Monday, January 21, 2019

#10YearsChallenge Cara Terbaharu Facebook Curi Data Pengguna?


Baru-baru ini menjadi satu trend buat warganet berkongsikan dua gambar bersebelahan, membandingkan diri mereka 10 tahun lalu dengan keadaan mereka sekarang dan trend ini dikenali sebagai #10YearChallenge mula menjadi ikut-ikutan oleh warganet di laman sosial Facebook, Twitter dan Instagram.

10YearsChallenge Curi Data Pelanggan

Tidak terlepas juga selebriti dan orang berpengaruh menyahut cabaran ini lantas menjadikan trend ini satu fenomena di serata dunia.

Bagi anda, mungkin trend #10YearChallenge ini hanya satu perkara yang biasa dimana ianya tidak akan membahayakan diri anda tetapi mungkinkah ada agenda lain di sebaliknya cabaran ini?

Pernahkah anda bayangkan bahawa trend ini merupakan satu ancaman siber yang mungkin akan mempengaruhi kita di masa akan datang?

Menurut Kate O’Neill yang merupakan seorang penulis di Wired, kemungkinan besar trend ini merupakan satu ‘helah’ daripada syarikat-syarikat media sosial untuk melombong data peribadi anda.

Menurut beliau, trend ini mungkin merupakan satu percubaan besar–besaran untuk melatih A.I (Kecerdasan Buatan) mengecam proses penuaan muka manusia.

"Let's just imagine that you wanted to, say, t a facial recognition algorithm on age-relate characteristics.

"You'd ideally want a broad rigorous data set with lots of people's pictur It'd help if you knew they were taken a fixed number of years apart — say 10 years."

Most common rebuttal in my mentions: "That data is alrea available. Facebook's alread all the profile pictures.

"Of course. And I'm not tryin say this is a crisis or that it's inherently dangerous. But ju for fun, let's play this out."

Bagi anda yang suka mengikut trend pastinya anda tidak akan teragak-agak untuk melakukan cabaran ini.

Setelah anda menyahut cabaran ini, pastinya anda akan memuat naik gambar anda dan ini memudahkan A.I untuk melakukan kerja yang ditugaskan kepadanya.

Anda pastinya tidak pernah terfikir bahawa sebenarnya anda memberikan ‘maklumat percuma’ kepada syarikat media sosial untuk digunakan bagi tujuan-tujuan tertentu.

Malah, mungkin trend ini akan membahayakan diri anda kerana penjenayah akan dapat mengecam wajah terbaru anda dengan membuat perbandingan dengan wajah anda yang terdahulu.

Menurut satu kenyataan balas Facebook di Twitter kepada editor Wired, Nicholas Thompson iaitu #10YearChallenge adalah meme yang dihasilkan pengguna yang bermula sendiri tanpa penglibatan pihak Facebook dimana ini merupakan bukti pengguna Facebook seronok dengan cabaran tersebut.

Penafian Facebook akan konspirasi memanipulasi data masih membimbangkan kerana sebelum ini Facebook terlibat dengan skandal menjual maklumat pengguna kepada syarikat lain.

Walaupun ianya sekadar suka-suka, anda perlu sentiasa peka tentang implikasi perkongsian setiap data yang anda kongsi.

Jika tidak, maklumat berkenaan akan digunakan oleh sesiapa sahaja tanpa pengetahuan anda.

Apa-apa pun, harap anda diluar sana berhati-hati dalam mengikuti apa-apa trend kerana bimbang trend yang menular akan membahayakan serta melanggar privasi anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon