Monday, November 05, 2018

UMNO Terus Pertahan Penyangak 1MDB!


Saya merujuk kepada kenyataan media Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan yang merayu supaya parti itu tidak dikaitkan dan dihukum oleh skandal 1MDB.

UMNO Penyangak 1MDB

Beliau juga mahu Umno dibenarkan terus berkhidmat kepada rakyat dan bangsa Melayu, serta berharap segala apa-apa yang mengaitkan 1MDB dengan Umno diputuskan.

Maaf Datuk Seri, Umno itulah yang merupakan perisai yang mempertahankan Datuk Seri Najib Razak sewaktu skandal 1MDB terbongkar.

Umno memperjuangkan nasib orang Melayu? Tidak boleh sebenarnya untuk kita mendakwa membela orang Melayu pada satu sisi tetapi di sisi lagi kita juga merembat, mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa. Itu bukanlah perjuangan. Itu pengkhianatan.

Hari ini segala tindakan ke atas Najib dan Umno dibuat lunas undang-undang.

Selepas Najib dituduh di mahkamah pun, masih ramai pemimpin dan penyokong Umno datang memberi sokongan. Ia menunjukkan parti itu masih berdiri teguh di belakang figura yang terpalit dalam skandal 1MDB.

Di mana Datuk Seri?

Jadi di mana rasionalnya permintaan Datuk Seri yang mahu sebarang pautan 1MDB terhadap Umno diputuskan?

Pemimpin dan penyokong Umno masih mendukung kepalsuan 1MDB sehingga hari ini! Wang yang diterima adalah derma? Ini satu sindrom penafian yang sangat teruk.

Pemimpin dan penyokong Umno masih mendakwa 1MDB merupakan satu konspirasi politik yang digunakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad ke atas musuh politiknya, seperti yang dilakukan beliau 20 tahun lalu terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Datuk Seri, terbukti bahawa saranan Datuk Seri untuk Umno menjauhi 1MDB tidak disambut baik oleh ahli Umno dan pemimpinnya.

Justeru sewajarnya parti Datuk Seri dihukum jika didapati terlibat dengan skandal 1MDB ini.

Di mana Datuk Seri semasa skandal 1MDB ini mula terbongkar? Di mana anggota parlimen (MP) Rembau?

Akhirnya MP Rembau pun menyesal kerana mempertahankan bekas Najib. Itu kekesalan yang terlewat.

Peguam Negara dipecat, pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ditukar, laporan audit dirahsiakan, Akta Antiberita Tidak Benar diwujud untuk menutup hak kebebasan bersuara, rakyat ditakut-takutkan, siasatan 1MDB ditutup, sedangkan satu dunia menjalankan siasatan dan pendakwaan terhadap skandal berkenaan.

Sebagai pemimpin di peringkat tertinggi Umno pada masa itu, mengapa Datuk Seri tidak berbuat sesuatu?

Datuk Seri, tubuh dihukum kerana nafsunya; jasad ditanam kerana rohnya tiada, begitulah parti dihukum kerana pemimpinnya.

Parti tidak bertangan dan berkaki, tidak bergerak dan tidak bertutur. Lidah parti ialah lidah pemimpinnya, tubuh parti diserap roh pemimpinnya, tangan parti adalah tangan pemimpinnya.

Harga dibayar Umno

Jika kotor tangan pemimpin, kotorlah parti itu. Jika celupar lidah pemimpin, celuparlah parti itu. Jika jahat roh pemimpin, jahatlah jasad parti itu.

Maka Datuk Seri janganlah cuba untuk memisahkan parti dengan pemimpin seolah-olah parti tidak berdosa akibat kerakusan pemimpin.

Jika Datuk Seri mendakwa parti tidak seharusnya dilibatkan, sudah tentulah sebelum PRU14 lagi Umno sudah menyingkirkan Najib. Tetapi Umno terus mempertahankannya.

Maka jika parti terlibat, ia haruslah berdepan dengan sebarang tindakan undang-undang. Tidak ada sesiapa pun akan terkecuali, Datuk Seri.

Percayalah, tindakan yang diambil pada hari ini bukan bermotifkan politik, tetapi inilah yang sewajarnya dilakukan kerajaan Umno dan BN dulu, namun keengganan Umno mengambil tindakan membuatkan rakyat terpaksa bertindak pada 9 Mei.

Datu Seri, rakyat bukan undi Pakatan Harapan (HARAPAN) kerana manifestonya. Mereka mengundi HARAPAN kerana mahu siasatan telus dijalankan ke atas 1MDB.

Ramai ahli Umno tidak berpuas hati kerana parti Datuk Seri melindungi 1MDB dan kesilapan terbesar Umno ialah memecat Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Datuk Seri Shafie Apdal ekoran kelantangan mereka bersuara dalam isu 1MDB.

Datuk Seri perlu menerima hakikat bahawa orang Melayu marah dan menghukum Umno kerana isu 1MDB.

Kerana, 1MDB dan Umno memang tidak dapat dipisahkan, inilah harga yang terpaksa dibayar pada hari ini.

***

Mohamad Siddiq Azani ialah seorang peguam dan anggota ARMADA Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon