Tuesday, January 24, 2017

Sambutan Chap Goh Meh, Tradisi Hari Kekasih Kaum Cina


Sambutan Hari Chap Goh Meh biasanya dikenali sebagai festival tanglung atau dalam dialek Hokkien disebut, Chap Goh Meh yang jika diterjemahkan bermaksud 'malam ke 15 Tahun Baru Cina'.

Sambutan Chap Goh Meh, Tradisi Hari Kekasih Kaum Cina

Sebelum Chap Goh Meh, sambutan Tahun Baru Cina bermula selama 15 hari pada bulan pertama kalendar masyarakat Cina, dengan setiap hari membawa makna berbeza dan disambut dengan cara tertentu.

Sebagai tanda berakhirnya perayaan 15 hari itu, ahli keluarga akan berkumpul bersama untuk makan malam, membunyikan mercun dan bermain mahjung selain upacara sembahan dilakukan dalam kadar yang lebih besar iaitu Chap Goh Meh.

Persembahan kebudayaan Cina juga akan diadakan pada waktu malam bagi menandakan perayaan Chap Goh Mei seperti perarakan tanglung, tarian naga atau singa, opera Cina dan mengimbang bendera besar "Chingay".

SAMBUTAN HARI ISTIMEWA

Semasa zaman keemasan Baba dan Nyonya di Malaysia tidak lama dulu, Chap Goh Meh lazimnya disambut secara besar-besaran dengan cara istimewa khususnya di Pulau Pinang dan Melaka.

Masyarakat Pulau Pinang yang lebih berusia mungkin masih ingat betapa meriahnya hari Chap Goh Meh yang disambut dengan perarakan Chingay merentasi jalan-jalan di Georgetown.

Kini, kesesakan yang sentiasa teruk di jalan-jalan utama Georgetown antara sebab tradisi itu kurang sesuai diteruskan, namun ia masih diadakan di Esplanade atau Padang Kota Lama pada hari Chap Goh Meh setiap tahun.

Di Melaka pula, antara acara menarik tetapi telah pun pupus ditelan zaman ialah kumpulan-kumpulan Dondang Sayang yang berdendang dan berpantun mengelilingi bandar dari atas kenderaan berhias khas.

HARI MENCARI JODOH

Sambutan Chap Goh Meh, Tradisi Hari Kekasih Kaum Cina

Dikatakan bahawa pada zaman dahulu, hari Chap Goh Meh adalah satu-satunya hari di mana anak gadis yang sudah mencapai usia perkahwinan dibenarkan berjalan-jalan keluar dari rumah dengan dandanan dan pakaian paling cantik.

Pada hari yang sama, lelaki bujang yang mahu mencari pasangan hidup juga akan keluar berkumpul untuk mengerling gadis-gadis berkenaan dengan harapan dapat memilih dan meminang gadis yang diminati.

Menurut legenda, dewa dari langit akan turun pada hari berkenaan untuk mengikat kaki pasangan lelaki dan gadis yang berjodoh dengan benang merah di kaki agar mereka akan sentiasa bersama sehingga ke akhir hayat mereka.

Memandangkan hajat pada malam Chap Goh Meh dianggap makbul, gadis-gadis yang telah berdandan akan menuju ke tokong-tokong pinggir laut bagi melontarkan limau mandarin dan membuat hajat bagi mendapatkan suami yang baik.

Pada waktu itu, gadis-gadis tersebut juga akan ditemukan dengan telangkai (orang tengah), yang kemudian membantu mencari dan mengaturkan perkahwinan dengan lelaki dari keluarga bersesuaian.

CARA MODEN

Sambutan Chap Goh Meh, Tradisi Hari Kekasih Kaum Cina

Bagaimanapun kini, tiada lagi adat resam perkahwinan yang diatur telangkai, malah anak gadis boleh dilihat di merata tempat tidak kira siang atau malam.

Namun demikian, tradisi melontar limau masih lagi dilakukan untuk mengembalikan semula semangat kasih sayang dan perkahwinan Chap Goh Meh dalam bentuk acara tahunan yang menyeronokkan bagi golongan bujang lelaki dan wanita, selain mampu menarik pelancong asing.

Ribuan wanita akan menulis nama dan nombor telefon masing-masing untuk dilontarkan ke dalam tasik yang kemudian akan dikutip secara rawak oleh pengunjung lelaki.

Dan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, acara sambutan Chap Goh Meh menjadi lebih meriah apabila mereka memulakan tradisi pengunjung lelaki pula menulis dan melontar pisang untuk dikutip oleh kaum perempuan.

Di Malaysia, festival mencari jodoh sempena sambutan Chap Goh Meh pertama kali dianjurkan pada tahun 2000 dengan jumlah pengunjung hanya 350 orang dan terus meningkat beberapa kali ganda pada tahun berikutnya.

CHAP GOH MEH SIMBOLIK HARAPAN TAHUN BARU

Sambutan Chap Goh Meh, Tradisi Hari Kekasih Kaum Cina

Festival Chap Goh Meh di Malaysia, biasanya berlangsung di Taman Tasik Permaisuri di Bandar Tun Razak, Cheras, sebagai simbolik harapan permulaan baru kepada mereka yang masih belum berkahwin, apatah lagi hari yang turut dikenali sebagai Festival Tanglung adalah malam bulan penuh yang pertama pada tahun baru.

Bezanya jika pada zaman dahulu, anak gadis akan menunggu dengan sabar dan penuh harapan agar limau yang hanyut selepas dilontar ke sungai atau laut akan dikutip orang supaya hajatnya termakbul.

Sebaliknya kini, peserta yang mengutip limau atau pisang, boleh terus menghubungi dan bertemu individu bujang yang bernasib baik serta menghayati bulan penuh pertama tahun baru bersama.

CHAP GOH MEH TRADISI KASIH SAYANG

Chap Goh Meh dikenali sebagai Hari Kekasih bagi kaum Cina, disambut pada hari terakhir perayaan Tahun Baru Cina.

Chap Goh Meh juga dikenali sebagai Hari Kekasih bagi kaum Cina, merupakan hari di mana ramai gadis muda percaya bahawa dengan membuang limau mandarin ke dalam laut, mereka akan menemui seorang suami yang baik.

Pada zaman dahulu, pesta Chap Goh Meh memberi peluang kepada para kekasih untuk bertemu, manakala bagi mereka yang masih bujang, pesta ini merupakan peluang yang baik untuk berkawan dan berkenalan antara satu sama lain.

Pada zaman moden ini, unsur romantik dalam perayaan Chap Goh Meh diungkapkan dengan aktiviti melontar limau oleh perempuan dan lelaki bujang pada malam perayaan Chap Goh Mei dengan hasrat mendapat pasangan yang secocok.

Aktiviti melontar limau untuk mencari pasangan dalam perayaan Chap Goh Mei sebenarnya berasal daripada kata pepatah orang Hokkien iaitu "Dim gam ga ho ang, dim go chua ho bo" yang bermaksud melontar limau boleh mendapat suami yang baik manakala melontar buah boleh mendapat isteri yang baik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Asal Usul Dan Adat Pemberian Ang Pau

sumber: mstar | astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon