Monday, November 19, 2018

Kenapa Bayi Menangis Pada Waktu Malam? Ini Jawapan Saintis Yang Sangat Mengejutkan!


Mendengar bayi menangis secara berterusan pada waktu malam pasti membuatkan mana-mana ibu bapa berasa panik dan tertekan malah, beberapa persoalan sejak sekian lama mengganggu fikiran ramai ibu bapa. Adakah kerana bayi lapar, lampin basah, gatal, ketakutan atau kesejukan?

Bayi Menangis

Jika anda sendiri tertanya-tanya mengapa bayi selalu menangis pada waktu malam, saintis telah menemui jawapannya. Sebelum ini, teori menyatakan bahawa tangisan adalah cara untuk bayi berkomunikasi dan memberitahu bahawa mereka inginkan sesuatu.

Dengan tangisan, ibu bapa akan memenuhi segala keperluan mereka sebaik mungkin.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Profesor David Haig, seorang ahli biologi dari Harvard University, beliau mendapati bahawa bayi sebenarnya sangat licik.

Mereka boleh berjaga dan menangis tanpa henti sepanjang malam, walhal pada waktu siang, bayi tidur dengan lena dan sentiasa ceria.

Menerusi kajiannya, Profesor David Haig menemui jawapan yang sangat mengejutkan, jawapan yang lari daripada sebab-sebab yang kita diberitahu sebelum ini.

Menurut Profesor David Haig. punca utama bayi menangis pada waktu malam sebenarnya untuk memonopoli ibunya!

Tangisan bayi adalah cara bayi mengalihkan perhatian ibu bapanya daripada bersama untuk mengelak mendapat adik baru. Lawak.

Bagaimana bayi yang masih kecil pun sudah mempunyai keinginan untuk tidak mahu berbahagi kasih?

Profesor David Haig menjelaskan lagi, bayi secara fitrah telah diprogramkan untuk menangis pada saat mereka tidak selesa dan terdapat gangguan disekelilingnya. Dan ini secara langsung dan tidak langsung akan merosakkan malam romantik ibu bapa mereka.

Ada bayi yang akan menangis pada waktu malam berbulan-bulan lamanya sehingga ibu terpaksa berjaga malam.

Kerana itulah apabila ibu bapa merasa letih dan tidak cukup tidur, keinginan untuk bersama semakin kurang, seterusnya mencegah daripada kehamilan baru.

Menurut Profesor David Haig, bayi mungkin telah berevolusi supaya bangun pada waktu malam dengan pelbagai alasan.

Dan walaupun letih menjaga bayi yang menangis sepanjang malam, perilaku ini membawa kebaikannya yang tersendiri kepada ibu dan bayi itu sendiri.

Saintis telah membuktikan, ibu yang memberikan susu badan secara berterusan selama enam bulan boleh mengganggu kesuburan wanita buat sementara.

Menyusukan anak boleh menyebabkan hormon prolaktin menunda kesuburan, seterusnya menjarakkan kehamilan seterusnya yang dikenali sebagai amenorea.

Selain itu, wanita yang baru melahirkan anak juga mempunyai banyak masa untuk berehat dan pulih sepenuhnya daripada proses melahirkan.

Kajian Profesor David Haig ini telah diterbitkan dalam sebuah jurnal berjudul, 'Evolution, Medicine and Public Health.

Profesor David Haig berharap penemuan ini akan membantu mengurangkan rasa panik dikalangan ibu bapa yang mempunyai anak yang kerap menangis pada waktu malam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon