Thursday, July 27, 2017

Sejarah 'Made In China', Bermula Dengan Perang Dingin Kepada Persaingan Produk

Loading...

Sejarah awal “Made in China” terhasil akibat persaingan teknologi pada era Perang Dingin menentang Amerika Syarikat (AS) yang memburuk-burukkan jenama, label dan barangan tiruan buatan China.

Made In China

China mengeluarkan hampir 80 peratus dari semua produk kegunaan dalam kehidupan seharian manakala “Made in China” adalah terma yang digunakan bagi produk yang dihasilkan dari Tanah Besar.

Namun kini, produk China adalah label yang paling dikenali di dunia dengan industri perkilangan China yang pesat membangun, kos pengeluaran paling rendah, membuatkan China menjadi negara pengeksport terbesar di dunia.

Antara syarikat China paling terkenal adalah BYD, Shenzhen Airlines, Huawei, dan TCL Corporation.

China juga mengeluarkan 1.8 bilion tan simen merangkumi 60 peratus pengeluaran dunia. Manakala perkapita pengeluaran melebihi 6 kali ganda tahap purata dunia.

Produk telefon bimbit Made in China juga menguasai 70.6 peratus pengeluaran yang sangat laku keras di seluruh dunia.

Antara jenama murah Smartphone dari China Alcatel, Huawei, Lenovo Oppo, Vivo dan Xiomi dengan tahap perkapita pembuatan telefon adalah 10 kali ganda dari purata tahap pengeluaran global.

80 peratus dari pendingin hawa juga dihasilkan dari Tanah Besar China dengan tahap perkapita mencapai 17 kali ganda melebihi purata pengeluaran dunia.

Made in China 2025 yang didrafkan Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China bakal menjadi platform baharu. Majlis Kebangsaan China telah meluluskan pelan tersebut pada 19 mei 2017 lalu.

Rancangan bagi 10 tahun pertama adalah menumpukan usaha mempromosikan bidang pembuatan manakala tiga langkah dicadangkan untuk mengubah China menjadi kuasa pembuatan yang terkenal menjelang tahun 2049.

Pada ketika itu China akan menyambut ulangtahun ke-100 penubuhan republik rakyatnya.

BACA INI JUGA: China Cipta Selaput Dara Palsu (AVH) Pula!

sumber: mynewshub

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon