Wednesday, September 19, 2018

Ketahui Scam Pelaburan Membawa Bertrilion Ringgit Dari Luar Negara!


Pernahkah anda mendengar adanya skim pelaburan kononnya untuk membawa bertrilion wang dari luar negara yang menjanjikan pulangan berjuta-juta ringgit hanya dengan modal serendah RM100?

DANA HAJI JASMAN

Pernah juga scam seperti ini tidak mengenakan sebarang bayaran berbentuk pakej, sebaliknya hanya deposit sebanyak RM50, dengan syarat menyerahkan salinan geran tanah.

Apa pun bentuk penipuannya, modus operandi tetap sama. MEMBAWA MASUK WANG YANG SANGAT BANYAK DARI LUAR NEGARA!

Ingat, tiada jalan pintas untuk menjadi kaya dan pulangan yang terlalu luar biasa pulangannya adalah satu penipuan.

Artikel dibawah ini adalah salah satu scam yang telah menipu ratusan ribu orang di Malaysia.

SCAM PELABURAN DANA HAJI JASMAN

Skim pelaburan 'Dana Haji Jasman' suatu ketika dahulu adalah sindiket scam untuk menipu orang ramai yang telah dikesan dan disenarai hitam oleh Bank Negara Malaysia pada tahun 2012.

Sindiket itu yang diketuai individu sama tetapi kononnya kini sudah bergelar Tan Sri Haji Jasman, mendakwa ada sejumlah dana milik Raja-Raja Melayu yang tersimpan di England.

Dia mendakwa, pada awal kurun ke-20 kerajaan British berjanji akan memulangkan harta berkenaan yang berjumlah RM2,400 trilion selepas cukup 100 tahun.

Bagi meyakinkan bakal pelabur, sindiket itu menunjukkan surat perjanjian ditandatangani kerajaan British, selain keratan akhbar mengenai harta berkenaan ketika memberi taklimat.

Bagaimanapun, dana berkenaan tidak dapat dikeluarkan kerana pihak berkuasa di negara itu mengenakan caj serta kos penghantaran pulang dana berkenaan.

Berikutan itu, sindiket terbabit menawarkan pelbagai pakej pulangan kepada pelabur yang boleh menyumbangkan untuk membawa pulang dana berkenaan.

Terbaru, pelabur ditawarkan pulangan RM1.5 juta bagi setiap RM100 yang dilabur.

Pelaburan itu diserahkan kepada ejen sindiket terbabit yang dikenali sebagai 'Pay Master'.

Pelabur dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan diminta menandatangani baiah (akujanji) untuk tidak melanggar 10 syarat termasuk taat kepada kerajaan dan juga tidak melakukan maksiat.

Difahamkan, kira-kira 160,000 pelabur Melayu di seluruh negara menyertai skim pelaburan berkenaan.

Taktik itu didedahkan oleh seorang pelabur yang mahu dikenali sebagai Ujang.

Dia berkata, Jasman yang dikatakan menetap di Sepang, Selangor, menganjurkan beberapa siri taklimat dan makan malam di Damansara, Bandar Tasik Selatan dan Kepong Bestari, baru-baru ini.

Ribuan pelabur dari pelbagai latar belakang pekerjaan seperti pemandu teksi, bekas tentera, profesional dan ahli perniagaan menghadiri majlis berkenaan.

Bagaimanapun, penganjur tidak membenarkan pelabur membuat rakaman sepanjang taklimat itu.

Pelabur perlu menyerahkan wang sekurang-kurangnya RM500 sebagai usaha membantu Jasman mengeluarkan 'dana Melayu' itu di England.

Ujang melabur hampir RM800 dan dijanjikan pulangan modal hampir RM10 juta.

Ujang berkata, bagi meyakinkan pelabur bahawa kegiatan itu sah, mereka menunjukkan kira-kira 4,000 laporan polis terhadap Jasman berhubung kutipan berkenaan, tetapi masih beroperasi sehingga kini.

Sementara itu, jurucakap Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) berkata, sindiket pelaburan terbabit dilaporkan bergiat aktif sejak tahun 2007.

Di peringkat awal, sindiket itu mengaut keuntungan mencecah jutaan ringgit menerusi skim pelaburan ala perniagaan jualan langsung berbilang tingkat (MLM).

TERPENGARUH KERANA ORANG KENAMAAN & SELEBRITI

Orang ramai yakin dengan skim pelaburan Dana Haji Jasman kerana ia turut disertai individu kenamaan, ilmuan agama, pensyarah, selebriti dan polis.

Seorang pelabur dana itu yang mahu dikenali sebagai Amin, berkata mereka terpengaruh apabila menghadiri majlis yang diatur ejen skim itu dan melihat ramai profesional yang turut serta.

"Bagaimanapun, sebahagian besar adalah golongan miskin dan terdesak seperti kami, yang bekerja 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'," katanya.

Amin, mendedahkan beliau membuat pelaburan RM2,500.

"Ada pelabur sehingga ke nafas terakhir menantikan Jasman tunai janji, namun tidak menerima apa-apa pun.

"Saudara wanita saya yang berasal dari Johor berusia 59 tahun melabur RM1,000 dan tidak menikmati pulangan sebanyak RM1 juta yang dijanjikan ketika membuat pelaburan pada 2011 dan langsung tidak mendapat pulang walaupun telah meninggal dunia," katanya.

Beliau berkata, sepertinya ratusan ribu pelabur di negara ini tertipu kerana yakin dengan dakwaan wujudnya dana orang Melayu, selepas dijanjikan dengan bermacam-macam keuntungan.

Dana milik Raja-Raja Melayu yang tersimpan di England

Amin berkata, sepertinya ramai masih mempercayai dana itu wujud kerana kegiatan berkenaan tidak disekat menerusi laman sosial atau Youtube yang menunjukkan semua dokumen sejarah dana orang Melayu wujud.

Skim pelaburan itu dikatakan wujud sejak 30 tahun lalu dan masih bertahan sehingga hari ini walaupun sudah banyak laporan polis dan pendedahan media dibuat.

Ia bermula sebagai Dana Haji Jasman, kini dipecahkan kepada Dana Raja Melayu dan Dana Ummah, namun menggunakan rangkaian serta sistem yang sama.

Pelabur sudah didoktrin mengenai kekayaan Melayu yang disimpan di England dan selagi pihak berkuasa tidak bertindak, selagi itulah penipuan ini akan berterusan.

PELABUR DIWAJIBKAN BERBAIH

Pelabur Dana Haji Jasman mendakwa sindiket berkenaan mirip gerakan ajaran sesat kerana menyalahgunakan terjemahan hadis dan pelaburnya turut diwajibkan berbaiah (akujanji).

Sindiket itu dikatakan menyasarkan golongan yang dilihat 'terdesak' kewangan, tidak banyak bertanya dan dipengaruhi mengenai kewajipan membantu golongan yang berjuang untuk mengeluarkan 'Dana Melayu' yang kononnya disimpan di England.

Baiah itu dibuat kononnya supaya pulangan yang diperoleh nanti tidak disalah guna di jalan yang tidak diredai.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian | bharian2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon