Saturday, March 24, 2018

17 Ciri Dan Tanda Anda Seorang Genius

Jika anda suka menghabiskan seharian tanpa melakukan sesuatu, anda secara rasminya seorang yang pemalas jika mengikut tafsiran rakan, ibu bapa dan seluruh dunia.

17 Ciri Dan Tanda Anda Seorang Genius

Namun, kekurangan anda rupanya untuk memotivasikan diri dan tingkah laku lembap menjadikan anda seorang yang sangat pintar, genius atau kreatif.

Jadi, anda mungkin bukan seorang pemalas tetapi sebenarnya memiliki ciri dan tanda-tanda seorang yang genius.

1. Suka membaca

Adakah anda suka membaca buku, surat khabar, jurnal dan sebagainya? Jangan bimbang jika orang menggelar anda ulat buku, penyendiri atau tidak bersosial.

Anda sebenarnya berminda bijak kerana selain sebagai sumber informasi, membaca dapat membantu anda meneroka pelbagai kemahiran kreatif yang baru.

2. Suka tidur lewat malam

Semakin tinggi tahap IQ seseorang, semakin banyak kawasan di otak mereka yang aktif dan sekaligus membuatkan mereka mengalami kesukaran untuk tidur pada waktu malam.

3. Bercakap dengan diri sendiri

Jika sering tertangkap kerana tabiat bercakap dengan diri sendiri, anda mungkin berasa malu.

Tetapi kajian mendapati bercakap dengan diri sendiri merupakan cara terbaik untuk meningkatkan keyakinan diri.

Malah, seseorang yang sering bercakap dengan dirinya sendiri lebih faham kekuatan dan kelemahan dirinya.

4. Tahap keyakinan tinggi

Sekiranya diperhatikan, orang yang ber-IQ tinggi lebih suka untuk memakai sesuatu yang simple dan mudah.

Puncanya bukanlah disebabkan mereka tidak memiliki citarasa fesyen yang tinggi, sebaliknya ini disebabkan oleh confident level mereka yang tinggi.

5. Lebih selesa menulis

Adakah anda lebih selesa menyampaikan pendapat atau perasaan anda melalui penulisan?

Genius lebih selesa menggunakan medium penulisan untuk membentangkan apa-apa yang berada di dalam fikirannya kerana kaedah itu memberinya ruang untuk menjadi lebih kreatif, lebih teliti dan lebih jelas.

6. Sentiasa berfikir dan berasa bimbang

Kita selalu diberitahu supaya jangan bimbang dan tenangkan diri bagaimanapun, jika anda sentiasa berfikir dan berasa bimbang serta mengambil berat walaupun terhadap perkara kecil, ia sebenarnya antara tanda-tanda seorang genius.

7. Suka berjaga malam

Adakah anda tidak gemar tidur di waktu lapang? Adakah anda suka berjaga malam? Jika ya, anda seorang yang bijak.

Banyak kajian yang telah dilakukan mendapati orang yang suka berjaga malam untuk melakukan sesuatu kerja adalah lebih bijak dan berfikiran kreatif.

8. Kidal

Saintis telah membuktikan orang kidal mempunyai otak yang lebih aktif, mmemiliki IQ lebih tinggi, begitu juga kemampuan ingatannya.

Jika anda seorang kidal, anda lebih bijak mengolah pendekatan untuk menyelesaikan masalah.

9. Bakat dan minat yang berbeza

Jika anda mempunyai bakat, minat atau hobi atau penampilan yang berbeza dari kebanyakan orang lain, jangan bimbang untuk meneruskannya.

Apa yang kelihatan pelik kepada kebanyakan orang merupakan suatu peluang menyeronokan untuk diterokai oleh orang-orang yang berfikiran genius.

10. Sukar menghargai orang lain

Antara ‘masalah’ lain untuk mereka yang ber-IQ tinggi adalah perasaan kurang untuk menghargai orang lain. Mungkin disebabkan oleh perasaan diri mereka yang sentiasa betul dan benar, manakala orang lain sentiasa salah.

11. Pendiam

Orang-orang genius yang kelihatan kurang bersosial dan mungkin kurang sopan biasanya kurang bercakap.

Ini bukan bermakna mereka tidak ada sesuatu untuk diperkatakan tetapi mereka lebih gemar melibatkan diri dalam perbincangan yang bersifat ilmiah.

Membuat pemerhatian dan analisa mengukuhkan personaliti mereka.

12. Sukar dipengaruhi

Mereka yang ber-IQ tinggi sangat sukar dipengaruhi oleh orang lain. Sekali mereka sudah tetapkan keputusan, ianya selalu akan kekal tanpa apa-apa perubahan.

13. Tidak ramai kawan

Individu yang kurang berinteraksi lebih sikit tekanan dan kebimbangan kerana lebih banyak masa menumpukan kepada kesejahteraan diri dan matlamat.

14. Serabut

Kerana sikap malas seseorang, berkemungkinan dalam bab kebersihan diri mereka sendiri tak terjaga. Kacau bilau membolehkan anda untuk keluar daripada tradisi dan menemui perkara baru, cara-cara yang tidak konvensional untuk melakukan sesuatu. Memang genius.

15. Mudah berasa bosan

Salah satu ‘keburukan’ memiliki tahap IQ yang tinggi adalah mudah untuk berasa bosan. Puncanya kerana mereka ini mudah untuk menyelesaikan masalah, teka-teki dan lain-lain.

16. Tidak suka jadi terkenal

Orang ber-IQ tinggi jumlahnya kecil dan tidak ramai. Ketinggian tahap IQ membuatkan mereka sukar untuk bergaul dengan orang ramai dan sekaligus membuatkan mereka tidak dikenali ramai.

17. Kelihatan pelik

Sering dilihat aneh ataupun dipanggil freak adalah ciri-ciri mereka yang ber-IQ tinggi dan ini sekaligus membuatkan mereka sukar untuk diterima oleh masyarakat sekeliling mereka.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: senihias

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon