Saturday, April 14, 2018

Apa Itu Penyakit GERD, Simptom Dan Rawatannya


GERD atau Pedih ulu hati boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan salah satu puncanya ialah makanan yang kita makan. Gerd boleh dirawat sehingga sembuh tetapi perubahan drastik cara hidup juga perlulah seiring.

Apa itu Penyakit GERD

Penyakit refluks gastroesofageal atau gastroesophageal reflux disease (GERD) merupakan satu keadaan yang lebih serius daripada refluks gastroesofageal atau gastroesophageal reflux (GER) yang biasanya dialami orang ramai.

Esofagus merupakan satu tiub yang mengangkut makanan dari dalam mulut ke dalam perut.

LES pula adalah satu gelungan otot di bahagian bawah esofagus yang bertindak sebagai satu injap tutup buka di antara esofagus dan perut.

GER berlaku apabila bahagian bawah sfinkter (pencerut) esofagus (LES) terbuka secara spontan beberapa kali atau tidak tertutup dengan betul, sehinggakan kandungan yang terdapat di dalam perut akan naik ke dalam esofagus.

GER juga dikenali sebagai refluks asid atau regurgitasi asid berpunca daripada jus pencernaan iaitu asid perut naik semula ke atas bersama-sama makanan yang dihadam.

Apabila refluks asid berlaku, pesakit boleh merasa makanan atau cecair di bahagian belakang mulut.

Apabila asid perut bertindak secara refluks tersentuh dengan lapisan esofagus, kemungkinan ia akan menyebabkan rasa seakan terbakar di dada atau tekak yang dipanggil pedih ulu hati atau senak.

Jika seseorang itu jarang mengalami GER, keadaan seperti itu adalah biasa dan ia tidak bermaksud orang itu mempunyai GERD.

Refluks yang berlaku secara kerap iaitu lebih daripada dua kali seminggu, adalah GERD dan boleh mengakibatkan masalah kesihatan yang lebih serius.

Sesiapa sahaja boleh mengalami GERD tanpa mengira faktor umur.

Apa simptom GERD?

Simptom utama GERD di kalangan orang dewasa adalah rasa pedih ulu hati yang kerap berlaku, juga dikenali sebagai senak iaitu satu kesakitan seakan terbakar di bahagian bawah tengah dada, bahagian belakang tulang dada dan di bahagian tengah abdomen.

Kebanyakan kanak-kanak di bawah umur 12 tahun dan juga sesetengah orang dewasa yang menghidap GERD mengalami rasa pedih ulu hati.

Golongan dewasa juga akan mengalami simptom-simptom seperti batuk yang kering, asma (lelah) atau kesukaran menelan.

Apa punca GERD?

Punca terjadinya Gerd antaranya:
  • Makan terlalu banyak atau terlalu cepat.
  • Tekanan.
  • Mengambil ubat-ubatan tertentu.
  • Merokok.
  • Makan makanan pedas.
  • Makanan berminyak dan berlemak.
  • Minum minuman beralkohol, berkarbonat dan berkafein.

Punca kenapa sesetengah orang menghidapi GERD masih belum diketahui dengan jelas.

Walaubagaimanapun, kajian menunjukkan di kalangan pesakit ini, LES akan berada dalam keadaan relaks (rehat) manakala bahagian lain esofagus terus berfungsi.

Keabnormalan anatomi seperti hernia hiatal juga menyumbang kepada GERD.

Hernia hiatal terjadi apabila bahagian atas perut dan LES bergerak ke atas diafragma iaitu dinding otot yang memisahkan perut dan dada.

Lazimnya, diafragma membantu LES menghalang asid daripada naik ke dalam esofagus. Apabila terdapat hernia hiatal, refluks asid akan berlaku dengan lebih mudah.

Hernia hiatal boleh terjadi ke atas sesiapa sahaja tanpa mengira usia dan kebiasaannya dialami oleh mereka yang sihat dan berumur lebih daripada 50 tahun.

Selalunya, hernia hiatal tidak menunjukkan sebarang simptom.

GERD di kalangan kanak-kanak

Adalah penting bagi kita untuk membezakan antara refluks fisiologi yang normal (GER) dan GERD di kalangan kanak-kanak.

Kebanyakan kanak-kanak yang menghidap GER adalah sihat dan ceria walaupun mereka kerap meludah atau muntah sementara bayi dengan GER selalunya akan berhenti daripada mengalami simptomnya apabila mereka berumur satu tahun.

Refluks yang berterusan selepas kanak-kanak berusia satu tahun mungkin merupakan GERD. Kajian menunjukkan GERD adalah biasa dan mungkin tidak diambil berat jika ianya berlaku di kalangan kanak-kanak.

Sebagai contoh, GERD boleh timbul sebagai regurgitasi yang berulang, rasa mual, pedih ulu hati, batuk, laryngitis atau masalah respiratori seperti ‘wheezing’, asma atau pneumonia.

Kanak-kanak dan bayi akan menunjukkan rasa tidak selesa atau melengkungkan bahagian belakang tubuh mereka secara kerap semasa atau sejurus selepas makan atau menyusu.

Bayi yang mempunyai GERD mungkin tidak mahu makan dan mengalami proses pertumbuhan yang lemah.

Berbincanglah dengan doktor atau pakar kanak-kanak (paediatrician) anda jika simptom-simptom yang berkaitan refluks berlaku secara kerap dan mendatangkan rasa tidak selesa buat anak anda.

Doktor anak anda juga boleh mencadangkan beberapa strategi yang mudah untuk mengelakkan refluks seperti memastikan bayi itu sendawa beberapa kali sewaktu menyusu atau menegakkan bayi itu selama 30 minit selepas menyusu.

Jika anak anda lebih tua, doktor boleh mencadangkan anak anda makan makanan dalam kuantiti kecil tetapi kerap dan mengelakkan makanan seperti:
  • Soda yang berkafein.
  • Coklat.
  • Peppermint.
  • Makanan pedas.
  • Makanan berasid seperti oren, tomata dan pizza.
  • Makanan berlemak dan bergoreng.

Anak anda juga boleh mengelakkan daripada mengambil makanan dua hingga tiga jam sebelum waktu tidur.

Perunding kesihatan anda juga mungkin akan mencadangkan agar anda menaikkan bahagian kepala katil anak anda dengan blok kayu yang diletakkan di bawah kaki katil. Bantal sahaja tidak mencukupi.

Jika tindakan ini tidak mendatangkan sebarang perubahan, mungkin perunding kesihatan akan menasihatkan anak anda mengambil ubat.

Bagaimana GERD dirawat?

Berundinglah dengan pakar kesihatan anda jika anda telahpun mempunyai simptom- simptom GERD atau telah mula mengambil antasid atau ubat refluks yang diperoleh dari kaunter selama lebih daripada dua minggu.

Pakar kesihatan anda mungkin akan merujuk kes anda kepada pakar gastroentologi atau pakar bedah gastroenterologi iaitu seorang doktor yang merawat penyakit-penyakit berkaitan perut dan usus.

Bergantung kepada tahap keseriusan GERD anda, rawatan yang dicadangkan mungkin akan melibatkan sama ada anda melakukan perubahan dalam cara kehidupan anda, mengambil ubat ataupun menjalani pembedahan.

Secara umumnya, di Malaysia pesakit-pesakit GERD amat jarang memerlukan pembedahan.

Rawatan melalui perubahan dalam cara hidup termasuklah:
  • Berhenti merokok jika anda merokok.
  • Elakkan makanan dan minuman yang memburukkan lagi simptom-simptom.
  • Kurangkan berat badan (jika perlu).
  • Makan dalam jumlah yang kecil dan secara kerap.
  • Pakai pakaian yang longgar.
  • Elakkan daripada berbaring untuk tiga jam selepas makan.
  • Naikkan kepala katil anda sebanyak enam hingga lapan inci dengan meletakkan blok kayu di bawah kaki katil. Penggunaan bantal sahaja tidak akan membantu.

Makanan yang perlu dielakkan oleh penghidap GERD

1. Makanan dan minuman asid

Buah-buahan sitrus, lemon, limau, sos tomato, serta minuman berkarbonat / berkarbonat berasid dan boleh menyebabkan masalah penghadaman.

2. Makanan pedas

Makanan pedas boleh menyebabkan masalah penghadaman bagi sesetengah orang. Oleh itu, jika anda mengalami masalah pencernaan, ia adalah disyorkan untuk memilih makanan yang lembut dan mengelakkan makanan yang kaya dengan rempah.

3. Produk tenusu

Laktosa menjadikan susu menjadi sukar untuk dicerna oleh badan. Apabila laktosa tidak dihadamkan dengan betul, perut akan menjadi kembung dan menghasilkan gas.

Selain itu, anda juga boleh mengalami cirit-birit malah, ada orang yang alah kepada susu atau intoleransi laktosa.

Tetapi anda disyorkan untuk tidak menjauhkan diri daripada produk tenusu.

Susu mengandungi kalsium yang penting untuk pertumbuhan dan kesihatan tulang. Tanpa kalsium yang cukup, osteoporosis boleh mengintip anda.

4. Makanan berlemak dan bergoreng

Lemak boleh melambatkan otot pencernaan dan menyebabkan otot pundi hempedu mengecut.

Di samping itu, makanan berlemak juga dianggap pengosongan perlahan perut, memburukkan lagi sembelit dan memburukkan atau menyebabkan cirit-birit.

5. Makanan dan minuman bergula

Fruktosa dan makanan atau minuman dengan pemanis tiruan lain boleh dijangka menyebabkan pencernaan yg terganggu.

Ini kerana pemanis tidak sepenuhnya dapat dicerna dan diserap sebelum ia sampai ke usus.

6. Alkohol

Alkohol tidak mengandungi protein, vitamin, atau lain-lain nutrien. Alkohol sebenarnya sangat berbahaya kepada lapisan perut dan hati metabolisme dan boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan masalah kesihatan yang lain.

7. Minuman berkafein

Minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, teh, soda dan coklat boleh merangsang saluran pencernaan.

Jika diambil secara berlebihan, ia juga boleh mengakibatkan cirit-birit atau memburukkan lagi masalah pencernaan anda.

Lemah Antibodi Tubuh dan Bakteria Helicobacter Pylori (H.pylori) Punca GERD?

Antara punca utama terjadinya gastrik atau pedih hulu hati ialah jangkitan bakteria dipanggil Helicobacter Pylori (H.pylori).

Bakteria ini khususnya terdapat pada lapisan perut dan menyebabkan radang berlaku pada lapisan berkenaan yang akhirnya menyebabkan seseorang pesakit itu mengalami serangan gastrik.

Kira-kira 10 hingga 20 peratus mereka yang mengalami gastrik akibat jangkitan bakteria ini berisiko untuk mendapat ulser perut.

Keadaan di mana radang yang berlaku pada permukaan lapisan perut menjadi besar dan semakin mendalam.

Ini menyebabkan pesakit mengalami sakit yang lebih teruk daripada biasa dan ada kala pendarahan berlaku serta pesakit mengalami muntah darah.

Satu hingga dua peratus daripada mereka pula berisiko untuk mendapat kanser perut.

Rawatan untuk jangkitan ini adalah pengambilan kombinasi ubat yang juga mengandungi antibiotik untuk membunuh kuman.

Selain itu, ubat lain yang terkandung dalam kombinasi itu dapat mengawal radang gastrik menjadi teruk atau memastikan ulser perut yang sudah terbentuk sembuh.

Ubat-ubat ini diberikan dalam bentuk pil sahaja dan mengambil tempoh rawatan seminggu ke dua minggu.

Dalam kebanyakan pesakit yang sudah manjalani rawatan ini, 80 peratus tidak akan mendapat jangkitan berulang.

Ulser perut yang sudah terbentuk bagi sesetengah pesakit pula biasanya akan sembuh sepenuhnya selepas lengkap menjalani rawatan itu.

Sehingga hari ini, masih lagi tidak ada vaksin yang boleh diberikan untuk mengelakkan jangkitan H.pylori ini.

Rawatan Alternatif GERD

Rawatan moden bagi penyakit pedih ulu hati sebahagiannya adalah dengan antibiotik. Ini adalah disebabkan antibodi tubuh tidak dapat melawan jangkitan bakteria.

Jadi, bagi pesakit pedih ulu hati terutamanya GERD, disamping ubata-ubatan yang dibekalkan oleh hospital, cubalah makan BADAM (Almond) dan Madu Lebah.

Makanlah 10 biji badam setiap hari manakala satu sudu madu lebah pagi dan petang.

Kedua-duanya adalah SUPERFOOD yang mampu membantu antibodi tubuh pulih bagi melawan virus dan bakteria.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Punca Rasa Sakit Atau Tidak Selesa Di Bawah Perut Bagi Wanita

sumber: utusan | SCD

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon