Sunday, June 10, 2018

19 Khasiat Dan Keajaiban Bawang Putih Untuk Kesihatan


Allicin adalah suatu komponen bersifat sulfur yang terhasil apabila bahagian dalam bawang putih terdedah setelah dipotong, dicincang, dilumatkan atau dikunyah dan bahan inilah yang memberikan bau menyengat yang agak kuat pada bawang putih di samping mewujudkan ciri-ciri anti-bakteria, anti virus, anti radang dan anti oksida yang menjadikan bawang putih suatu kaedah rawatan semulajadi yang hebat dan selamat.

19 Khasiat Dan Keajaiban Bawang Putih Untuk Kesihatan

Namun begitu, tahukah anda bahawa bawang putih bukan sekadar diperlukan dalam masakan sahaja, malahan punya khasiat yang pelbagai terutamanya dalam dunia kesihatan dan kecantikan.

MERAWAT KEGUGURAN RAMBUT

Bawang putih dikatakan mampu menghalang masalah keguguran rambut. Kandungan allicin, iaitu sejenis sebatian sulfur yang hampir sama terdapat dalam bawang merah didapati berkesan merawat keguguran rambut.

Caranya, gosokkan potongan bawang putih pada kulit kepala dan ramaskannya untuk hasil yang lebih baik.

Kaedah lain, campurkan minyak dengan bawang putih cincang, kemudian urutkannya ke seluruh kulit kepala anda.

MENGECUTKAN JERAWAT

Salah satu bahan mujarab untuk menyelesaikan masalah kulit berjerawat adalah bawang putih kerana mengandungi antioksidan yang tinggi.

Kandungan antioksidannya itu sangat membantu dalam membunuh bakteria,mengecutkan dan menghilangkan parut jerawat secara beransur-ansur.

Caranya, gosok perlahan atau tempelkan hirisan bawang putih pada jerawat untuk rawatan yang berkesan.

ANTIBIOTIK YANG HEBAT

Khasiat bawang putih bertindak sebagai antibiotik yang dapat memusnahkan bakteria, virus, ameba dan mikroorganisme berbahaya lain. Ia merupakan antibiotik semulajadi yang kuat.

Bawang putih tidak seperti ubat biasa, iaitu ia tidak menghasilkan kesan sampingan berbahaya. oleh itu, bagi mereka yang menghidap selesema, cirit-birit berdarah, taun atau penyakit lain yang berjangkit, maka khasiat yang ada pada bawang putih baik untuk merawat.

Sekiranya anda mengalami jangkitan dalam telinga, titiskan minyak bawang putih dan kesannya amat melegakan.

MENYEMBUHKAN DEMAM DAN SELESEMA

Kandungan antioksidan dalam bawang putih dapat merangsang sel-sel darah putih yang membantu meningkatkan sistem imunisasi badan dan mencegah daripada dijangkiti demam dan selsema. Lebihkan pengambilan bawang putih dalam masakan seperti sup ayam.

Biasanya bayi bawah usia 2 tahun yang mengalami demam tidak disarankan untuk mengambil ubat-ubatan selagi keadaanya tidak membimbangkan.

Jadi, kaedah rawatan yang selamat ialah dengan membuat minyak bawang putih untuk dijadikan sebagai minyak urut.

MENCEGAH KERACUNAN MAKANAN

Bawang putih mengandungi ciri-ciri antibakteria, antimikrob dan juga antivirus. Sebagai agen antibakteria yang kuat, ia mampu untuk membunuh bakteria yang berbahaya kepada badan manusia seperti salmonella, staphyloccocus dan e-coli.

Oleh itu, pengambilan bawang putih dapat mencegah daripada terjadinya keracunan makanan.

MENGURANGKAN RISIKO KANSER

Pengambilan bawang putih yang konsisten setiap hari dapat mengurangkan risiko terkena penyakit kanser, terutamanya kanser perut, kanser kolon dan kanser prostate.

Kandungan mineral bawang putih didapati memiliki ciri-ciri anti barah yang dapat menghambat pertumbuhan sel-sel kanser dalam badan.

Selain itu kompoun sulfur dalam allicin didapati bertindak sebagai detoxifier yang mampu membuang bahan-bahan toksin dalam hati dan memelihara sel-sel badan daripada kesan buruk toksin.

Terkini, bawang putih juga sudah mula digunakan sebagai sebahagian dari rawatan untuk penyakit barah payudara serta pesakit HIV.

MENGURANGKAN KADAR KOLESTROL

Bawang putih juga berkesan menentang penyakit jantung. Bawang putih membantu mencair dan mencuci serta mengurangkan proses pembekuan darah. Ini membolehkan darah mengalir lebih lancar dalam salur darah yang sebahagiannya disekat oleh himpunan kolesterol.

Pengambilan hanya satu ulas bawang putih setiap hari berkesan untuk mengurangkan kadar kolesterol dalam badan seseorang sebanyak 10%-15%.

Keistimewaan bawang putih termasuklah juga memiliki ciri-ciri anti-gumpal yang boleh membantu mencegah terbentuknya darah beku dalam pembuluh darah.

Dengan itu kuranglah berlaku serangan jantung jadi, bawang putih boleh membantu penghidap darah tinggi, pesakit berkolesterol tinggi dan masalah yang dikaitkan dengan jantung dan peredaran darah.

MEREDAKAN SAKIT GIGI

Aduhai, seksanya menanggung sakit gigi. Nak makan tak boleh apatah lagi nak bercakap. Semua kerja pun tak terbuat.

Oleh itu, sebelum berjumpa doktor gigi, ada caranya untuk mengurangkan kesakitan gigi yang ditanggung. Cubalah petua ini.

Ambil seulas bawang putih yang telah dikupas kulitnya dan gigit bawang putih mentah itu di bahagian gigi yang sakit.

Adalah dipercayai bahawa ciri-ciri antibakteria dan analgesik yang terdapat pada bawang putih dapat membantu mengurangkan sakit gigi anda sementara menunggu untuk mendapatkan rawatan.

MENURUNKAN PARAS GULA DALAM DARAH

Bawang putih dapat mengawal jumlah kandungan gula dalam darah dan membantu menyelia tahap insulin dalam tubuh.

Pengambilannya boleh dijadikan sebagai sebahagian daripada langkah berjaga-jaga untuk mencegah penyakit diabetes.

Namun, bagi pesakit diabetes yang mengambil insulin dalam rawatan harian, penggunaan bawang putih sebagai remedi sampingan hendaklah mendapatkan kebenaran daripada doktor terlebih dahulu.

MEMBUANG KETUAT

Kutil atau ketuat boleh timbul di permukaan kulit disebabkan oleh jangkitan virus human papillomavirus (HPV) pada kulit manusia, di mana protein keras pada lapisan epidermis tumbuh dengan cepat. Bawang putih adalah penawar semulajadi yang mujarab untuk menghilangkan ketuat.

Caranya ambil satu atau dua ulas bawang putih, potong dan gosokkan ke bahagian kulit yang terkena ketuat, kemudian balut dengan kain pembalut. Lakukan secara konsisten sehingga ketuat hilang.

Sifat sulfur pada bawang putih mampu untuk mengikis lapisan keras tersebut untuk menjadikan kulit kembali normal.

MENINGKATKAN KEINGINAN SEKSUAL

Bawang putih juga sebenarnya memiliki enzim afrodisiak, iaitu sejenis zat kimia yang digunakan untuk merangsang daya seksual seseorang. Ia berupaya untuk meningkatkan tahap libido dan daya tahan seksual kaum lelaki.

Mereka yang mengalami masalah ereksi (erectile dysfunction) digalakkan untuk mengambil bawang putih secara konsisten dan teratur kerana bawang putih dapat merangsang pengeluaran enzim dan pengedaran darah ke alat kelamin.

Berbanding dengan ubat-ubatan yang mengandungi bahan kimia, khasiat semulajadi bawang putih dalam memperbaiki hubungan seksual sangat wajar dimanfaatkan kerana ianya selamat tanpa perlu kita risau tentang kewujudan kesan sampingan yang negatif.

MENAMBAHKAN TENAGA DAN STAMINA

Pernahkan anda merasa lesu atau letih? Salah satu tanda anda kekurangan tenaga apabila berasa tidak bermaya dan tubuh berpeluh jadi, untuk atasinya amalkan pemakanan yang seimbang dan lebihkan pengambilan air.

Selain daripada pengambilan pil vitamin atau suplemen yang dibeli dari farmasi, makanan tambahan yang paling menjimatkan dan mudah didapati adalah dengan mengamalkan pengambilan bawang putih secara teratur kerana ia dipercayai mampu menambahkan tenaga fizikal, daya kekuatan dan stamina seseorang.

PERBAIKI EMOSI DAN TEKANAN

Serotonin merupakan suatu bahan kimia yang dihasilkan dalam badan dan ia amat penting dalam pengawalan emosi dan tingkah laku seseorang.

Kadar serotonin yang tinggi di dalam otak manusia akan memberi kesan-kesan kestabilan emosi seperti perasaan tenang, mudah tidur dan dapat mengatasi perasaan murung.

Penyelidikan kumpulan saintis dari Perancis telah mendapati bahawa vitamin B-6 yang terkandung di dalam bawang putih dapat membantu meningkatkan dan melancarkan penghasilan dan pelepasan serotonin dalam badan.

MELEGAKAN KERADANGAN

Oleh kerana khasiat dalam bawang putih telah membuktikan adanya sifat-sifat anti radang, maka ia boleh digunakan dalam melegakan keradangan, ekzema atau psoriasis.

Kaedahnya sangat mudah, iaitu gosokkan sedikit minyak bawang putih pada tempat atau kawasan kulit yang terjejas. Lakukannya secara kerap.

MENGURANGKAN KEMBUNG PERUT

Sesetengah orang memang kerap mengalami masalah kemasukan angin dalam badan yang boleh menyebabkan ketidakselesaan dan kembung perut. Petua untuk melegakan masalah angin juga melibatkan penggunaan bawang putih.

Ambil dan bakar dua ulas bawang putih di atas dapur bersama dengan kulitnya sekali untuk beberapa minit.

Setelah nampak garing, buang kulit dan makanlah bawang putih tersebut. Tak sampai setengah jam hasilnya akan dapat dirasai. Anda akan merasa lega dan tidak kembung perut lagi.

KAWAL BERAT BADAN

Menurut pakar pemakanan, Cynthia Sass, khasiat bawang putih dapat membantu mengawal berat badan seseorang.

Hasil kajian makmal yang dijalankan ke atas seekor tikus ada menunjukkan bahawa tikus yang memakan makanan yang kaya dengan bawang putih berjaya mengurangkan lemak dan berat badan mereka.

Hal ini kerana, khasiat bawang putih mampu meningkatkan tahap metabolisme badan serta menghentikan penghasilan sel-sel lemak dalam badan.

Jadi, bagi anda yang sedang dalam proses diet, cuba manfaatkan tips ini dengan memasukkan bawang putih dalam memasak makanan harian anda.

Untuk kesan yang lebih baik, campurkan beberapa ulas bawang putih, madu, cuka dan air lalu diminum. Minuman ini sangat berkesan untuk membuang lemak daripada badan.

MELEGAKAN KULAT DAN KEGATALAN

Dengan adanya ciri-ciri sebagai anti kulat, bawang putih juga berupaya untuk melegakan gatal-gatal dan kulat pada kaki.

Caranya, rendamkan kaki gatal tersebut ke dalam besen yang berisi dengan air hangat dan bawang putih yang telah dihancurkan.

HALAU NYAMUK

Antara khasiat bawang putih yang lain, aromanya yang agak kuat dan tengik itu dikatakan membantu menghalau nyamuk.

Satu kajian di India mendapati bahawa sekiranya menggosok ramuan minyak bawang putih pada tangan dan kaki, maka ia tidak akan diganggu oleh serangga itu.

MELINDUNGI TANAMAN DARI PEROSAK

Bawang putih boleh menjadi pengganti kepada racun perosak secara semula jadi. Ini kerana, hama atau serangga perosak tanaman tidak suka akan bau bawang putih.

Untuk membuat racun semula jadi ini, gabungkan bawang putih, minyak mineral, air dan sabun cecair.

Tuangkan sebatian ini ke dalam botol dan semburkannya bagi mengelakkan serangga perosak tersebut dari terus merosakkan tanaman anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: cun

1 comment

  1. Mmg suka bawang putih especially klu dlm tumisan spt nasi, mee goreng dll

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon