Rabu, November 14, 2018

Stan Lee, Pencipta Watak Marvel Meninggal Dunia


Pencipta watak Spider-Man, Iron Man dan Hulk, Stan Lee, meninggal dunia pada usia 95 tahun, namun anak perempuannya, J.C. Lee tidak memaklumkan punca kematian bapanya, yang dilaporkan meninggal dunia di Pusat Perubatan Cedars-Sinai.

Stan Lee Meninggal Dunia
Stan Lee (1922-2018).

Stan Lee (lahir sebagai Stanley Martin Lieber, 28 Disember 1922 – 12 November 2018) ialah seorang penulis dan penyunting buku komik berbangsa Amerika Syarikat, bekas presiden dan pengerusi syarikat Marvel Comics.

Bersama beberapa orang pelukis ternama, khususnya Jack Kirby dan Steve Ditko, beliau mencipta watak Spider-Man, Fantastic Four, X-Men, Iron Man, Hulk, Thor, Daredevil, Doctor Strange dan banyak lagi watak-watak cereka, sambil memperkenalkan watak-watak yang rumit dan naturalistik ke dalam karya-karya komik bergenre adiwira.

Selain itu, beliau pernah mengetuai cabaran terulung yang berjaya melawan pertubuhan penapisan komik yang amat tegas, iaitu Comics Code Authority, sekali gus memaksa pertubuhan tersebut memperbaharui dasar-dasarnya.

Selepas itu, Stan Lee menerajui peluasan Marvel Comics dari sebahagian kecil syarikat penerbitan lain, menjadi sebuah multimedia gergasi.

Stan Lee telah mengumumkan bahawa beliau menghidap penyakit radang paru-paru sejak awal tahun 2018 dan pernah digegaskan ke hospital pada awal Februari kerana sesak nafas dan denyutan jantung tidak tetap, namun jurucakap mengatakan beliau berkeadaan baik.

Superhero

Stan Lee juga sering membuat penampilan cameo dalam filem-filem Marvel seperti X-Men, Spider-Man, Hulk, Fantastic Four, Iron Man, Thor, Captain America dan Guardians of the Galaxy.

Ketika menjawab pertanyaan salah seorang audiens di Alamo City Comic Con, beliau menceritakan secara ringkas bagaimana karekter Spider-Man dicipta.

Pada awalnya, idea tersebut telah ditolak mentah-mentah oleh penerbit sebelum ia menjadi salah satu superhero yang terkenal di dunia.

Biografi Stan Lee

Ayahnya bernama Jack Lieber dan ibunya Celia, dan dimasa kecilnya ia sangat terpengaruh dengan kisah-kisah hero karya Errol Flynn.

Usai tamat pengajian, Stan lee pada ketika itu berusia 16 tahun bergabung dengan WPA Federal Theatre Project dan dengan bantuan pakciknya, dia bekerja sebagai pembantu di Timely Comics, sebuah divisyen komik dari penerbit Martin Goodman’s.

Tugas Stan Lee adalah menulis surat, mengasah pensil dan memadam goresan gambar-gambar yang sudah dilukis, namun dia memiliki kemahuan yang kuat untuk mencipta sendiri kisah komiknya.

Menggunakan Nama Stan Lee

Pada tahun 1941, Stan Lee berjaya menjadi pengisi teks untuk Captain America; Foils the Traitor’s Revenge.

Ketika itu dia menggunakan nama pena Stan Lee, kependekan dari namanya yang kemudian kekal sehingga pada saat kematiannya.

Komik Pertama

Dalam biografi Stan Lee, diketahui bahawa komik pertamanya bertajuk Destroyer, yang diterbitkan pada buletin Mystic Comics pada edisi bulan Ogos 1941.

Dan ketika rakan sekerjanya, Jack Kirby, meninggalkannya, Stan Lee menjadi editor di penerbitan Goodman. Ketika  itu dia baru berusia 19 tahun.

Setahun kemudian Stan Lee memasuki tentera darat, apabila AS terlibat dalam Perang Dunia II dan bertugas dalam Signal Corps yang bertugas membuat laporan, membuat filem, slogan dan lain-lain.

Stan Lee dan Jack Kirby, Marvel Comic

Pengalamannya menjadi tentera inilah yang mencetus imaginasi kreatifnya. Stan Lee bersama rakannya, Jack Kirby, menubuhkan syarikat Marvel bersama Martin Goodman.

Pada mulanya, karya-karya DC Comics berjaya menguasai pasaran, namun Stan Lee yang masih bekerja sebagai penerbit Goodman mempunyai ideanya sendiri.

Isterinya, Joan Clayton Boocock, yang dikahwininya pada tahun 1947, mencadangkan kepada Stan Lee untuk menerbitkan idea-ideanya sendiri dan dari situlah dia kemudiannya mengajak Jack Kirby untuk merealisasikan karya mereka sendiri.

Mencipta Karakter Superhero Marvel

Kisah pertama yang mucul dari Marvel adalah Fantastic Four, bersama Kirby, Stan Lee juga mencipta Hulk, Iron Man, Thor dan X-Men.

Dia juga bekerjasama dengan Bill Everett yang akhirnya mencipta Daredevil dan bekerjasama dengan Steve Ditko, yang berjaya dengan cerita Doctor Strange dan Spider-Man.

Bersama Marvel, Stan Lee membuat revolusi komik pada dekad 60-an. Komik-komik Marvel dikenali memiliki ciri khusus berbanding komik keluaran DC. Ketika itu, ramai peminat mula beralih kepada komik keluaran Marvel.

Mereka tertarik dengan gaya penuturan dan penokohan karakternya dan dalam proses kreatifnya, Stan Lee selalu berbincang dengan ramai pelukis sebelum membuat sebuah kisah.

Dia hanya tertarik dengan garis cerita yang akan diangkat oleh pelukis dan inilah yang membuatkan pelukis komik merasa bebas berkarya di Marvel.

Stan Lee tahu bahawa komik memiliki pengaruh yang cukup efektif dan boleh digunakan untuk kempen.

Dia pernah menggunakan komik Spider-Man untuk kempen anti penyalahgunaan dadah dan kempen anti-rasis.

Penghargaan Terhadap Stan Lee

Atas dedikasinya pada dunia komik, Stan Lee telah dianugerahkan banyak penghargaan. Namanya pernah tercatat dalam Will Eisner Comic Book Hall of Fame pada tahun 1994 dan The Jack Kirby Hall of Fame pada tahun 1995. Dia juga telah mengasaskan beberapa buah yayasan sebagai bentuk solidariti sosialnya.

Stan Lee Superhero

Hampir semua komik ciptaan Stan Lee telah diangkat ke dalam filem di Holywood, seperti X-Men, Avengers, Iron Man, Thor, Daredevil, Batman, Captain Amerika dan semuanya menjadi box office.

Menjadi Figura Dalam Filem

Stan lee cameo

Satu hal yang menarik adalah, Stan Lee selalu tampil dalam filem Marvel sebagai figura atau cameo, kini ia akan menjadi superhero dalam komik terbarunya.

Spider-Man atau Spiderman?

Sering kita temui adanya perbezaan dalam penulisan superhero labah-labah ini. Kadang-kala ada yang menulis Spider-Man atau Spiderman.

Sebenarnya, ejaan rasmi adalah Spider-Man dengan adanya kata penghubung. Stan Lee memasukkan tanda baca ini agar pembacaan Spider-Man dengan Superman berbeza di media cetak.

Jadi, bagaimana Stan Lee berusaha mewujudkan karekter Spider-Man?

Katanya, “With great power comes great responsibility.”

BACA INI JUGA:

sumber: biografiku | wikipedia

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

2 comments

Penghormatan terakhir buat tokoh lagenda superpowers dunia

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon