Nov 26, 2014

Pasangan Penjenayah Kejam Yang Sangat Terkenal

Perbuatan jenayah biasanya dilakukan oleh individu. Namun, dibawah adalah pasangan-pasangan penjenayah kejam yang sangat terkenal. Jom baca..

Menendez Bersaudara

Erik and Lyle

Dua beradik ini, Erik dan Lyle sememangnya sudah tidak dapat dipisahkan sejak usia mereka kecil lagi.

Mereka tidak gemar untuk bercampur gaul dengan masyarakat sebaliknya hanya memerlukan kehadiran satu sama lain dalam hidup mereka.

Ayah mereka ialah seorang ahli perniagaan yang berjaya yang telah menggunakan beberapa peraturan yang keras ke atas kedua-duanya.

Ibu mereka pula mengalami kesedihan akibat sikap curang ayah mereka tetapi masih bersama dengan keluarga tersebut dan terus setia namun hidup dalam ketakutan terhadap kedua-dua orang anak lelakinya itu.

Rupa-rupanya ketakutan itu berasas apabila pada suatu hari, Erik dan Lyle telah membunuh kedua ibu bapa mereka di rumah agam tersebut pada tahun 1989 dan mereka kemudiannya hidup mewah selama tujuh bulan.

Mereka mula membelanjakan duit keluarga mereka sebebas-bebasnya dan memulakan sebuah perniagaan palsu. Lama-kelamaan, pihak polis mula curiga dengan tabiat mereka yang telah menghabiskan sehingga USD1 juta dalam tempoh yang singkat.

Namun, akhirnya mereka telah ditangkap setelah Erik akhirnya mengaku kesalahannya kepada seorang ahli psikiatri.

Frank Dan Jesse James

Frank and Jesse James

Kedua-dua adik-beradik ini sangat terkenal di zaman Wild West dan pasangan ini telah melakukan jenayah kejam yang biasanya melibatkan rompakan bersenjata.

Pada bulan September 1864, mereka telah menahan perjalanan sebuah keretapi bersama-sama dengan kumpulan penjenayah mereka, merampas barang-barang di dalamnya dan membunuh 22 daripada 23 orang askar Union yang tidak bersenjata yang berada di dalam keretapai tersebut dengan menyiat kepala sesetengah daripada mereka.

Mereka bergerak ke serata pelusuk negara iaitu dari Iowa menuju ke Alabama dan biasanya merompak bank-bank, keretapi, kedai-kedai dan koc-koc bergerak di sepanjang perjalanan mereka.

Kekejaman mereka mencapai kemuncaknya pada tahun 1866 apabila mereka cukup berani melakukan jenayah terbesar dan paling berisiko dilakukan mereka yang dilakukan pada siang hari.

Mereka keluar dari bank yang dirompak dengan membawa wang sebanyak USD58,000 dan telah membunuh seorang orang awam yang kebetulan berada di situ.

Walaupun perbuatan mereka kejam, namun mereka sangat popular dikalangan orang tempatan dan sesetengahnya menganggap mereka sebagai hero.

Myra Hindley Dan Ian Brady

Myra Hindley and Ian Brady

Pembunuhan yang dilakukan oleh pasangan ini lebih dikenali sebagai 'Pembunuhan Moors'. Ianya berlaku pada tahun 1960an dimana Ian Brady telah membunuh seramai lima orang kanak-kanak bersama-sama Myra Hindley sebagai rakan subahatnya.

Dia mengaku kepada pihak polis pada tahun 1987 yang dia telah membunuh lima orang lagi kanak-kanak dan turut memberitahu mereka lokasi tempat dimana dia telah menanam mayat-mayat tersebut.

Namun, walaupun telah diberitahu lokasinya, pihak polis gagal menemui kembali mayat-mayat tersebut.

Pasangan ini menjadi figura yang paling dibenci sekali di Britain kerana kelakuan mereka yang sangat kejam terhadap kanak-kanak.

Eric Harris dan Dylan Klebold

Eric Harris and Dylan Klebold

Eric Harris dan Dylan Klebold ialah insan yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di Sekolah Tinggi Columbine pada tahun 1999.

Eric seringkali digambarkan sebagai seorang yang mempunyai masalah psikologi yang sangat obses dengan angkatan tentera manakala Dylan pula digambarkan sebagai seorang yang suka menyendiri dan selalu mengalami tekanan perasaan.

Akhirnya, mereka berdua telah memasuki kawasan sekolah dengan bersenjatakan senjata api berat dan kemudiannya melepaskan tembakan secara rambang ke arah pelajar-pelajar dan juga guru-guru. 13 orang telah terkorban dalam kejadian tersebut sebelum mereka sendiri membunuh diri menggunakan senjata yang mereka gunakan.

Tragedi yang tidak disangka-sangka ini telah menjadi satu peristiwa perit yang mengambil masa untuk dipulih dari ingatan terhadap peristiwa tersebut.

UPDATE!

Mona Fandey Dan Affandi

Mona Fandey Dan Affandi

Malaysia juga pernah digemparkan dengan satu peristiwa pembunuhan kejam suatu ketika dahulu. Mona Fandey, Affandi dan pembantu mereka, Juraimi, didapati bersalah kerana telah membunuh beberapa individu dan yang paling kejam adalah pembunuhan Allahyarham Dato’ Mazlan.

Mereka bertiga didapati bersalah selepas membunuh bekas Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Batu Talam, Allahyarham Dato’ Mazlan di sebuah rumah tanpa nombor di kampung peruas, Hulu Dong, Raub di antara jam 11 malam 2 Julai hingga 9.30 malam 13 julai 1993.

Di rumah tak bernombor itu juga, polis telah menemui anggota badan Allahyarham Dato’ Mazlan yang telah dikerat kepada 18 bahagian.

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

8 comments

Jauhilah malapetaka dari keluargaku

Mmg otak penjenayah mereka ni.. susah nak dipulihkan mcm ni. Klu di Malysia mmh hukuman hayat & gantung je lah yg sebaiknya... wallahualam..

Dan mereka kata.. Islam adalah pengganas...

Kalau kat malaysia yang paling terkenal adalah mona fandey dan suaminya..leh update sekali ni bro huhu

Assalammualaikum... SP,

kejam pembunuh nie..

mselim3

pls: susah nak komen kalau dah kejam nie...

Waalaikumsalam mSelim. Malangnya mereka melakukan pembunuhan tanpa rasa bersalah pun..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon