Sunday, January 28, 2018

Sambutan Hari Kusta Sedunia, World Leprosy Day


Sambutan Hari Kusta Sedunia, World Leprosy Day disambut pada setiap hari Ahad terakhir bulan Januari setiap tahun bagi memberikan kesedaran kepada masyarakat bahawa penyakit Kusta yang dahulunya sangat digeruni boleh disembuh dan dibasmi sepenuhnya.

Sambutan Hari Kusta Sedunia, World Leprosy Day

Sambutan Hari Kusta juga adalah untuk mengakui bahawa Kusta masih wujud walaupun pada kadar yang kecil dan ianya BOLEH diubati dan dicegah daripada merebak, melalui pendidikan kesihatan dan aktiviti-aktiviti yang berkaitan.

Stigma pesakit kusta yang dikaitkan dengan sikap malu untuk tampil mendapatkan rawatan menyukarkan aktiviti kawalan dan pencegahan dijalankan.

Apa Itu Penyakit Kusta

Suatu ketika dahulu, penyakit kusta yang melanda negara di serata dunia amat digeruni kerana kesannya kepada pesakit yang menyebabkan mereka mengalami kecacatan kekal, lumpuh, amputasi dan buta.

Kusta juga dikenali sebagai penyakit Hansen, sejenis penyakit berjangkit yang kronik disebabkan oleh kuman Mycobacterium leprae.

Bakteria ini boleh menjangkiti kulit dan saraf-saraf periferal serta tisu-tisu lain seperti mata, saluran pernafasan, selaput dalaman hidung dan testis.

Cara jangkitannya yang hanya melalui udara itu turut menggerunkan orang ramai malah, penyakit tertua di dunia yang direkodkan itu juga membawa stigma buruk yang sentiasa menghantui pesakit. Mereka merana berdepan dengan diskriminasi, kejian dan dipulau oleh ahli keluarga serta komuniti.

Hakikatnya, penyakit kusta bukanlah penyakit yang berjangkit secara agresif dan ia juga tidak diwarisi. Ia boleh diubati, malah kusta bukannya satu sumpahan dalam kehidupan seperti yang dianggapkan orang ramai.

Stigma ke atas penyakit dan pesakit kusta ini perlu diubah agar mereka dapat menerima rawatan dengan segera selain menjalani kehidupan seperti orang lain tanpa perlu diasingkan seperti zaman dahulu.

Pada zaman dulu, para pesakit kusta telah diasingkan dalam koloni kusta, seperti Pusat Kawalan Kusta Negara, Sungai Buloh dan Pusat Rawatan Kusta, Pulau Jerejak, Pulau Pinang. Tanda-tanda lesi kulit serta kecacatan akibat penyakit ini telah membawa stigma yang teruk kepada pesakit.

Kini, kusta boleh dirawat dengan berkesan dan pengasingan pesakit tidak diperlukan lagi. Pesakit kini boleh tinggal dengan ahli keluarga dan masyarakat ketika mereka menerima rawatan.

Ramai yang menganggap penyakit kusta sudah lupus kerana kurang mendengar cerita tentang penyakit tersebut, tetapi ia masih wujud di lebih daripada 100 negara termasuk Malaysia dengan sebanyak 300-350 kes baru didiagnosa setiap tahun.

Beribu-ribu individu di sekitar dunia telah dijangkiti penyakit kusta, kebanyakan kes kusta dikesan di negara-negara membangun.

Bilangan pesakit kusta telah menurun secara mendadak berikutan pengenalan multidrug therapy (MDT) yang berkesan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada tahun 1985.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon