Wednesday, April 11, 2018

Asal-usul Gelaran 'Uncle Sam' Amerika Syarikat


Uncle Sam (inisial US) adalah watak kebangsaan UNTUK kerajaan Amerika atau Amerika Syarikat yang pada umumnya menurut legenda, telah digunakan semasa Perang 1812 dan kononnya dinamakan untuk seorang individu bernama Samuel Wilson.

Asal-usul Gelaran Uncle Sam Amerika Syarikat

Sejak awal abad ke-19, Uncle Sam telah menjadi simbol popular kerajaan AS dalam budaya Amerika dan manifestasi emosi patriotik.

Rujukan pertama kepada Uncle Sam dalam kesusasteraan rasmi (berbeza dengan surat khabar) adalah dalam buku pada tahun 1816 bertajuk, The Adventures of Uncle Sam, in Search After His Lost Honor oleh Frederick Augustus Fidfaddy, Esq.

Rujukan lain adalah ketika Perang Revolusi Amerika: Uncle Sam disebut seawal tahun 1775, dalam lirik asal "Yankee Doodle", walaupun tidak jelas sama ada rujukan ini adalah kepada Uncle Sam sebagai metafora untuk Amerika Syarikat atau kepada orang sebenar bernama Sam.

Lirik ini secara keseluruhan meraikan usaha ketenteraan negara muda (AS) ketika mengepung tentera British di Boston.

Stanza ke-13 itu ialah:
Old Uncle Sam come there to change,
Some pancakes and some onions,
For 'lasses cakes, to carry home,
To give his wife and young ones.

Asal-usul

Asal-usul Gelaran Uncle Sam Amerika Syarikat
Columbia.

Pengenalan ikon paling awal di Amerika Syarikat adalah sebagai seorang wanita bernama Columbia, yang mula-mula muncul pada tahun 1738 (pra-Amerika Syarikat) dan kadang-kadang dikaitkan dengan simbol wanita lain, Lady Liberty.

Dengan tercetusnya Perang Revolusi Amerika, Brother Jonathan dan Uncle Sam akhirnya muncul selepas Perang 1812.

Columbia muncul bersama-sama Brother Jonathan atau Uncle Sam, tetapi fungsinya merosot sebagai watak kebangsaan yang memihak kepada Liberty, dan ditinggalkan sebaik sahaja menjadi maskot Columbia Pictures pada tahun 1920-an.

Asal-usul Gelaran Uncle Sam Amerika Syarikat
Lady Liberty.

Menurut sebuah artikel pada tahun 1893, Uncle Sam adalah nama lain untuk Brother Jonathan:

Apabila kita bertemu dengannya dalam politik, kita memanggilnya Uncle Sam; apabila kita berjumpa dengannya dalam masyarakat, kita memanggilnya sebagai Brother Jonathan. Di sini Uncle Sam alias Brother Jonathan telah melakukan banyak aduan yang kuat, hampir tidak melakukan apa-apa.

Jurnal 24 Mac 1810 oleh Isaac Mayo menyatakan:

Berat ditambat berdiri di pelabuhan, melewati Sandy Hook, di mana terdapat dua rumah bercahaya, dan diletakkan di laut, hari pertama dan kedua keluar laut yang paling berbahaya, oh saya boleh naik ke pantai di sini, saya bersumpah bahawa Uncle Sam, seperti yang mereka gelar dia, pasti akan selamanya telah kehilangan jasa sekurang-kurangnya seorang pelaut.

Evolusi

Asal usul sebenar watak Uncle Sam tidak jelas, tetapi legenda yang popular ialah nama "Uncle Sam" berasal dari Samuel Wilson, pembungkus daging dari Troy, New York yang membekalkan bekalan makanan untuk tentera Amerika semasa Perang 1812.

Ada satu keperluan pada masa itu untuk kontraktor menulis nama mereka pada kotak luar bungkusan makanan dan dari mana asal lokasi mereka menghantarnya.

Bungkusan Samuel Wilson dilabel "E.A - AS."

Apabila seseorang bertanya apa yang dimaksudkan pada tulisan itu, seorang bergurau dengan berkata, "Elbert Anderson dan Uncle Sam" merujuk kepada Wilson, walaupun "AS" sebenarnya adalah untuk Amerika Syarikat.

Keraguan telah dibangkitkan mengenai keaslian cerita ini, kerana ia tidak muncul dalam bentuk cetakan sehingga 1842.

Di samping itu, sebutan paling awal merujuk kepada Uncle Sam adalah metafora dari tahun 1810, menjelaskan kontrak Samuel Wilson dengan kerajaan.

Seawal tahun 1835, Brother Jonathan memberi rujukan kepada Uncle Sam, yang menyatakan bahawa: Brother Jonathan adalah negara AS itu sendiri, manakala Uncle Sam adalah kerajaan dan kuasa.

Pada tahun 1850-an, nama Brother Jonathan dan Uncle Sam digunakan secara silih berganti, begitu juga, penampilan kedua-duanya digunakan untuk personaliti yang berbeza-beza.

Sebagai contoh, gambaran Uncle Sam pada tahun 1860 menunjukkan dia kelihatan seperti Benjamin Franklin, manakala gambaran zaman dahulu, Brother Jonathan kelihatan seperti versi moden Uncle Sam.

Imej paling terkenal Uncle Sam pertama kali dicipta oleh James Montgomery Flagg semasa Perang Dunia I, diilhamkan oleh poster pengambilan tentera British yang menunjukkan Lord Kitchener dalam bentuk yang sama.

Seorang lelaki kulit putih tua dengan rambut putih, memakai topi dengan bintang berwarna putih yang ditayangkan secara terbuka buat kali pertama, di majalah Leslie's Weekly pada 6 Julai 1916, dengan kapsyen "What Are You Doing for Preparedness?"

Lebih daripada empat juta salinan imej ini dicetak antara tahun 1917 dan 1918, juga digunakan secara meluas semasa Perang Dunia II, di mana Amerika Syarikat digelar "Samland" oleh agensi perisikan Jerman Abwehr.

Terdapat dua tugu peringatan untuk Uncle Sam, yang kedua-duanya memperingati kehidupan Samuel Wilson: Patung Memorial Uncle Sam di Arlington, Massachusetts, tempat kelahirannya; dan sebuah tugu peringatan berhampiran kediamannya di Riverfront Park, Troy, New York.

Asal-usul Gelaran 'Uncle Sam' Amerika Syarikat

Rumah Samuel Wilson masih boleh dikunjungi di Mason, New Hampshire yang meninggal pada 31 Julai 1854, ketika berusia 87 tahun dan dikebumikan di Oakwood Cemetery, Troy, New York.

Pada tahun 1989, "Uncle Sam Day" menjadi rasmi.

Resolusi bersama Kongres yang ditetapkan pada 13 September 1989 sebagai "Hari Uncle Sam" merupakan ulang tahun Samuel Wilson.

Pada tahun 2015, syarikat sejarah keluarga MyHeritage membuat kajian susur galur keluarga Uncle Sam dan mendakwa telah berjaya mengesan keluarga saudaranya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Sejarah 'Made In China', Bermula Dengan Perang Dingin Kepada Persaingan Produk

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon