Rabu, Mei 02, 2018

Bahaya Tidur Berbantalkan Lengan, Anda Mungkin Akan Cacat Seumur Hidup!


Mungkin ada yang pernah berasa begitu letih terutamanya di pejabat sehingga terpaksa tidur berbantalkan lengan yang diletakkan di atas meja? Ramai yang pernah melakukannya, tetapi tidur seperti ini setiap hari untuk jangka masa yang panjang boleh membawa kesan negatif, seperti yang dialami seorang wanita di China.

Tidur berbantal lengan

Zhang, 28, seorang pekerja pejabat di Harbin, China, selalu tidur di meja ketika waktu rehat selama satu jam, yang mana lengan kirinya dijadikan bantal.

Akibatnya jari Zhang sering sakit dan berasa kebas apabila dia terjaga, tetapi dia mengabaikannya sehinggalah kejadian tiga bulan lalu.

Ketika bangun dari tidur, lengan kirinya berasa sangat kebas.

Dia pernah merasai rasa kebas yang sama sebelum ini, tetapi biasanya akan hilang selepas beberapa minit.

Tetapi kali ini rasa kebas itu tidak hilang dan dia mula mengalami masalah dalam melakukan tugas seperti sukar mengambil objek, jadi dia pergi berjumpa doktor.

Walaupun Zhang mengesyaki ada sesuatu tidak kena pada tangannya, dia tidak pernah terfikir apa dialaminya itu memerlukan pembedahan dan langsung tidak menyangka ia ada kaitan dengan amalan tidur di meja setiap hari.

Kini baru dia tahu bahawa merehatkan kepala di atas lengan boleh menyebabkan kerosakan teruk pada saraf radial, yang mengawal pergerakan pergelangan tangan dan jari.

Gejala-gejala yang dialami oleh Zhang biasanya boleh dirawat dengan senaman fizikal khas, tetapi kerana dia sudah lama mengabaikannya dan terus memberikan tekanan pada saraf radialnya, ia menjadi sangat teruk.

Justeru, pembedahan adalah satu-satunya pilihan untuk memulihkan lengan kirinya.

Doktor memberi amaran bahaya penggunkan lengan sebagai bantal ketika tidur atau melelapkan mata seketika.

Ini terutama jika dilakukan untuk jangka waktu yang lama, kerana ia juga akan memberikan tekanan kepada mata, mengehadkan aliran darah ke otak, malah mempengaruhi sistem pencernaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mynewshub

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

1 comments so far

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon