Jumaat, Mac 23, 2018

Video Pensyarah UUM 'Terkucil Ketakutan' Depan Tun Mahathir

Klip video yang memaparkan reaksi penganalisis politik Kamarul Zaman Yussof sebelum dan selepas Tun Mahathir membuat kejutan pada Wacana Sinar Harian di Shah Alam telah mendapat lebih satu juta tontonan.

Video Pensyarah UUM 'Terkucil Ketakutan' Depan Tun Mahathir

Video itu memperlihatkan bagaimana pensyarah dari Universiti Utara Malaysia (UUM) itu, yang pada mulanya nampak yakin dan lantang dalam kritikannya terhadap bekas perdana menteri itu, tetapi kemudian terpaku di kerusinya apabila Dr Mahathir dan isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Ali tampil dan duduk di barisan hadapan penonton.

Kamarul Zaman adalah salah satu daripada tiga ahli panel yang membincangkan tajuk "Apakah Tun M, terlalu tua untuk jadi PM?"

Dalam hantaran di Facebook pagi tadi, penganalisis itu menafikan bahawa dirinya terkedu dan terus terkucil ketakutan sebaik sahaja Dr Mahathir sampai ke majlis wacana itu.

Klip video berkenaan disiarkan di laman Facebook Kelab Che Det dengan tajuk, “Tengok muka prof ni bila Dr M datang macam kena telan ubat gegat. Kah kah kah. Sebelum tu bukan main lagi kutuk Dr M kan...”

Video Pensyarah UUM 'Terkucil Ketakutan' Depan Tun Mahathir

Video itu bermula dengan Kamarul Zaman bercakap mengenai kesihatan mental sebagai faktor penting bagi calon perdana menteri, dengan alasan bahawa kemampuan kognitif merosot atau menurun mengikut usia.

Beliau kemudiannya memetik beberapa contoh kenyataan Mahathir, yang dakwanya menunjukkan kemampuan kognitif pemimpin berusia 93 tahun itu mula merosot.

Apabila Mahathir tiba, video tersebut menampilkan tajuk kecil di bahagian bawah “dah tak senang dudukt” semasa Kamarul Zaman terpaku di kerusi sambil terpingga-pingga sedangkan semua mereka di pentas dan juga para hadirin memilih untuk berdiri.

Video Pensyarah UUM 'Terkucil Ketakutan' Depan Tun Mahathir

Moderator, Nazri Kahar kemudian memberitahu Kamarul Zaman bahawa beliau boleh berinteraksi secara langsung dengan Mahathir dan bekas perdana menteri itu boleh menjawap soalannya.

Ketika itu, profesor berkenaan kelihatan agak tidak selesa di kerusinya sambil tersenyum simpul dan menjawab, "saya okay". Dia kemudian kelihatan kehilangan kata-kata, dan tertera pula tajuk kecil, "Kenapa gagap. Hahaha."

Seterusnya, video memaparkan Dr Mahathir senyum apabila Kamarul Zaman menyoal sama ada bekas perdana menteri mampu mengawal parti seperti DAP dan tajuk yang muncil, "Aik..Tetebia cakap pasal DAP pulak... Tun senyum jelah."

Video itu berakhir dengan gambar Dr Mahathir dan Dr Siti Hasmah bergambar dengan ahli panel di pentas dengan bekas perdana menteri itu memandang ke arah Kamarul Zaman yang berdiri di sebelahnya.

Video Pensyarah UUM 'Terkucil Ketakutan' Depan Tun Mahathir

Tajuk kecil yang tertera pula adalah, "Bukak la mic tu dulu kalau gelabah pun."

Ini merujuk kepada mikrofon Kamarul Zaman masih melekat di telinganya sedangkan semua ahli panel termasuk moderator, masing-masing telah menanggalkan mikrofon mereka.

Face to Face!

Tun Mahathir kemudian menulis di Twitter mengenai kehadirannya.

“Ada forum bertajuk, “Adakah Tun M terlalu Tua untuk jadi PM?” Saya hadir. I’m here guys. Say it to my face. (Saya ada di sini. Cakap depan-depan.),” ciapnya.

Perdana Menteri selama 22 tahun itu kemudiannya dijemput menyertai perbincangan berkenaan.

“Bila saya letak jawatan, saya ingat saya boleh naik cruise (kapal layar),” katanya sambil disambut gelak ketawa oleh hadirin.

Dr Mahathir juga berkongsi rahsianya kekal sihat pada usia mencecah 93 tahun.

“Ramai tanya saya macam mana nak jaga badan, bagi saya jangan terlebih makan. Bila sedap makan berhenti kata mak saya.

“Saya aktif bukan tubuh badan sahaja malah akal fikiran.

“Dari dahulu saya aktif iaitu memikir dan menyelesaikan masalah. Dari segi menjaga kesihatan saya sedar kalau kita terlalu gemuk ia tidak bagus,” katanya.

Sambil mengakui dirinya didesak untuk menjadi calon perdana menteri Pakatan Harapan, Dr Mahathir mengakui tidak senang dengan perkembangan politik hari ini.

“Bila saya lancar Deklarasi Rakyat, pembangkang sertai saya. Saya banyak kali nasihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak namun tak jalan.

“Bukan senang nak dalam kumpulan pembangkang kerana dahulu saya pernah kutuk mereka dan mereka pernah kutuk saya,” katanya.

Beliau juga mengakui bahawa golongan muda hari ini lebih berani bercakap berbanding dahulu.

“Ramai yang kawan saya dahulu, takut nak dekati saya sekarang ini rentetan pilihan politik saya,” katanya.

Mahathir juga kemudian mendominasi forum itu apabila moderator dan ahli panel sendiri turut bertanya soalan kepada Mahathir.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Akaun Rasmi Instagram Tun Mahathir @Chedetofficial



sumber: mk | mk2

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon