Tuesday, July 17, 2018

Berbaloikah Perpindahan €100 Juta Ronaldo Ke Juventus?


Persoalan adakah Cristiano Ronaldo akan meninggalkan Real Madrid akhirnya terjawab apabila kelab Real Madrid membuat kenyataan rasmi bahawa Cristiano Ronaldo sah akan berpindah ke Juventus.

Berbaloikah Perpindahan €100 Juta Ronaldo Ke Juventus?

Nilai perpindahan Ronaldo ke Juventus bernilai €100 juta (RM473 juta +-) dan bakal menerima gaji yang sangat lumayan; €500,000 (RM2,674,000+-) seminggu!

Ada yang bertanya, adakah Juventus sudah gila untuk membeli pemain yang sudah berusia 33 tahun dengan harga €100 juta dan diberi gaji sebanyak itu selama 4 tahun?

Banyak sebab yang membuatkan Ronaldo mahu keluar daripada Sepanyol terutamanya kerana kadar cukai yang sangat tinggi.

Bagi pengurusan Juventus, ini adalah salah satu pelaburan jangka panjang kerana kehadiran Ronaldo ke kelab berkenaan semestinya dapat menaikkan lagi nilai kelab di samping dapat menarik penaja-penaja baharu ke Juventus di masa hadapan.

Seperti perpindahan Paul Pogba ke Manchester United sebelum ini, jualan jersi kelab Juventus dengan nama Ronaldo semestinya akan dapat menampung sebahagian modal untuk membawa masuk Ronaldo ke Juventus.

Musim sebelum-sebelum ini juga Juventus tidak berbelanja besar. Mereka dapat pemain hebat seperti Andrea Pirlo, Sami Khedira and Dani Alves secara percuma.

Perpindahan Paul Pogba ke Manchester United pula menyumbang keuntungan kepada Juventus apabila dijual pada harga €70 juta.

Adalah pembelian ini berbaloi?

Berbaloikah Perpindahan €100 Juta Ronaldo Ke Juventus?

Ronaldo adalah penjaring Real Madrid yang hebat kerana berjaya merekodkan 451 gol dalam 438 perlawanan.

Untuk musim lalu, beliau masih lagi mampu menyumbat 44 gol dan untuk Ballon d’Or pula, beliau sudah memenangi anugerah berkenaan sebanyak 4 kali.

Penganalisa kewangan Rob Wilson dari Universiti Sheffield Hallam berkata, pelaburan Juventus untuk Ronaldo adalah sesuatu yang pastinya berbaloi.

Bukan hanya ia memperkuatkan pasukan Juventus, tetapi turut akan memperkuatkan kewangan kelab itu.

Beliau menambah, membeli Ronaldo bukan sekadar membeli pemain bola sepak, anda turut sama membeli seseorang yang sangat dikenali di seluruh dunia.

Dengan pembelian ini, nyata akan mampu menarik lebih banyak sponsorship untuk kelab berkenaan di samping menarik lebih ramai pemain hebat untuk menyertai Juventus.

Pendek kata, pembelian Ronaldo adalah pelaburan penting buat Juventus untuk masa depan. Liga Serie A selepas ini pun kini sudah ada penyeri baharu dan tidak akan sendu lagi.

Cabaran untuk mencari ‘teman pengganti’ Ronaldo dan kemungkinan besar, bintang Perancis Kylian Mbappé atau Neymar akan berada di dalam radar Real Madrid.

Dengan berat hati, peminat Real Madrid perlu merelakan pemergian Ronaldo ke Juventus. La Liga pastinya akan kurang seri dan Messi semestinya akan ‘merindui’ seteru utama beliau ini.

Jersi Juventus Cristiano Ronaldo Terjual 520,000 Helai Dalam 24 Jam

Berbaloikah Perpindahan €100 Juta Ronaldo Ke Juventus?

Walaupun belum diperkenalkan secara rasmi sebagai pemain Juventus, Pemain bola sepak yang menangi lima kali Ballon D’ Or Cristiano Ronaldo telah membuat rekod terbaru.

Menurut laporan daripada Yahoo Sport, jersi pemain Juventus ini telah berjaya dijual sebanyak 520,000 unit, sama ada menerusi dalam talian mahupun dibeli secara tunai dalam 24 jam.

Dijual dengan harga $123 (RM498.03) sehelai, ia telah berjaya memberikan keuntungan besar buat kelab dari Itali ini, keuntungan kasar sebanyak $63,960,000!

Selain itu juga, kesemua media sosial Juventus menerima jumlah pengikut yang ramai iaitu sebanyak 1.4 juta bilangan pengikut meningkat di Instagram, 1.1 juta pengikut meningkat di Twitter serta 500,000 pengikut di Facebook.

Kehadiran CR ke Liga Serie A ini mungkin akan memberi nafas baharu liga ini jika dahulunya makin tenggelam disebabkan kurangnya kemasukan pemain bintang.

Ronaldo, selamat datang ke Juventus.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket | thevocket2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon