Saturday, August 25, 2018

Panduan Cara Menanam Pokok Herba Rerama Hijau


Daun rerama atau nama santifiknya Mariposa christia vespertilionis semakin dikenali kerana dikatakan berupaya menjadi penawar penyakit berbahaya seperti barah.

Panduan Cara Menanam Pokok Herba Rerama Hijau

Selain itu, daun rerama turut didakwa mampu mengubati penyakit denggi, angin ahmar, darah tinggi, kencing manis, lelah, migrain, resdung, demam campak serta masalah usus seperti gastrik.

Kini, pokok Rerama lebih mudah didapati selepas ia menjadi fenomena dan boleh dijumpai di hampir setiap nurseri dan kediaman.

Panduan Menanam Rerama Hijau

Penanaman pokok rerama boleh dibuat melalui dua kaedah iaitu sama ada melalui biji benih atau keratan batang.

Kedua-dua kaedah penanaman ini mampu dilakukan sendiri di rumah namun, tempoh penumbuhan menerusi keratan batang lebih cepat berbanding penanaman melalui anak benih.

Anak benih boleh didapati pada pokok itu sendiri dan keratan batang juga boleh dibuat sekiranya pokok itu mencapai tahap kematangan dan sesuai dikerat.

Langkah pertama, sediakan campuran tanah yang terdiri daripada sabut, tanah merah (top soil), pasir, tanah dan baja kemudian, sediakan pasu plastik kecil yang berlubang di bahagian bawah pasu.

Keratan batang yang dikerat sebaiknya dicelup dalam air terlebih dahulu sebelum diletakkan ubat penggalak akar pada pangkal pokok untuk menggalakkan pertumbuhan akar.

Selepas lubang dibuat, pacakkan keratan batang dan kemudian tutup dengan cermat tanpa merosakkan batang berkenaan.

Ia hendaklah terus disiram bagi memastikan pokok itu serasi dengan suasana baru.

Pokok yang sudah disiram itu hendaklah diletakkan di tempat teduh seperti di celahan pokok besar bagi mengelakkan ia terkena cahaya matahari terus.

Selain mudah ditanam, pokok daun rerama juga dikatakan tahan lasak dan tidak memerlukan perhatian yang lebih.

Bagi memastikan pokok berkenaan naik lebih tinggi, pastikan ia dicantas ketika mencapai ketinggian sekitar 0.30 hingga 0.45 meter.

Dalam tempoh sekitar dua bulan, hasil keratan batang itu boleh mencapai sehingga 0.6 meter dan akan berbunga serta menghasilkan biji benih jadi, kita boleh biakkan semula pokok itu melalui biji benih atau keratan batang.

Hasil pokok boleh dituai selepas ia berusia sekitar empat bulan sama ada dikeringkan untuk dijadikan teh atau direbus lama dan dan air hasil rebusan itu diminum.

Pokok Rerama ini sebaiknya disiram dua kali sehari atau sekurang-kurangnya sekali sehari mengikut kesesuaian.

Lebih baik sekiranya periksa keadaan tanah terlebih dahulu sama ada kering atau lembap. Jika ia masih lembap, tidak perlu membuat penyiram lagi dan tunggu sehingga hari esok.

Pokok daun rerama juga tidak cerewet kerana sesuai dengan pelbagai jenis baja.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon