Tuesday, January 16, 2018

Misteri Orang Ikan Di Indonesia


Kisah misteri Orang Ikan bukanlah hikayat atau cerita dongeng dari Nusantara, tetapi adalah kisah benar yang sangat unik kerana ia adalah makhluk separuh manusia dan separuh ikan yang benar-benar wujud. Anatomi Orang Ikan menyerupai manusia kerana memiliki kaki dan tangan, tetapi wajahnya seperti ikan.

Misteri Orang Ikan Di Indonesia
Gambar hiasan.

Kewujudan Orang Ikan mula dilaporkan oleh tentera Jepun yang menawan Kepulauan Kei di Indonesia pada tahun 1943.

Pulau Kei merangkumi kawasan seluas 555 batu persegi yang merupakan sebahagian dari Kepulauan Maluku.

Askar Jepun yang ditempatkan di Pulau Kei mendakwa telah melihat makhluk menyerupai manusia di kawasan berteluk, dikatakan mempunyai anggota badan serta wajah seperti manusia tetapi mulutnya seperti ikan dengan gigi tajam umpama jarum.

Orang Ikan ini tingginya sekitar 150 sentimeter dengan kulit berwarna ungu atau berwarna seperti kulit ikan, mempunyai rupa seakan beruk, memiliki mulut yang besar seperti mulut ikan, manakala tangan dan kakinya berkuku tajam.

Dibahagian kepala dan bahu serta leher terdapat seakan sirip, dengan sepasang tangan dan kaki yang panjang seperti kaki katak.

Dalam beberapa insiden, saksi melaporkan melihat dua makhluk Orang Ikan di tepi pantai berenang seakan melakukan aksi kuak dada.

Dalam insiden lain, seorang askar Jepun pernah terserempak dengan Orang Ikan pada waktu malam.

Pada mulanya askar tersebut menyangka Orang Ikan itu adalah seorang budak lelaki tetapi apabila makhluk itu menoleh ke arahnya, barulah dia menyedari itu bukanlah manusia biasa.

Sebaik menyedari kehadiran manusia, Orang Ikan segera meluru ke arah laut lalu menghilangkan diri.

Pada ketika yang lain, askar Jepun mendakwa melihat Orang Ikan ditepi pantai seperti sedang mencari sesuatu.

Pada insiden yang lain, sepasukan peronda Jepun telah mendengar bunyi yang pelik di laut.

Sambil mencari puncanya, mereka terkejut apabila melihat Orang Ikan muncul dari dalam laut lalu memanjat batu-batu ditepi pantai.

Menyedari kehadiran tentera Jepun di situ, Orang Ikan mengeluarkan bunyi yang pelik, kemudian saksi melihat ada satu lagi makhluk serupa berenang laju ke arah mereka.

Dalam keadaan panik, askar-askar Jepun melepaskan tembakan ke arah Orang Ikan yang sedang berenang itu, manakala Orang Ikan yang masih berada di atas batu terus mengeluarkan bunyi yang pelik.

Selepas tembakan dilepaskan, kedua-dua Orang Ikan telah menghilangkan diri, tetapi tidak dapat dipastikan sama ada tembakan itu terkena sasaran atau tidak.

Dalam insiden yang lain, seorang tentera Jepun yang sedang berehat ditepi pantai seorang diri terkejut apabila melihat Orang Ikan sedang merenungnya tidak sampai tiga kaki dari kedudukannya.

Terkejut, askar itu segera mencapai senjata lalu melepaskan tembakan namun, Orang Ikan itu segera masuk ke dalam laut dan menghilangkan diri.

Legenda

Bagi penduduk tempatan, kehadiran makhluk misteri ini telah menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka.

Gelaran Orang Ikan telah diberikan oleh mereka dan ia kekal dalam kajian antarabangsa dengan nama sama.

Menurut penduduk tempatan, Orang Ikan sering dilihat dan adakalanya termasuk ke dalam jaring ikan.

Dikatakan bahawa sifat Orang Ikan adalah memonopoli kawasan mereka dan jika kawasannya diganggu, Orang Ikan akan menjadi bengis lalu menyerang.

Suatu hari, seorang tentera Jepun, Sarjan Taro Horiba, telah dimaklumkan oleh penduduk tempatan bahawa seekor Orang Ikan telah tertangkap di dalam jaring ikan.

Sarjan Taro yang datang menyiasat seakan tidak mempercayai apa yang dilihat setelah melihat sendiri satu mayat makhluk pelik setinggi 160 sentimeter.

Makhluk itu mempunyai kepala berwarna coklat kemerahan dengan rambut panjang hingga ke bahu, sirip pada tengkuk dengan rupanya yang hodoh seperti campuran antara manusia dan beruk.

Hidung makhluk itu pendek, berdahi besar dan mempunyai sepasang telinga kecil. Mulutnya tanpa bibir tetapi lebar seperti ikan. Giginya berbentuk tajam seperti jarum.

Mayat makhluk itu berbau sangat busuk seperti campuran bau ikan dan daging yang sudah reput.

Sarjan Taro sebelum itu pernah melihat Orang Ikan beberapa kali pada jarak jauh namun, dia tidak pasti apakah spesis makhluk itu walaupun telah melihat mayatnya pada jarak dekat.

Apabila perang tamat, Sarjan Taro telah meminta pakar zoologi untuk menyiasat misteri Orang Ikan malangnya, tanpa bukti fizikal atau gambar mayat yang didakwa Orang Ikan, saintis tidak berminat untuk mengkaji identiti sebenar makhluk ini.

Sudah menjadi sikap saintis jika diberi maklumat tentang sesuatu yang berada di luar ilmu yang diketahu orang awam, mereka tidak mahu mengkaji untuk mendapatkan jawapan sebenar.

Jadi, sebab itulah misteri seperti Segitiga Bermuda, UFO, Bigfoot, Orang Ikan dan sepertinya tidak pernah dikaji.

Ia kekal menjadi misteri yang dipinggirkan saintis.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Misteri Jenayah Yang Membingungkan

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon