Friday, October 12, 2018

Misteri Gambar Tahun 40an Papar Lelaki Pegang Telefon Bimbit!


Sekeping foto yang dirakam sekitar 1940-an yang dimuat naik ke laman sosial ternyata menarik perhatian ramai, baru-baru ini.

Misteri Gambar Tahun 40an Papar Lelaki Pegang Handphone!

Menerusi foto tersebut yang dimuat naik oleh Stuart Humphrys di Twitter, ia memaparkan sejumlah individu sedang berjemur di tepi pantai.

Namun, kehadiran seorang lelaki yang memakai sut berwarna perang dalam gambar itu menjadi perdebatan utama pelayar internet.

Manakan tidak, dia kelihatan seolah-olah sedang menggunakan telefon bimbit di tengah-tengah kumpulan manusia dalam foto itu.

"Er, adakah saya je yang perasan dia sedang bermain telefon bimbit, dalam tahun 1950-an?" soal seorang lelaki di Twitter.

"Hebat mata kamu, lelaki itu mengembara dari masa hadapan sambil membawa telefon bimbit," ujar seorang lagi individu.

Malah, seorang pelayar Twitter turut menyifatkan foto tersebut menjadi bukti bahawa pengembaraan merentasi masa sememangnya wujud namun, tidak semua pengguna Twitter berfikiran serupa.

Seorang lelaki berpendapat dia bukanlah sedang bermain telefon bimbit sebaliknya sedang menggulung rokok sahaja. Perdebatan mengenai foto seperti ini bukanlah pertama kali berlaku.

Sekitar 2010, foto dari filem klasik Charlie Chaplin memaparkan seorang individu kelihatan sedang menggunakan telefon bimbit. Lebih menghairankan, foto tersebut dirakam pada tahun 1928.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Apple, Tim Cook juga mengakui pernah melihat peranti iPhone dalam lukisan berusia 347 tahun yang dihasilkan oleh Pieter de Hooch.

Ujarnya, dia melihat karya tersebut di sebuah muzium di Amsterdam.

"Saya sentiasa fikir yang saya tahu bila iPhone dicipta, tapi bila tengok dalam karya itu, saya jadi keliru. Mungkin ia sudah lama wujud," ujarnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

2 comments

  1. Asalam SP..adakah itu pelik tapi benar. serahkan pada Allah saja ..

    ReplyDelete
  2. mungkin radio mini ataupun something" kecil sangat, tak jelas apa benda yang dipegang!

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon