Jumaat, Mac 02, 2018

Asal-usul Sambutan Pesta Tanglung Masyarakat Tionghua


Pesta Tanglung merupakan perayaan tradisional Cina yang jatuh pada hari ke 15 di dalam kalendar lunar pertama, 14 hari selepas Tahun Baru Cina (sekitar penghujung Januari, Februari atau Mac).

Asal-usul Sambutan Pesta Tanglung Masyarakat Tionghua

Sambutan pesta Tanglung disambut sebagai tanda berakhirnya sambutan Tahun Baru Cina. Perayaan Tanglung juga dikenali sebagai Yuanxao Jie.

Asal-usul

Terdapat pelbagai jenis cerita rakyat dan sejarah yang dikaitkan dengan perayaan tanglung antaranya ialah:

Pesta Tanglung mula diraikan sejak pemerintahan Dinasti Han (206 SM - 221 M). Dipercayai juga festival Tanglung ini berasal dari ajaran Taoisme.

Secara tradisinya, mereka akan menyediakan makanan tradisional sebagai tanda menyambut perayaan Tanglung.

Pada malam perayaan, orang ramai akan keluar ke jalanan untuk bermain Tanglung di bawah sinaran bulan, menyaksikan tarian singa dan naga, membakar mercun dan bunga api, meneka tulisan yang tertulis di Tanglung serta permainan-permainan lain.

Permainan meneka tulisan di Tanglung amat popular sekali. Mereka akan meneka teka-teki yang tertulis di kertas Tanglung. Permainan ini akan berlanjutan sehingga lewat malam perayaan Tanglung.

Legenda

Maharaja Jade di syurga kononnya berang apabila manusia membunuh angsa kesayangannya. Untuk membalas dendam, Maharaja Jade mahu membakar kota itu namun rancangannya diketahui pari-pari.

Beliau menyuruh semua penduduk kota supaya menyalakan Tanglung mereka. Maharaja Jade menyangka kota tersebut telah terbakar kerana cahaya lampu Tanglung yang terang lalu membatalkan serangan ke atas kota tersebut.

Pesta Tanglung juga dikenali sebagai Hari Valentine Cina.

Pada zaman dahulu, wanita dan lelaki tidak berpeluang untuk bebas berjumpa. Mereka menjadikan festival Tanglung peluang untuk mencari pasangan hidup. Mereka bermain permainan Tanglung untuk mencari pasangan yang paling sesuai dengan mereka

Pesta Tanglung pula mengikut kepercayaan masyarakat Tionghua beberapa ribu tahun lampau ialah sebagai tanda arah kepada tetamu dan roh-roh datuk nenek moyang mereka yang telah meninggal dunia, menunjuk mereka arah ke pesta yang diadakan.

Selepas tamat jamuan lima belas hari itu, roh-roh itu akan ditunjuk arah pulang ke dunia mereka melalui lampu-lampu Tanglung yang digantung.

Kepercayaan

Asal-usul Sambutan Pesta Tanglung Masyarakat Tionghua

Makanan paling popular untuk festival Tanglung adalah Yuanxiao. Sesetengah tempat memanggil makanan ini dengan nama Yuen Siu atau Tong Yuen.

Dipercayai nama Yuanxiao adalah bersempena dengan nama gundik istana Maharaja Wu pada zaman Dinasti Han.

Yuanxio: Yuanxiao adalah sejenis adunan bebola yang direbus dan dikukus berisikan inti manis, daging ataupun buah-buahan.

Ia diperbuat daripada tepung beras, dimasak dalam sup sayuran dan daging. Bentuk bulat menandakan simbol kesatuan keluarga, kesempurnaan dan kebahagian.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: perayaancina

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon