Monday, September 10, 2018

10 Negara Yang Mengharamkan Rokok


Asap rokok sudah terbukti boleh membahayakan kesihatan tubuh, bahkan bagi orang yang tidak merokok dan di beberapa negara sudah menetapkan peraturan larangan merokok, yang bertujuan untuk meningkatkan kesihatan kepada masyarakat.

10 Negara Yang Mengharamkan Rokok

Beberapa negara di dunia yang bersih dari asap rokok, dengan menerapkan peraturan ketat tentang larangan merokok di tempat-tempat umum.

Berikut adalah negara-negara yang bersih dari asap rokok.

1. Iceland

Di negara salji yang berada di antara Atlantik utara dan Lautan Artik ini, perokok memiliki ruangan khusus agar rakyatnya yang tidak merokok dapat menikmati suasana tanpa asap rokok di restoran, bar dan dimana sahaja.

2. Ireland

Ireland adalah salah sebuah negara yang secara tegas melancarkan kempen melawan asap rokok.

Ireland sebenarnya adalah negara pertama di dunia yang melarang perbuatan merokok di tempat tertutup.

3. Australia

Di negeri Kanggaru, jumlah iklan anti rokok sangat banyak kerana kesedaran pihak kerajaan tentang pentingnya persekitaran yang bersih.

4. Singapura

Singapura adalah salah satu negara di Asia yang ketat dengan peraturan merokok.

Perkara ini boleh dilihat dari tingginya harga rokok yang dijual di Singapura, $S13 (RM40+-) bagi rokok 20 batang.

Singapura juga secara tegas mengenakan denda yang tinggi terhadap pelancong yang menyeludup rokok.

5. New Zealand

New Zealand adalah negara yang bertekad untuk 'menghapuskan' sama sekali rokok  menjelang tahun 2025, dengan terus menaikkan harga rokoknya.

Kerajaan New Zealand telah merancang pada tahun 2020 untuk menjual rokok N$28 sekotak dan ketika ini, harga rokok dijual pada harga N$28 bagi kotak 20 batang.

6. Kanada

Beberapa tahun belakangan ini, Kanada menjadi negara bebas asap rokok, sehinggakan ramai pelancong luar berkunjung semata-mata untuk menghirup udara segar.

7. Norway

Beberapa tahun kebelakangan ini, jumlah perokok di Norway semakin menurun, selepas larangan merokok yang diterapkan sejak tahun 2004, di semua tempat tertutup.

8. Scotland

Pada tahun 2009, negara berjiran dengan Britan ini telah membahas mengenai larangan penjualan rokok.

Selain itu, Scotland juga telah menaikkan harga rokok menjadi £10 sekotak 20 batang pada tahun 2010 dan merancang kenaikan sehingga £20 menjelang tahun 2020.

9. Uruguay

Pada tahun 2006, Uruguay adalah negara pertama di Amerika Latin dan negara kelima di dunia yang menguatkuasakan larangan merokok di kawasan tertutup.

10. Argentina

Anggota Parlimen Argentina telah meluluskan undang-undang nasional yang melarang iklan tembakau dan merokok di tempat-tempat awam, dan mewajibkan penggunaan amaran pada produk tembakau.

Bandar Buenos Aires melarang merokok di tempat umum, bar dan restoran bermula pada Oktober 2006.

Menteri Kesihatan Argentina, Juan Manzur, mengatakan penyakit berkaitan tembakau merupakan penyumbang terhadap 40,000 kematian setiap tahun.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon