Thursday, July 05, 2018

Ketahui Apa Pertuduhan Terhadap Najib Razak Kes SRC


Laporan Ketua Audit Negara memperincikan pelaburan SRC yang dipertikaikan di luar negara dengan RM4 bilion yang diterima, termasuk dalam usaha sama yang tidak mempunyai kajian kebolehlaksanaan.

Ketahui Apa Pertuduhan Terhadap Najib Razak Kes SRC

Bagaimanapun, pertuduhan terhadap Najib adalah khusus kepada urus niaga yang dilakukan di dalam negara dan menurut kertas pertuduhan, Najib didakwa menerima RM42 juta daripada dana SRC.

Najib didakwa menerima jumlah itu dalam tiga transaksi iaitu sebanyak RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta.

Jumlah itu sama dengan apa yang dilaporkan oleh Sarawak Report , yang mendakwa dana SRC diluluskan melalui Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana sebagai pengantara sebelum dipindahkan ke akaun bank Najib di Ambank.

APA PERTUDUHAN SPESIFIK?

1. Seksyen 23 Akta SPRM

Tuduhan di bawah Seksyen 23 Akta SPRM memberi tumpuan terhadap keputusan Najib dalam memberi jaminan kerajaan bagi pinjaman sebanyak RM4 bilion kepada SRC.

Beliau didakwa menggunakan jawatannya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan untuk meluluskan jaminan kerajaan bagi pinjaman RM4 bilion itu dengan menerima suapan RM42 juta.

Tempoh masa untuk kelulusan adalah di antara 17 Ogos 2011 dan 8 Feb 2012.

Seksyen 23 (1) Akta SPRM menyatakan:

"Mana-mana pegawai badan awam yang menggunakan jawatan atau kedudukannya untuk apa-apa suapan, sama ada bagi diriny sendiri, saudaranya atau sekutunya, melakukan suatu kesalahan."

Sekiranya didapati bersalah, Najib boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda tidak kurang dari lima kali jumlah atau nilai suapan.

2. Seksyen 409 Kanun Keseksaan

Pihak pendakwaan membawa tiga pertuduhan di bawah seksyen ini yang menumpukan kepada RM42 juta yang didakwa dimasukkan dalam akaun Ambank Najib dari SRC International.

Mereka mendakwa Najib atas kapasitinya sebagai perdana menteri, menteri kewangan dan penasihat SRC mempunyai kuasa atas pinjaman RM4 bilion SRC tetapi melakukan jenayah pecah amanah berhubung RM42 juta itu.

Tiga pertuduhan itu adalah sama, dengan satu pertuduhan bagi setiap transaksi - RM27 juta dan RM5 juta antara 24 Disember hingga 29 Disember 2014 dan RM10 juta antara 10 Feb dan 2 Mac 2015.

Seksyen 409 Kanun Keseksaan menyatakan:

"Barang siapa yang telah diberi amanah terhadap sesuatu harta, atau kawalan terhadap harta, dalam kapasitinya sebagai penjawat awam atau ejen telah melakukan pecah amanah jenayah mengenai harta itu hendaklah dihukum penjara bagi tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak lebih daripada 20 tahun dan dengan hukuman sebatan dan denda."

Kecuali kesalahan rogol, mereka berusia 50 tahun ke atas dikecualikan daripada sebatan. Najib akan mencecah umur 65 tahun pada tahun ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon