Saturday, November 24, 2018

Apa Itu Darah Pekat, Punca, Simptom Dan Rawatannya


Darah pekat merupakan sebuah masalah umum dikalangan masyarakat sekarang yang sekiranya berlarutan boleh mendatangkan penyakit-penyakit kronik. Oleh itu, punca masalah ini harus dikenal pasti agar rawatan yang sesuai dapat diambil untuk membendung gejala ini.

Darah Pekat

Darah pekat membawa maksud bahawa pembekuan darah dalam salur darah adalah pada kadar yang tidak normal. Platlet darah saling bergumpal dan melekat antara satu sama lain hingga pengalirannya menjadi lebih perlahan dan kurang lancar.

Jika ia berlarutan, akan membawa kesan negatif seperti darah beku yang menyebabkan aliran darah tersumbat.

Punca masalah ini adalah kemungkinan ia diwarisi dari ahli keluarga yang bermaksud, seseorang individu tersebut mendapat masalah ini sejak lahir. Sekiranya masalah ini tidak dirawat dengan segera, ia boleh mengundang maut.

Selain itu, masalah ini juga boleh disebabkan oleh faktor pembekuan menjadi hyperaktif ataupun ‘overreactivity of clotting factors' kerana faktor pembekuan tersebut merupakan elemen penting dalam darah yang membantu proses pembekuan.

Sekiranya ia menjadi hyperaktif maka ianya akan mencepatkan proses pembekuan pada kadar yang tinggi dan menyumbat aliran darah.

Di samping itu, masalah ini juga akan timbul apabila anggota badan tersebut tidak digerakkan buat masa yang lama.

Contohnya, apabila seseorang itu baru terlibat dalam kemalangan jalan raya dan tulang kakinya patah, maka setelah kaki tesebut telah dirawat, pesakit tersebut haruslah melakukan aktiviti tertentu yang diajar oleh ahli fisioterapi untuk membantu pengaliran darah menjadi lancar.

Sekiranya tidak mengikut cara-cara tersebut, maka pengaliran darah akan menjadi perlahan dan darah akan lama-kelamaan menjadi pekat serta mengakibatkan aliran darah tersumbat.

GEJALA DARAH PEKAT

Gejala darah pekat boleh dikenal pasti dengan beberapa tanda penting yang boleh membantu untuk mendapatkan rawatan dengan segera.

Tandanya adalah seperti kemerahan anggota badan yang terlibat, bengkak dan juga sakit pada tempat tersebut, yang menandakan masalah dalam saluran urat.

Saluran urat yang terlibat akan mengalami kerosakan injap dan ini akan mendatangkan masalah tidak diingini.

Gejala darah pekat yang paling ketara ialah sakit badan, kerana darah menjadi pekat di seluruh badan, menyebabkan pengedaran oksigen kepada organ penting menjadi perlahan. Seterusnya, ialah sakit kepala atau migraine.

Sekiranya otak tidak mendapat oksigen yang mencukupi dalam jangka masa yang ditetapkan maka ia akan mula menyebabkan pelbagai masalah dan jika berlarutan, boleh mendatangkan maut.

Selain itu, sakit mata juga boleh menjadi salah satu gejala berikutan masalah darah pekat ini.

Ini kerana apabila darah menjadi pekat, perjalanannya dalam saluran darah akan bertambah perlahan lalu nutrien dan oksigen yang diperlukan oleh mata mengambil masa yang lama untuk sampai pada mata.

Jadi, mata akan menerima tekanan yang tinggi dan mendatangkan sakit kerana kekurangan nutrien dan oksigen.

CARA MENCAIRKAN DARAH PEKAT

Masalah darah pekat ini boleh diselesaikan melalui beberapa cara atau rawatan. Cara utama untuk cairkan darah pekat ialah dengan mengambil ubat cair darah dan haruslah diambil atas nasihat doktor sahaja.

Ini kerana ubat tersebut harus diambil pada dos yang tertentu dan hanya boleh ditentukan oleh seorang doktor yang berkelayakan.

Sekiranya masalah ini datang daripada faktor pembekuan yang hyepraktif maka inidvidu tersebut perlulah mengambil ubat yang dapat membantu mencairkan ketulan darah dalam saluran. Contoh ubat tersebut ialah ‘heparin’ dan ‘warfarin’.

Selain itu, kita juga bolehlah mempraktikkan cara-cara semula jadi yang dapat membantu serba sedikit dalam masalah darah pekat ini.

Kita bolehlah mengamalkan peminuman air yang banyak untuk membantu mencairkan darah, sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari. Oleh itu, dengan mengamalkan tabiat ini, sememangnya darah pekat dapat dicairkan.

Di samping itu, kepada orang yang megamalkan tabiat merokok ataupun mengambil minuman beralkohol, tabiat buruk ini haruslah dihentikan dengan serta merta untuk mengelakkan darah menjadi lebih pekat.

Jadi, setelah menghentikan tabiat ini, maka semestinya toksin dalam badan akan dapat disingkirkan perlahan-lahan.

Sehubungan dengan itu, dikatakan juga makanan yang mengandungi nutrien yang tinggi dapat membantu mencairkan darah.

Makanan yang berkhasiat tersebut bukanlah makanan yang tidak diketahui oleh kita malah, ianya sayur-sayuran dan buah-buahan. Makanan ini dapat membantu mengembalikan kesihatan yang terjejas kepada menjadi sihat semula.

Seterusnya, dengan bersenam juga ia akan membantu mencergaskan lagi badan kita dan kita juga berpeluang mengamalkan gaya hidup sihat.

Senaman dapat membantu aliran darah dalam saluran darah kita. Ini akan membantu mencairkan darah dengan lebih pantas dan mencegah darah menjadi pekat.

Kesimpulannya, sekiranya seseorang itu mengalami masalah seperti ini, individu tersebut haruslah segera ke hospital untuk mendapatkan rawatan kerana ianya boleh membawa padah yang buruk.

Individu tersebut juga haruslah mengamalkan gaya hidup sihat supaya dapat mencegah masalah ini daripada berleluasa.

4 KATEGORI MAKANAN SEMULAJADI PENCAIR DARAH

1. Pencair darah semulajadi mengandungi salicylates

Vitamin K sangat penting untuk proses pembekuan darah yang normal. Makanan yang tinggi salicylates pula berkebolehan untuk menyekat penyerapan Vitamin K, seterusnya mencair dan melancarkan pengaliran darah serta meningkatkan metabolisme badan.

Pengaliran haba ke seluruh badan juga akan berjalan dengan efisyen, oleh sebab itu tak hairanlah kalau makanan tinggi salicylates biasa dianggap sebagai “makanan yang memanaskan badan”.

Antara contoh makanan tinggi salicylates ialah:
  • Herba: Cili merah (Cayenne pepper) , serbuk kari, paprika, halia, kayu manis ( cinnamon ), thyme, oregano, dill, licorice, kunyit ( turmeric), pudina ( peppermint ), dll.
  • Buah-buahan: Oren, kismis, limau, prun, strawberi, ceri, anggur, kranberi, bluberi, dll
  • Makanan lain: Madu, cuka, wain, brokoli, avokado, kobis bunga, dll.

Pilih makanan organik jika mahukan kandungan salicylates yang lebih tinggi.

2. Pencair darah semulajadi mengandungi Vitamin E

Vitamin E merupakan vitamin larut lemak yang boleh membantu mencairkan darah secara semulajadi.

Sifat antioksidannya yang kuat juga mampu melindungi dinding arteri daripada serangan radikal bebas, sekaligus mencegah penyakit kardiovaskular (= penyakit berkaitan jantung dan pembuluh darah).

Antara makanan pencair darah semulajadi yang kaya vitamin E adalah kekacang (almond, walnut, dll), semua jenis minyak sayuran, gandum, oat, mangga dan tomato.

3. Pencair darah semulajad mengandungi Asid lemak Omega-3

Asid lemak Omega-3, terutama DHA dan EPA, menyebabkan sel platlet kurang cenderung untuk membeku.

Ia juga membantu mengawal paras kolesterol yang sihat sekali gus menurunkan risiko arteri tersumbat daripada berlaku.

Minyak ikan adalah sumber asid lemak Omega-3 yang paling mudah didapati. Anda boleh makan ikan-ikan seperti salmon, sardin, tuna, dll, ataupun mengambil suplemen minyak ikan yang berkualiti serta bebas kandungan logam berat dan juga toksin.

Makanan yang kaya dengan Omega-3 seperti telur, minyak zaitun, minyak flaxseed, dll juga bagus diamalkan.

4. Pencair darah semulajadi yang bersifat antibiotik

Makanan seperti onions (bawang merah/bawang besar, dll) dan bawang putih (garlic) mempunyai sifat antibiotik semulajadi dan mampu memusnahkan bakteria yang menghasilkan vitamin K di dalam usus.

Kurang vitamin K dihasilkan bermakna platlet sel akan susah bergumpal dan darah lebih cair.

Air pencair darah semulajadi yang sering dilupakan

Antara komponen utama darah adalah air, tapi ramai orang suka minum air manis dan kurang ambil air kosong hingga menyebabkan darah pekat dan pengaliran kurang lancar.

Jadi, pastikan anda minum air secukupnya setiap hari. Cara paling mudah, biasakan bawa air kosong ke mana-mana.

Anak-anak pun boleh mula dididik minum air kosong sejak kecil demi kesihatan mereka pada masa depan.

Penting untuk bersederhana

Walaupun makanan pencair darah semulajadi ini baik untuk kesihatan, kita tetap kena ambil secara bersederhana dan dalam jumlah yang bersesuian.

Kalau berlebihan boleh jadi pendarahan (bleeding) pula nanti, terutama bagi yang memang ada mengambil aspirin atau sebarang ubat pencair darah daripada doktor. Yang nak menjalani pembedahan juga kena berhati-hati.

Apa pun, jangan lupa dapatkan nasihat doktor terlebih dulu sebelum amalkan sebarang makanan ataupun suplemen pencair darah. Nak amalkan apa-apa perlu dengan ilmu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: doctoroncall

4 comments

  1. SAYE ADA MASALAH DARAH PEKAT..ADA DUA DOKTOR BERCANGGAH PENDAPAT DOKTOR PERTAMA KAT JGN MAKAN ASPRPIN TAK SESUAIDGN SAYA SEBAB SAYA BEKAS STROKE,,DOKTOR KEDUA PULA SRH MAKAN ASPIRIN,,TETAPI SAYE TGK ASPRPIN INI ADA KESAN SAMPINGAN..APA PENDAPAT BLOOGER DALAM MASLAH SAYA NIE

    ReplyDelete
  2. Saya ada masalah darah pekat , blh bantu saya mcm mana cara yang baik sehat balik badan saya terima khasih Tuan

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum. saya mengalami darah pekat.ape ubt sesuai untk saya mkan

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum sy mengalami darah pekat dan sy ade diabetis.sy sering kebas tgn kanan dan sakit dada serta sukar bernafas.Bolehkah sy tahu apa puncanya dan apa ubat yg perlu diambil?

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon