Tuesday, June 05, 2018

Coklat Era Perang Dunia Pertama Berusia 103 Tahun Berjaya Ditemui


Sembilan keping coklat jenama Cadbury yang dipercayai berusia 103 tahun berasal dari era Perang Dunia Pertama berjaya ditemui dalam sebuah kotak tin aluminium milik hero perang dunia pertama dan juga Rejimen Leicestershire, Richard Bullimore.

Richard Bullimore Cadbury

Selain coklat, beberapa barangan peribadi lain seperti rokok, surat dan pingatnya turut ditemui.

Menariknya, hanya satu daripada 10 keping coklat ini dimakan dan kesemua lebihan dijual pada lelongan antik oleh pusat lelongan Eddisons CJM yang berpangkalan di Scunthorpe.

Semasa perang dunia pertama berlangsung, pihak tentera yang berkhidmat di Perancis semasa perayaan Krismas diberikan hadiah yang dibuat di Mandfield, Nottinghamshire.

Richard Bullimore Cadbury

Kotak tin tersebut dipercayai dihasilkan oleh Barringer Wallis & Manners di Mansfield yang merupakan salah satu pengeluar alatan berasaskan tin.

Salah satu sebab mengapa coklat dan rokok tersebut tidak dimakan dan digunakan adalah kerana Bullimore bukanlah seorang penggemar coklat dan tidak merokok.

Bullimore juga pernah menerima pelbagai penghargaan sepanjang berkhidmat dalam pasukana tentera.

Richard Bullimore Cadbury

Beliau meninggalkan tentera pada 1919 dan kembali berkhidmat di Leicestershire sebagai polis yang disertainya terlebih dahulu sebelum meletusnya perang dunia pertama.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon