain penjaga), dengan pelbagai macam syarat dan peralatan.

Apa saja peralatan dan syarat-syarat yang harus disiapkan akan diberitahu secara langsung oleh Pemilik harta karun Ghaib.

7. Tidak Ada Korban Nyawa

Pada dasarnya, mencari atau berusaha untuk memperoleh harta karun tidak memerlukan korban nyawa manusia dan jika sampai ada kejadian korban nyawa manusia, ia disebabkan oleh kesilapan, misalnya ada syarat yang dilanggar oleh peminta harta karun ghaib itu sendiri.

8. Sudah Dikehendaki Pemilik

Inilah cara mendapatkan harta karun ghaib yang paling selamat dan mungkin ada harapan untuk berjaya mendapatkannya. Yakni melalui jalan petunjuk ghaib, yang dialami oleh seseorang.

Namun, tetap harus hati-hati dan waspada terhadap dakwaan oleh pencari harta karun ghaib sebagai pembawa amanat untuk anda.

Ini kerana petunjuk ghaib tidak pernah melalui orang lain. Kita sendiri akan mendapatkan petunjuk langsung melalui mimpi atau interaksi langsung secara ghaib. Apabila leluhur berkehendak menuntun, alangkah beruntungnya diri kita.
 
PENTING

Setidaknya, poin di atas menjadi syarat utama yang harus kita fahami tentang harta karun ghaib.

Seterusnya, masih ada lagi beberapa persyaratan penting lain yang sangat menentukan berjaya atau tidak bagi orang yang sudah diizinkan Pemilik untuk berusaha mendapat harta karun ghaib.

Beberapa syarat itu adalah:

Asas Kelayakan

Memperoleh harta karun tidaklah mudah. Sebab harta karun termasuk berkah besar. Ertinya akan berat pula asas kelayakan yang harus dimiliki oleh seseorang penerima.

Asas kelayakan berkaitan dengan layak tidaknya seseorang menerima harta karun. Kita termasuk sebagai orang yang pantas mendapatkan harta karun ghaib apabila diri kita sudah dinilai oleh hukum alam sebagai seseorang yang cukup amalnya.

Sering menolong dan membantu sesama dan seluruh mahluk, sering memberikan kemudahan dan jalan hidup kepada sesama manusia.

Peruntukan

Untuk apa harta karun yang akan didapat, akan menentukan seseorang berhasil atau tidak dalam melaksanakan proses mengangkat harta karun.

Tergantung pula pada siapa pemilik harta karun itu. Jika harta karun adalah milik seorang Raja atau pemimpin di zaman dulu, biasanya akan dapat diangkat jika akan digunakan untuk kemakmuran orang ramai atau untuk suatu bangsa.

Boleh juga diberikan kepada seseorang untuk kegunaan peribadi, jika orang tersebut masih keturunan si Pemilik harta karun ghaib.

Sementara itu harta karun milik Raja, pemimpin besar, mahupun peribadi, jika digunakan untuk suatu tujuan untuk merosak bangsa, kejahatan dan ketamakan, jelas tidak akan diperolehnya.

Sebaliknya harta karun yang akan digunakan untuk membayar hutang atau untuk kelangsungan hidup justeru lebih dapat diterima oleh pemilik dan penjaga harta karun ghaib.

Membayar hutang pun bukan sembarang hutang. Alasan hutang yang disebabkan oleh perilaku hidup boros, judi atau dampak risiko suatu perbuatan jahatnya sendiri, tentu tidak akan diterima.

Sebaliknya hutang yang disebabkan akibat tanggungan biaya perubatan, menolong orang atau untuk membiayai sekolah dan tanggungan keluarga dan sejenisnya malah cukup beralasan dan diterima gaib.

Namun demikian, harta yang diperuntukkan untuk kemakmuran orang ramai, masyarakat atau suatu bangsa biasanya akan lebih mudah dikabulkan oleh si pemilik harta karun.

Kemampuan Menata Hati

Jika dalam diri kita masih ada sifat serakah, tamak, jahat, dengki, iri hati, tidak adil dan selalu pilih kasih, sombong, riak, semua itu akan menjadi batu halangan dalam melaksanakan petunjuk dan bimbingan ghaib.

Dan risikonya cukup besar, seseorang boleh menjadi terganggu jiwanya, paling kurang akan kerasukan yang mengakibatkannya jatuh sakit.

Untuk itu, seseorang yang sedang memproses ritual demi ritual mengangkat harta karun hendaklah menata hati, jagalah selalu suasana hati agar selalu tertanam rasa tulus, membersihkan segala penyakit hati dengan rasa rendah diri.

Untuk syarat hati ini, sederhana tetapi sukar dilakukan. Biasanya jika sudah semakin mendekati akhir proses atau ritual, orang akan semakin tergiur.

Apalagi jika dilakukan secara kelompok atau pasukan yang terdiri dari ramai orang, akan menjadi lebih sukar. Menata hati dan fikiran satu orang saja sulit, apalagi hati dan fikiran banyak orang.

Kemampuan dan mental zahir batin setiap orang juga berbeza-beza. Satu orang saja tidak teguh hati atau tidak kuat, misalnya dengan tidak mematuhi satu dua syarat, akibatnya boleh menjadi sangat fatal.

Ia dapat mengakibatkan usahanya gagal teruk dan boleh mengalami suatu risiko yang cukup berat.

Prinsipnya, harus mampu membersihkan segala penyakit hati, meluruskan pemahaman dan pola fikir, kuat mental zahir dan batin.

TIPU DAYA MAFIA HARTA KARUN

Seperti yang sudah kita ketahui, banyak sekali berita, khabar dan dongeng tentang upaya orang mencari harta karun ghaib.

Begitu ramai orang mengaku mampu mengangkat harta karun ghaib, tetapi kebanyakannya hanyalah sekadar aksi tipu daya, dengan mangsa akan mengeluarkan perbelanjaan mencari harta karun ghaib.

Yang untung adalah orang yang mengaku mampu mengangkat harta karun, padahal semuanya pada akhirnya akan gagal. Tetapi selalu saja si penipu tidak mahu disalahkan.

Bahkan sudah dibuat senario jika nanti pada akhirnya kegagagalan adalah disebabkan oleh mangsa penipuan yang melanggar pantang atau kerana kurang memenuhi syarat.

Seribu alasan dibuat-buat yang pada intinya memposisikan si korban agar tidak mempunyai alasan untuk menyalahkan si penipu yang berlagak dewa handalan.

Maka tulisan ini sekaligus sebagai peringatan untuk pembaca yang budiman agar tidak terperangkap dalam jaringan mafia harta karun yang sesungguhnya hanya mahu merompak wang anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon