Wednesday, April 18, 2018

Kisah Bonnie Dan Clyde, Pasangan Penjenayah Paling Terkenal Di Dunia


Siapa tidak mengenali Bonnie dan Clyde, dua pasangan penjenayah paling terkenal dunia yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) sekitar tahun 1931 sehingga 1934.

Kisah Bonnie Dan Clyde, Pasangan Penjenayah Paling Terkenal Di Dunia

Mereka melakukan rompakan di lebih 15 bank, premis perniagaan dan meragut bergerak aktif bersama kumpulannya dikenali sebagai Barrow Geng dianggotai Buck Barrow, Blanche Barrow, Raymond Hamilton, W D Jones, Joe Palmer, Ralph Fults dan Henry Methvin.

Sepanjang melakukan jenayah, mereka dilaporkan membunuh 13 orang termasuk sembilan anggota polis sehingga mereka diberkas dan ditembak mati di Louisiana.

Kematian dan segala kegiatan jenayah yang dilakukan, membuatkan pasangan Bonnie dan Clyde sangat popular sehingga dilabelkan sebagai penjenayah kelas dunia apabila kisah hidup pasangan ini difilemkan oleh pengarah Fritz Lang berjudul You Only Live Once pada 1937.

Pada tahun 1958, pengarah William Witney kemudiannya turut memfilemkan kisah hidup pasangan jenayah ini dengan judul The Bonnie Parker Story.

Sepuluh tahun kemudian, stesen televisyen tempatan membuat drama bersiri mengangkat kisah pasangan ini melalui Bonnie & Clyde: The True Story.

Plot kisah mereka mudah. Memaparkan pasangan romantis seperti Romeo & Juliet, melakukan rompakan, membunuh, mencuri dan akhirnya menemui ajal bersama.

Di sebalik keganasan dilakukan, Bonnie dikatakan seorang ‘penjenayah sentimental’ susulan penemuan ratusan puisi cinta oleh anggota penyiasat ketika menggeledah kediaman mereka.

Selain itu, kumpulan penyiasat turut menemui beberapa keping foto romantis mereka sambil bergaya bersama puluhan senjata yang digunakan untuk melakukan jenayah.

Kini, kesemua senjata berkenaan di pamerkan di National Museum of Criminal and Punishment.

Bonnie

Kisah Bonnie Dan Clyde, Pasangan Penjenayah Paling Terkenal Di Dunia

Bonnie merupakan anak kedua daripada tiga beradik hasil pasangan Charles Parker dan Emma Krause.

Bonnie dilahirkan dilahirkan di Rowena, Texas dan ketika berusia 4 tahun, ayahnya meninggal dunia lalu mereka kemudiannya berpindah ke kampung halamannya di Cement City, Dallas.

Sepanjang berada di bangku sekolah, Bonnie merupakan pelajar paling menonjol terutama dalam penulisan puisi dan pengucapan awam.

Sehingga ke hari ini, karyanya boleh diperoleh melalui buku The story of Suicide Sal dan The Trail’s End.

Ketika berada di gred dua sekolah tinggi, Bonnie yang ketika itu berusia 16 tahun jatuh cinta dengan rakan sekelasnya Roy Thornton, lalu mereka berkahwin pada 1926 dan berhenti sekolah.

Bagaimanapun, usia perkahwinan mereka hanya bertahan tiga tahun tetapi, penceraian itu dikatakan tidak dilakukan secara rasmi.

Media melaporkan, ketika Bonnie ditembak mati, beliau masih memakai cincin perkahwinannya itu.

Lebih mengejutkan, ketika Bonnie ditembak, Thornton merupakan salah seorang daripada anggota polis yang terlibat ketika serbuan terbabit.

Clyde

Clyde dilahirkan di Ellis County, Texas, selatan Dallas, merupakan anak kelima dari tujuh beradik dari hasil perkahwinan Henry Basil Barrow dan Cumie T Walker.

Membesar dalam keluarga miskin, mereka kemudiannya berpindah ke barat Dallas pada awal tahun 1920 kerana kemelesetan ekonomi dunia.

Pada bulan pertama mereka berpindah, keluarganya hanya berteduh di gerabak kereta api usang.

Sebagai seorang remaja, Clyde cuba untuk memasuki angkatan Tentera Laut AS, tetapi kesan daripada penyakit masa kanak-kanak yang serius, mungkin malaria atau demam kuning, menyebakan dia tidak diterima atas alasan perubatan. Ini adalah tamparan keras untuk Clyde, yang telah melabelkan mencacah tatu "USN" di lengan kirinya.

Kali pertama Clyde ditahan polis adalah pada tahun 1926 kerana gagal memulangkan kereta yang disewa pada masa yang ditetapkan.

Beliau kemudiannya sekali lagi ditahan bersama abangnya, Marvin 'Buck' Barrow, atas kesalahan mencuri ayam belanda.

Setahun kemudian, beliau terus aktif mencuri hingga dipenjarakan selama dua tahun di Eastham Prison Farm.

Cinta Bonnie dan Clyde

Jika dilihat dari sudut latar belakang keluarga Bonnie, beliau bukan gadis kasar.

Namun, sejak berkenalan dengan Clyde dalam satu majlis di rumah sahabatnya, menjadikan Bonnie seorang gadis liar.

Mulai saat perkenalan itu, Bonnie yang ketika itu berusia 19 tahun mula berjinak dengan kumpulan Barrow.

Beliau sanggup mengikut jejak Clyde gara-gara kemaruk cinta. Maka itu tidak hairan pasangan ini dikenal sebagai penjenayah dua sejoli kerana sering melakukan kegiatan jenayah bersama.

Selain aktif melakukan jenayah, pasangan ini juga dikatakan sering mengambil gambar bersama mangsa.

Mereka melakukan kegiatan jenayah dan pembunuhan di Texas, Oklahoma, New Mexico dan Missouri.

Walaupun sering digambarkan sebagai Robin Hood yang mencuri dari institusi kewangan yang kaya dan berkuasa, Bonnie dan Clyde lebih banyak melakukan rompakan di stesen-stesen minyak dan kedai runcit berbanding merompak bank. Rompakan mereka biasanya hanya melibatkan jumlah yang kecil sekitar $5 atau $10.

Jenayah

Bonnie dan Clyde bertemu di Texas pada bulan Januari, 1930, yang pada masa itu, Bonnie berusia 19 tahun, Clyde berusia 21 tahun.

Tidak lama selepas itu, Clyde telah ditangkap kerana mencuri dan dihantar ke penjara sebelum melarikan diri, menggunakan pistol Bonnie yang diseludup kepadanya, namun dia berjaya ditangkap dan dihantar semula ke penjara.

Clyde berjaya melarikan diri pada Februari 1932, menyertai Bonnie dan meneruskan kehidupan jenayah.

Selain tuduhan mencuri kereta, Bonnie dan Clyde disyaki terlibat dalam jenayah lain. Sebelum dibunuh dalam serang hendap pada tahun 1934, mereka dipercayai melakukan 13 pembunuhan dan beberapa rompakan.

Barrow, disyaki membunuh dua pegawai polis di Joplin, Missouri dan menculik seorang lelaki dan seorang wanita di luar bandar Louisiana sebelum membebaskan mereka berhampiran Waldo, Texas.

Di Texas juga, Clyde didakwa membunuh seorang lelaki di Hillsboro, membuat rompakan di Lufkin dan melakukan pembunuhan di Dallas, membunuh seorang sherif dan mencederakan seorang lagi di Stringtown, Oklahoma, menculik seorang timbalan sherif di Carlsbad, New Mexico, mencuri sebuah kereta di Victoria, cuba membunuh seorang timbalan sherif di Wharton, melakukan pembunuhan dan rompakan di Abilene dan Sherman, menculik sherif dan ketua polis di Wellington dan melakukan pembunuhan di Joplin dan Columbia, Missouri.

Pada tahun 1932, Bonnie dan Clyde kemudiannya bergabung dengan Raymond Hamilton, seorang lelaki muda namun meninggalkan pasangan itu beberapa bulan kemudian dan digantikan oleh William Daniel Jones pada bulan November 1932.

Ivan M. "Buck" Barrow, abang Clyde, dibebaskan dari Penjara Negeri Texas pada 23 Mac 1933, setelah diberi pengampunan penuh oleh gabenor.

Dia kemudiannya menyertai Bonnie dan Clyde, membawa bersama isterinya, Blanche, menjadikan kumpulan itu kini berjumlah lima orang.

Mereka kemudiannya memulakan satu siri rompakan berani yang menjadi tajuk utama di seluruh negara.

Walau bagaimanapun, semasa tembak menembak dengan polis di Iowa pada 29 Julai 1933, Buck Barrow cedera parah dan Blanche ditangkap.

Jones, yang sering disalah anggap sebagai "Pretty Boy" Floyd, ditangkap pada November 1933 di Houston, Texas oleh pejabat sheriff.

Pada 22 November 1933, perangkap telah diatur oleh sheriff Dallas, Texas dan timbalannya dalam usaha untuk menangkap Bonnie dan Clyde berdekatan Grand Prairie, Texas, tetapi pasangan tersebut berjaya melarikan diri.

Mereka merompak seorang peguam di lebuh raya dan mengambil keretanya, yang mereka tinggalkan di Miami, Oklahoma.

Pada 21 Disember 1933, Bonnie dan Clyde menahan dan merompak seorang penduduk tempatan di Shreveport, Louisiana.

Pada 16 Januari 1934, lima orang banduan, termasuk Raymond Hamilton (yang menjalani hukuman penjara lebih daripada 200 tahun), berjaya dibebaskan dari Eastham State Prison Farm di Waldo, Texas, dalam serangan nekad oleh Clyde dan Bonnie.

Dua pengawal ditembak ketika mereka melarikan diri dengan pistol automatik, yang disembunyikan di longkang oleh Clyde.

Antara banduan yang berjaya melarikan diri itu ialah Henry Methvin dari Louisiana.

Pada 1 April 1934, Bonnie dan Clyde bertembung dengan dua orang pengawal sempadan berhampiran Grapevine, Texas, dan membunuh mereka.

Pada 6 April 1934, seorang konstabel di Miami, Oklahoma cedera parah ditembak oleh Bonnie dan Clyde, kemudian mereka menculik seorang ketua polis yang cedera.

Kematian

Kisah Bonnie Dan Clyde, Pasangan Penjenayah Paling Terkenal Di Dunia

Pada 13 April 1934, seorang agen FBI, melalui siasatan di sekitar Ruston, Louisiana, memperoleh maklumat lokasi persembunyian Bonnie dan Clyde, dirumah Henry Methvins.

Agen khas di Texas telah mengetahui bahawa Bonnie dan Clyde selalu melakukan perjalanan dari Texas ke Louisiana untuk bertemu Henry Methvins.

FBI dan penguatkuasa tempatan di Louisiana dan Texas mendapati bahawa Bonnie dan Clyde, bersama Henry Methvins telah mengadakan pesta di Black Lake, Louisiana pada malam 21 Mei 1934 dan akan kembali ke situ dua hari kemudian.

Sebelum fajar pada 23 Mei 1934, pasukan keselamatan yang terdiri daripada pegawai polis dari Louisiana dan Texas, termasuk Texas Ranger Frank Hamer, bersembunyi dalam semak di sepanjang lebuh raya berhampiran Sailes, Louisiana.

Kemudian, tembakan bertalu-talu dilepaskan.

Pada 1934, merupakan tahun kumpulan mereka tumpas. Bonnie dan Clyde mati ditembak oleh enam anggota polis dalam serbuan di Bienville Parish Louisiana.

Akhirnya terpisah

Walaupun mereka adalah pasangan bercinta ketika hidup, Bonnie dan Clyde terpisah selepas kematian, walaupun pasangan itu ingin dikebumikan bersebelahan.

Ibu Bonnie, yang tidak pernah merestui hubungan anaknya dengan Clyde, mengebumikan anak perempuannya di tanah perkuburan Dallas secara berasingan.

Clyde dikebumikan di sebelah abangnya Marvin dengan batu nisan yang tertulis, "Pergi tetapi tidak dilupakan."

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Pasangan Penjenayah Kejam Yang Sangat Terkenal

sumber: sinarharian

2 comments

  1. Terima kasih admin Kerana siarkan kisah ni, cukup lengkap Dan tepat.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon