Wednesday, December 12, 2018

Cara Menanam Pokok Goji


Pohon Gojiberry atau Goji mudah ditanam di Malaysia dan hasil pemerhatian menunjukkan bahawa tanaman super food ini sudah banyak tumbuh di Malaysia, terutamanya di Pulau Pinang, sejak era kehadiran Inggeris dahulu lagi.

Goji fruit

Namun pokok Goji tidak mendapat perhatian kerana ramai orang tidak tahu atau sedar tentang manfaatnya untuk kesihatan. Maka, pohon ini menjadi asing terpinggir sehingga menghadapai kepupusan/langka.

Pokok Gojiberry mengambil masa sekitar 4 tahun untuk mula mengeluarkan buahnya yang berwarna merah dan sekiranya ada yang berminat, lebih baik mula tanam dari sekarang.

CARA-CARA MENANAM POKOK GOJI

Dipermudahkan, bahan penting yang diperlukan untuk semaian ialah:
  • Peat soil; tanah kompos sabut kelapa yang telah di adun, ada di jual di nursery anak-anak pokok.
  • Pasu bunga plastik, memadai yang kecil.
  • 2 biji buah Gojiberry yang kering.

CARA-CARA PENYEDIAAN:

Goji Berry

1. Penyediaan Biji-Biji Semaian

Biji Gojiberry tersebut di rendam dalam air terlebih dahulu selama lebih kurang 3-5 jam. Apabila buah goji tersebut mengembang, maka pecahkan untuk di ambil biji-biji di dalamnya sebagai benih.

1 biji buah Gojiberry mengandungi lebih kurang 10–60 biji untuk benih semaian. Basuh biji-biji benih tersebut dengan teliti.

2. Semaian

Kemudian taburkan rata-rata biji-biji benih tersebut ke dalam pasu bunga plastik yang telah diisikan dengan peat soil.

Selesai, taburkan sedikit peat soil lagi ke atas biji-biji benih tersebut (lebih kurang 0.5cm) sekadar menutupi.

3. Siraman

Kemudian, siram (spray) dengan air sekadar melembabkan peat soil, dilakukan 2 kali sehari dan dilakukan dengan teliti agar, apabila tunas-tunas baru mula tumbuh bercambah, tidak mudah rosak.

4. Tunas Baru

Dalam masa 1-2 minggu kemudian, tunas-tunas baru anak pokok akan mula tumbuh membesar.

5. Menukar Wadah

Dalam masa 1-2 bulan, pohon-pohon kecil akan membesar. Pilih yang sihat dan sebanyak mana yang dikehendaki untuk dijadikan tanaman di rumah sendiri. Alihkan ke dalam pasu/polibag yang lebih besar untuk setiap pokok.

Pokok Goji

Pohon-pohon hendaklah diawasi dari sebarang serangan serangga atau kulat. Sekiranya terdapat serangan, minta nasihat dari penjual pokok dimana-mana nursery berdekatan tentang racun apa yang baik untuk menangganinya.

Sekian, selamat mencuba.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon