Monday, November 05, 2018

11 Khasiat Jagung Untuk Kesihatan Yang Ramai Tidak Tahu


Jagung (zea mays) ialah sejenis tumbuhan bijirin dari keluarga graminae yang merupakan satu spesies tunggal, merangkumi dua jenis yang mempunyai pertalian rapat iaitu teosinte dan Tripsacum, merupakan tanaman bijirin ketiga penting di dunia, ialah tumbuhan semusim yang tumbuh, membesar, mengeluarkan bijirin dan akhirnya menjadi tua dan mati.

Khasiat Jagung

Biasanya jagung mengambil masa 8-12 minggu untuk mengeluarkan hasil bergantung kepada jenisnya.

Jagung manis digemari ramai dan dimakan terus daripada tongkolnya atau digunakan dalam masakan seperti kuih-muih.

Manakala jagung flint atau derit ditanam secara besar-besaran dan diproses menjadi tepung kanji atau bahan makanan ternakan seperti ayam, konsentret bagi kambing dan juga untuk makanan ikan.

1. Sumber yang kaya dengan kalori

Jagung adalah sumber yang kaya dengan kalori dan adalah antara tanaman yang paling banyak dimakan oleh penduduk dunia.

Kandungan kalori jagung adalah 342 kalori per 100 gram, merupakan antara yang tertinggi untuk makanan bijirin.

Kerana kandungan kalorinya yang tinggi, menjadikan ia penting untuk keperluan hidup penduduk di berpuluh-puluh negara-negara yang berasaskan pertanian.

2. Mengurangkan risiko buasir dan kanser kolorektal

Kandungan serat satu cawan jagung berjumlah 18.4% daripada jumlah harian yang disyorkan. Ini membantu mengurangkan masalah penghadaman seperti sembelit dan buasir, serta mengurangkan risiko kanser kolon.

Serat telah lama diketengahkan sebagai salah satu cara untuk mengurangkan risiko kolon, tetapi data tidak mencukupi dan bercanggah tentang hubungan serat dalam mencegah kanser, namun telah terbukti dapat mengurangkan risiko itu.

Serat membantu pergerakan makanan dalam usus, yang merangsang pergerakan peristalsis dan juga merangsang pengeluaran jus gastrik dan hempedu.

Ia juga boleh melembutkan najis, yang boleh memperlahan dan mengurangkan risiko Sindrom Usus Rengsa (IBS ) dan cirit-birit.

3. Sumber yang kaya dengan vitamin

Jagung kaya dengan vitamin B, terutamanya Thiamin dan Niacin. Thiamin sangat penting untuk mengekalkan kesihatan saraf dan fungsi kecerdasan otak.

Kekurangan Niacin membawa kepada Pellagra, penyakit yang menyebabkan cirit-birit, demensia dan dermatitis yang biasanya terdapat pada individu yang mengalami kekurangan zat makanan.

Jagung juga merupakan sumber baik asid Pantothenic, vitamin yang penting untuk karbohidrat, protein dan metabolisme lipid dalam badan.

Kekurangan asid folik di kalangan wanita hamil boleh membawa kepada kelahiran bayi kurang berat badan dan juga boleh menyebabkan kecacatan tiub neural dalam bayi yang baru lahir.

Jagung menyediakan sebahagian besar keperluan folat setiap hari, manakala biji jagung kaya dengan vitamin E, antioksidan semula jadi yang penting untuk pertumbuhan dan melindungi badan daripada penyakit dan penyakit.

4. Menyediakan mineral yang diperlukan

Jagung mengandungi mineral positif yang memberi manfaat kepada badan dalam beberapa cara. Fosforus, magnesium, mangan, zink, besi dan tembaga boleh ditemui di semua jenis jagung.

Jagung juga mengandungi mineral seperti selenium, yang sukar untuk diperolehi dalam kebanyakan makanan yang biasa.

Fosforus sangat penting bagi mengawal selia pertumbuhan yang normal, kesihatan tulang dan fungsi buah pinggang yang optimum.

Magnesium adalah perlu untuk mengekalkan kadar jantung yang normal dan untuk meningkatkan kekuatan tulang.

5. Antioksida

Menurut kajian yang dijalankan di Universiti Cornell, jagung adalah sumber yang kaya dengan antioksidan dalam melawan kanser yang menyebabkan radikal bebas.

Malah, tidak seperti banyak makanan lain, memasak sebenarnya meningkatkan fungsi antioksidan dalam jagung manis.

Jagung adalah sumber yang kaya dengan sebatian fenolik yang dipanggil asid ferulic, agen anti-karsinogenik yang berkesan dalam memerangi tumor yang membawa kepada kanser payudara serta kanser hati.

Antosianin, yang ditemui dalam jagung ungu, juga bertindak memerangi punca penyebab kanser radikal bebas.

Antioksidan diketahui dapat mengurangkan banyak bentuk berbahaya kanser kerana kemampuannya untuk mendorong apoptosis dalam sel-sel kanser, manakala meninggalkan sel-sel sihat tidak terjejas.

Ini amat relevan apabila fitokimia adalah sumber antioksidan, yang merupakan satu lagi jenis kimia yang terdapat dalam jumlah tinggi dalam jagung.

6. Melindungi Jantung

Menurut penyelidik, minyak jagung telah terbukti mempunyai kesan anti- atherogenic ke atas paras kolesterol, dengan itu mengurangkan risiko pelbagai penyakit kardiovaskular.

Minyak jagung khususnya, adalah cara terbaik untuk meningkatkan kesihatan jantung dari fakta bahawa, jagung adalah kombinasi asid lemak yang optimum.

Ia membolehkan asid lemak omega-3 mengikat kolesterol "jahat" dan mengurangkan risiko arteri tersumbat, mengurangkan tekanan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

7. Mencegah Anemia

Vitamin B12 dan asid folik yang terdapat dalam jagung juga mampu mencegah anemia yang disebabkan oleh kekurangan vitamin.

Jagung mempunyai tahap signifikan zat besi, merupakan salah satu mineral penting yang diperlukan untuk membentuk sel darah merah yang baru.

8. Merendahkan LDL Kolesterol

Menurut Jurnal Pemakanan Biokimia, penggunaan minyak jagung sekam merendahkan plasma LDL kolesterol dengan mengurangkan penyerapan kolesterol di dalam badan.

Pengurangan kolesterol LDL tidak bermakna pengurangan kolesterol HDL, yang dianggap sebagai "kolesterol baik" dan boleh mempunyai pelbagai kesan yang baik pada badan, termasuk pengurangan penyakit jantung, pencegahan aterosklerosis dan pencegah radikal bebas di seluruh tubuh.

9. Vitamin-A

Jagung kuning adalah sumber yang kaya dengan beta-karotena, yang menjadi vitamin A dalam tubuh dan penting untuk mengekalkan penglihatan dan kulit yang baik.

Beta-karotena adalah sumber besar vitamin A kerana ia ditukar dalam badan , tetapi hanya dalam jumlah yang diperlukan tubuh namun, vitamin-A boleh menjadi toksik jika terlalu banyak dimakan.

Vitamin-A juga akan memberi manfaat kepada kesihatan kulit dan mukus membran, serta meningkatkan sistem imun.

Jumlah beta-karotena dalam badan yang tidak ditukar kepada vitamin-A bertindak sebagai antioksida yang sangat kuat, seperti karotenoid dan boleh melawan penyakit yang teruk seperti kanser dan penyakit jantung.

Sebab itu, perokok perlu berhati-hati tentang kandungan beta-karotena kerana perokok dengan tahap beta-karotena yang tinggi lebih cenderung untuk menghidap kanser paru-paru, manakala bukan perokok dengan kandungan beta- karotena yang tinggi adalah kurang kemungkinan untuk mendapatkanser paru-paru kontrak.

10. Kawalan diabetes dan tekanan darah tinggi

Dalam dekad kebelakangan ini, dunia seolah-olah mengalami satu wabak penyakit kencing manis.

Walaupun mekanisme yang tepat untuk ini tidak boleh dibuktikan, ia dianggap berkaitan dengan tabiat pemakanan.

Makan lebih buah-buahan organik dan sayur-sayuran, seperti jagung dan ia telah dikaitkan dengan pengurangan tanda-tanda kencing manis.

Kajian telah menunjukkan bahawa penggunaan biji jagung membantu dalam pengurusan bukan insulin kencing manis bergantung (NIDDM ) dan berkesan terhadap tekanan darah tinggi kerana kehadiran fitokimia fenolik di seluruh jagung.

Fitokimia boleh mengawal penyerapan dan pelepasan insulin dalam badan dan membantu mengekalkan gaya hidup yang lebih normal.

11. Faedah kosmetik

Kanji jagung digunakan dalam pembuatan banyak produk kosmetik dan disapu untuk melegakan ruam kulit dan kerengsaan.

Produk jagung boleh digunakan untuk menggantikan produk petroleum karsinogenik yang merupakan komponen utama dalam kosmetik.

Banyak krim kulit tradisional mengandungi jeli petroleum sebagai bahan asas, yang selalunya boleh menyekat liang roma dan menyebabkan keadaan kulit menjadi lebih teruk.

ASAL-USUL JAGUNG

Pokok jagung ialah tumbuhan asli benua Amerika dan merupakan bahan makanan bagi orang-orang India semasa Columbus menemui Amerika.

Jagung masih menjadi tanaman bijirin paling penting di Mexico, Amerika Tengah dan banyak negeri di Amerika Selatan.

Jagung adalah salah satu tanaman pugar yang tertua dan tidak lagi boleh hidup sebagai tanaman liar dan hanya tumbuh jika ditanam.

Jagung telah diusahakan oleh orang-orang India sejak berkurun-kurun lamanya, dengan kebolehan yang menakjubkan iaitu menghasilkan variety jenis ‘flint ’, jenis tepung, jenis ‘gourdseed dent ’, jenis bertih ‘pop’ dan jenis manis.

Sumbangan utama 'orang putih' dalam usaha pembaikan jenis jagung kurun ini ialah menghasilkan variety jenis ‘dent' yang sesuai ditanam di bahagian tengah, utara, timur dan selatan Amerika Syarikat.

Antara tempat yang dikenali sebagai tempat asal jagung ialah tanah tinggi di Peru, Equador dan Bolivia, manakala di bahagian selatan adalah wilayah Mexico dan Amerika Syarikat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: makanananda | tangkapgambar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon