Monday, July 16, 2018

8 Perkara Akan Berubah Di Dunia Jika China Menjadi Kuasa Utama


Sama ada suka atau tidak dan sedar atau tidak, kini China bertekad untuk menjadi kuasa terbesar dunia. Segala rancangan telah dirangka dan Preside China, Xi Jinping telah mengumumkan secara terbuka bahawa beliau mahu China mengetuai dunia menjelang tahun 2050.

China as Superpower

Jika ini benar-benar berlaku, kita akan melihat satu dunia yang baru dan mungkin berlaku dalam jangka hayat kita.

Kuasa Amerika Syarikat akan merosot dan kita tak perlu mengagak apa yang akan berlaku kepada dunia.

Ini kerana China telah menjelaskan bagaimana mereka mahu membentuk semula dunia, dan kami ingin kongsikan 8 perubahan yang akan berlaku kepada dunia jika China mengambil alih sebagai kuasa terbesar dunia.

1. Perang antara China dan Amerika Syarikat mungkin meletus

China bermegah-megah bahawa mereka menikmati apa yang disebut sebagai "kebangkitan yang aman", tetapi ia mungkin tidak akan kekal seperti itu.

Hanya beberapa kuasa dunia sahaja yang berkuasa tanpa konflik keganasan dan terdapat beberapa sebab untuk mengaitkan bahawa Amerika Syarikat dan China bakal memecahkan norma tersebut dan kini, China bersedia untuk melakukannya.

Antara salah satu matlamat Presiden Xi Jinping menjelang tahun 2050 adalah membina sebuah pasukan tentera bertaraf dunia, seperti dalam kata-kata beliau, yang "boleh melawan dan menang", walaupun menentang Amerika Syarikat yang mempunyai pasukan ketenteraan terkuat di dunia ketika ini.

Setakat ini, Amerika Syarikat tidak kelihatan seperti mengambil mudah akan kebangkitan China ini.

Kedua-dua negara ini dilihat "bergeser" dalam pertikaian politik, tarif dan perjuangan yang agresif untuk bersaing sesama sendiri.

Oleh itu, kita boleh mengandaikan bahawa semua ini akan mencetuskan Perang Dingin yang baharu atau jika tersilap langkah, kita akan menyaksikan satu konflik yang ganas dan paling dahsyat yang pada akhirnya, hanya satu kuasa terbesar sahaja yang masih berdiri teguh, sama ada Amerika Syarikat atau China.

2. Jepun akan "dibuang" daripada masyarakat antarabangsa

Menurut Sheila Smith, pakar dalam politik Jepun dan dasar luar, "Tiada negara yang merasakan kebangkitan China lebih mendalam daripada Jepun."

Perjalanan China untuk menjadi kuasa terbesar dunia memberikan kesan yang lebih dalam kepada Jepun berbanding negara-negara lain.

Apabila kebangkitan China berlaku, Jepun tidak ada pilihan lain melainkan menurut perintah China atau akan diketepikan.

China masih belum melupa dan memaafkan Jepun di atas kekejaman yang mereka lakukan ketika Perang Dunia Kedua, sebahagian besarnya disebabkan Jepun tidak pernah memohon maaf sepenuhnya kepada mereka.

Kekejaman Jepun masih memainkan peranan penting dalam propaganda China, yang mana kerajaan mereka memastikan setiap rakyat China tidak melupakan bahawa Jepun adalah musuh.

Dan setakat ini, Jepun masih tidak menunjukkan tanda-tanda untuk menarik diri dalam banyak pertikaian dengan China.

Namun, jika mereka tidak memberikan apa yang China mahu, mereka akan mengalami kesukaran jika China mengambil alih sebagai kuasa terbesar dunia.

China juga telah cuba membuatkan peranan Jepun dalam PBB menjadi semakin lemah, dengan agensi berita yang dikawal oleh kerajaan, Xinhua, pernah menulis bahawa Jepun perlu mengubah "sikap mereka terhadap sejarah", jika Jepun ingin memainkan peranan yang lebih besar dalam PBB".

Sebaik sahaja China berkuasa, mereka tak perlu lagi membuat ugutan. Mereka boleh mengenepikan Jepun dengan mudah secara keseluruhan.

3. Taiwan akan diserang

Tak mungkin dengan kebangkitan China akan berakhir dengan Taiwan sebagai sebuah negara bebas. China telah menegaskan dalam tuntutan mereka bahawa akan Taiwan kembali ke dalam kawalan mereka.

Presiden Xi Jinping pernah berkata bahawa beliau tidak akan membenarkan "mana-mana individu, organisasi atau parti politik, pada bila-bila masa atau dengan apa cara sekalipun, memisahkan mana-mana wilayah China."

Jika Taiwan tidak kembali kepada China dengan sukarela, China menyatakan dengan jelas bahawa mereka bersedia mengambil negara itu dengan paksa sebaik sahaja mereka mempunyai alasan.

Menteri di kedutaan China di Washington berkata, "Pada hari kapal Tentera Laut Amerika Syarikat tiba di Kaohsiung (selatan Taiwan) adalah hari Tentera Pembebasan Rakyat kami menyatukan Taiwan dengan kuasa tentera."

China memberikan petanda bahawa mereka akan berperang jika Taiwan cuba untuk mengisytiharkan kemerdekaan, tanpa mengira siapa yang menyebelahi Taiwan.

Satu-satunya perkara yang mampu menghalang mereka daripada melakukannya ketika ini adalah mereka tidak mampu untuk melawan kuasa Amerika Syarikat.

Namun, jika China mengambil alih kuasa terbesar, satu-satunya pilihan Taiwan adalah menyerah diri dengan aman.

4. Sejarah akan ditulis semula

Parti Komunis China telah mengumumkan secara terbuka hasrat mereka untuk menulis semula sejarah.

Dalam ucapannya, Presiden Xi Jinping memberitahu negaranya bahawa beliau sedang berusaha untuk meningkatkan "komunikasi antarabangsa" supaya mereka dapat "memperlihatkan pandangan China yang pelbagai dimensi, luas dan sebenar".

Ia mungkin kedengaran seperti tiada apa-apa yang penting, namun dokumen lain dari Republik Rakyat China menunjukkan apa yang dimaksudkan.

China bertekad untuk menulis semula apa yang mereka anggap "salah faham oleh Barat" terhadap sejarah atau dengan kata mudah, untuk menggantikan persepsi dunia terhadap sejarah dengan persepsi mereka sendiri.

Salah satu perkara penting dalam agenda ini adalah untuk mengubah persepsi dan konsep dunia terhadap Mao Zedong (pengasas Republik Rakyat China) dan untuk membuatkan dunia menerima Mao sebagai pemimpin yang bijak dan berpengaruh.

China mahu menghapuskan persepsi bahawa kebangkitan komunisma di China telah membawa kepada masalah dan menjadikannya kelihatan lebih lembut.

Mereka juga mahu menyingkirkan tanggapan bahawa pembunuhan beramai-ramai di Tiananmen Square pada tahun 1989 yang mengorbankan sekurang-kurangnya 10,000 nyawa, adalah satu ketidakadilan.

5. Eropah akan merosot

Selepas berabad lamanya Eropah berada di atas, kini kita akhirnya mula melihat kuasa mereka semakin merosot.

Sejak tahun 2000, pengaruh negara-negara Eropah semakin merudum yang mana tidak pernah berlaku sebelum ini, sementara kuasa Asia semakin meningkat.

Dan ketika ini juga China sedang menyatukan perkongsian mereka dengan negara-negara Asia dan Afrika yang mungkin bermakna seluruh pusat kuasa dunia mungkin akan beralih ke Hemisfera Timur dan ia bakal mengubah Eropah.

Banyak negara-negara Eropah telah bertindak balas terhadap pengaruh mereka yang merosot dengan cuba untuk mengemas kini konsep benua mereka sebagai kuasa bersatu dalam usaha untuk mendapatkan kekuatan mereka kembali.

Namun, jika China mengambil alih sebagai kuasa terbesar dunia, kita boleh menjangkakan Amerika Utara dan Eropah akan menjadi kurang penting daripada sekutu-sekutu mereka di Timur.

Orang Eropah akan melihat gaji mereka menurun dan kemewahan mereka hilang apabila Asia dan Afrika melonjak ke hadapan.

6. Dasar dunia akan berakhir

Walaupun ramai yang bimbangkan kebangkitan ini, namun China mungkin tidak akan menggunakan kuasa baru untuk mengambil alih dunia dengan memaksa semua orang untuk menjadi komunis.

Buktinya adalah perjanjian mereka dengan Afrika, yang mana China berurusan dengan begitu "lembut".

China mempunyai dasar rasmi yang tidak mengganggu pemerintahan kerajaan Afrika.

Jika Amerika Syarikat mempunyai sejarah campur tangan dalam negara-negara mundur dan menjatuhkan diktator, China pula membiarkan pemerintah-pemerintah tersebut.

Malah, China melaburkan wang di negara seperti Sudan dan Zimbabwe dan tetap dengan prinsip mereka iaitu bukan tugas mereka untuk memerintah kerajaan lain. Ini menjadi perbezaan utama di antara China dan Amerika Syarikat.

Tentera Amerika Syarikat tidak lagi berfungsi untuk hanya melindungi negara mereka tetapi juga bertindak sebagai pertahanan utama seluruh Eropah, termasuk hampir setiap negara demokrasi di dunia.

Namun, China tidak peduli terhadap demokrasi dan sekiranya tentera mereka mula menguasai Amerika Syarikat, kita mungkin akan melihat berakhirnya era tentera-tentera Amerika Syarikat dan kuasa-kuasa lain yang memasuki serta menceroboh negara-negara mundur.

7. Amerika Syarikat akan mengalami 'kemurungan'

Amerika Syarikat yang kini merupakan kuasa terbesar dunia akan mendapat tamparan hebat apabila China mengambil alih posisi tersebut.

Mereka bukan sahaja akan jatuh ke nombor 2, malah akan terjerumus ke dalam kemelesetan ekonomi yang dahsyat.

Ketika ini Amerika Syarikat berada di posisi yang hebat kerana mata wang dolar Amerika digunakan dalam hampir kesemua perdagangan antarabangsa.

Dolar Amerika diperlakukan seperti standard emas baru dan ini mengekalkan kestabilan ekonomi mereka.

Namun, China dilihat bertekad untuk mengakhiri kedudukan selesa AS dan mereka secara terbuka telah mengisytiharkan rancangan mereka menggantikan Dolar AS dengan mata wang mereka iaitu Yuan sebagai mata wang perdagangan antarabangsa.

Ini pasti membuatkan Amerika Syarikat terperosok dalam kemurungan. Dalam hanya semalaman, Amerika Syarikat akan kehilangan 2% daripada keluaran ekonominya.

Harga import akan melonjak naik, harga eksport merudum dan ramai orang akan kehilangan pekerjaan seperti mana yang berlaku ketika Great Depression.

Selepas itu, Amerika Syarikat mungkin akan memohon bantuan daripada Afrika.

8. Afrika akan menjadi kuasa yang lebih besar dan kuat

Kebangkitan China bukan hanya memberikan manfaat kepada mereka sahaja. Keseluruhan imbangan kuasa akan berubah dan antara perbezaan terbesar adalah kuasa di Afrika akan menjadi lebih kuat.

Ramai yang tak menyedari betapa besarnya peranan yang dimainkan oleh China, yang kini adalah negara yang memberikan sumbangan bantuan terbesar di Afrika.

Mereka telah melaburkan berbilion-bilion ringgit kepada benua itu dan merancang untuk membelanjakan lebih banyak.

Menjelang tahun 2025, China menjangkakan jumlah yang dihantar ke Afrika mencecah RM4 trilion.

Negara-negara barat mempunyai keraguan moral untuk melaburkan wang sebegitu banyak kepada tanah yang mana kebanyakan daripada negaranya dipimpin oleh diktator.

Bantuan daripada Amerika Syarikat cenderung datang bersama-sama tuntutan untuk pembaharuan politik atau bergantung kepada siapa presiden negara itu. Berbeza dengan China, mereka tidak peduli apa yang dilakukan oleh Afrika.

Mereka dengan senang hati memberikan wang kepada pemerintah Afrika yang kejam selagi ia menguntungkan mereka.

China memberitahu bahawa mereka mendapat pulangan 6 kali ganda daripada apa yang mereka labur di Afrika.

Afrika pula telah menjadi salah satu daripada rakan kongsi perdagangan China yang paling rapat dan sebagai pertukaran, China telah melobi untuk mendapatkan lebih banyak negara Afrika dalam PBB yang bermakna apabila China bangkit, Afrika juga akan turut bangkit.

Dan kerana Afrika dibenarkan untuk melakukan apa sahaja dengan cara mereka sendiri, kita bukan sahaja akan melihat dunia berada di bawah pengaruh China, tetapi juga berada di bawah pengaruh Afrika.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon