Sunday, February 04, 2018

Sejarah Asal-usul Penciptaan Seterika

Baju tidak licin dan berkedut? Seterika saja! Tapi tahukah anda sejak bila kewujudan peralatan yang banyak membantu kita dalam urusan seharian ini? Seterika dipercayai telah digunakan oleh bangsa Yunani sejak tahun 400 Sebelum Masihi.

Asal-usul Seterika

Kegunaan seterika ketika itu dipercayai untuk menandakan lipatan-lipatan tertentu pada pakaian kebesaran yang digunakan dalam upacara atau ritual tertentu.

Menurut sejarah, seterika juga pernah digunakan oleh bangsa Rom dan dikatakan ketika itu, alat yang dinamakan 'prelum' sudah menyerupai bentuk seterika yang digunakan pada hari ini.

Seterika zaman itu menggunakan teknik tekanan sehingga ramai yang mengatakan kegunaannya hampir sama dengan mesin pembuat anggur.

Menurut catatan lain, seterika turut digunakan bangsa China sekitar kurun pertama. Seterika yang digunakan mereka berbentuk logam yang diisi dengan bara api.

Seterika Moden

Seiring dengan perjalanan waktu, seterika juga mengalami perkembangan. Ramai yang mempercayai seterika elektrik moden diipta oleh Henry W Seely pada tahun 1882.

Namun, seterika ciptaannya mempunyai beberapa kekurangan iaitu lambat panas dan terlalu cepat sejuk.

Melihat keadaan itu, ramai pereka mengambil inovasi ciptaan Henry dengan melakukan penambahaikan.

Crompton dan beberapa orang rakannya di Syarikat General Electrics kemudiannya mencipta seterika bergagang pada tahun 1892.

Earl Richardson dan Joseph Mayers menyempurnakan ciptaan seterika pada tahun 1926 dengan mencipta seterika wap.

Sehingga ke hari ini, teknologi penciptaan seterika mengalami perkembangan yang pesat sehingga pelbagai jenis seterika terdapat di pasaran.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Asal-usul Penciptaan Stapler

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon