Monday, July 31, 2017

Kurang Tidur Melemahkan Nafsu Syahwat, Apa Yang Perlu Di Lakukan Untuk Mengatasinya?


Setiap wanita dewasa memerlukan tidur selama enam ke lapan jam untuk beristirahat. Setiap malam, jam berapa anda selalu tidur? 10 malam? 11 malam? Atau lebih lewat?

Kurang Tidur

Awas, kalau terbawa-bawa rutin tidur lambat sebegini, anda sebenarnya mengundang petaka dalam rumah tangga sendiri. Wanita kurang tidur, lemah libido.

Jika tabiat kurang tidur dibiarkan, natijahnya boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan kronik, termasuklah kemurungan yang kronik.

Lebih membimbangkan, anda juga sedang menjejaskan hubungan di bawah selimut kerana wanita yang kurang tidur selalu tidak bernafsu terhadap pasangannya.

Menurut kajian, keinginan untuk melakukan hubungan intim bagi lelaki mahupun wanita yang kurang tidur selalunya akan terjejas.

Kualiti tidur yang buruk boleh merosakkan kesihatan fizikal dan mental. Seseorang itu akan kerap keletihan dan kurang bertenaga.

Semak 5 kesan kurang tidur di bawah agar anda cepat berubah!

1. Menurunkan kadar testosteron

Testosteron berperanan penting dalam memacu ghairah terutama di kalangan lelaki. Kurang tidur boleh menurunkan kadar testosteron.

Kajian yang diterbitkan dalam Journal of American Medical Association menyatakan setelah satu minggu kurang tidur (kurang daripada lima jam per malam), lelaki akan mengalami penurunan kadar testosteron sekitar 15 peratus.

2. Mengurangkan pelincir vagina

Kajian dari Universiti Michigan menyatakan bahawa wanita yang menikmati tidur mencukupi, mampu memberi respons yang baik terhadap rangsangan kelamin dengan pelincir vagina yang lebih baik jika dibandingkan dengan wanita yang kurang tidur.

Pelincir vagina merupakan kunci kepada hubungan kelamin yang menyenangkan serta tidak terasa sakit.

3. Meningkatkan risiko impotensi

Dalam kajian yang dimuatkan dalam jurnal US National Library of Medicine National Institutes of Health, para pengkaji melakukan pemeriksaan perubatan terhadap kira-kira 401 orang lelaki yang didapati mengalami sleep apnea atau nafas terhenti ketika tidur.

Di kalangan mereka yang didiagnosis dengan gangguan tidur, 70 peratus mengalami disfungsi ereksi.

Setelah mereka menjalani rawatan, masalah disfungsi ereksi ini berkurang dan hubungan intim semakin baik.

4. Gangguan mental

Kurang tidur boleh memberi kesan mendalam pada bahagian otak. Kajian yang diterbitkan dalam jurnal SLEEP mendapati kurang tidur selama satu malam boleh membuatkan seorang lelaki silap menilai keinginan seksual pasangannya.

Dia menganggap pasangan benar-benar menginginkan hubungan intim.

Kajian Journal of Sexual Medicine pula mendapati wanita bermasalah sleep apnea cenderung mengalami tekanan dan disfungsi seksual.

5. Kurang tidur, depresi dan keinginan seksual

Kurang tidur boleh menyebabkan tekanan psikologi. Sesetengahnya benar-benar menjadi depresi sekaligus membunuh ghairah.

Ubah jadual tidur setiap hari agar lebih teratur. Tutup segala gadget ketika hendak tidur dan cipta suasana yang lebih tenang.

Jadikan waktu tidur sebagai prioriti agar kesihatan fizikal dan mental tetap terjaga.

Jika anda terus mengalami gangguan tidur seperti sleep apnea, kerap berdengkur dan insomnia segeralah bertemu doktor.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 3 Kesalahan Suami Punca Isteri Tidak 'Puas'

sumber: nona

1 comment

  1. Tidur tu mmg sebahagian dari kesihatan.. kesihatan mmg kena jaga kan

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon