Friday, January 12, 2018

Bayangkhara Tentera Elit Empayar Majapahit


Kalau Malaysia hari ini terkenal dengan pasukan elit seperti Komando 69, Kesultanan Melayu Melaka memiliki tentera elit yang dinamakan Hulubalang, Korea dengan tentera elit lagi jambu Hwarang, Parsi dengan mitos legenda Immortal yang begitu menakutkan itu.

Bayangkhara Tentera Elit Empayar Majapahit

Memperkenalkan kepada anda tentera elit Bhayangkara yang merupakan unit khas milik Majapahit yang dibangunkan sejak zaman Singhasari menguasai Nusantara lagi melalui raja hebatnya iaitu Kertanegara yang pernah memotong telinga utusan Monggol melalui Dinasti Yuan.

Bayangkhara adalah unit tentera yang dalam jumlah yang tidaklah banyak, sekitar dalam ratusan sehingga memasuki puluhan.

Sama seperti Hulubalang dan Hwarang dari Tamadun Melayu dan Korea, begitu juga Bhayangkara.

Namun, meskipun dengan jumlah yang sedikit, kekuatannya menyamai puluhan infantri biasa.

Senjata yang selalu dimainkan oleh Bhayangkara ialah keris, tombak, pedang, panah dan tameng.

Bahkan berbeza dengan infantry Majapahit yang lain, legenda mengatakan bahawa kononnya Bhayangkara bertempur tidak memakai baju zirah dek kerana ilmu pertempuran yang cukup kuat.

Untuk menjadi seorang Bhayangkara, selain daripada mempunyai kemahiran fizikal, ilmu tempur dan stamina yang kuat, pemilihan seorang Bhayangkara juga didasari faktor seperti tidak pernah berbuat dosa, bergantung pada ajaran agama Hindu mazhab Nusantara yang merupakan anutan kepada Majapahit itu sendiri.

Bagi yang pernah berjudi, mencuri atau bermain wanita, maka mustahil bagi mereka untuk menjadi seorang Bhayangkara.

Dalam sejarah, Bhayangkara banyak memainkan peranan dalam pembinaan Empayar Majapahit itu sendiri.

Antaranya ketika era pemberontakan Jayakatwang melawan Kertanegara amun, ketika era Majapahit, selepas Byangkara dibubarkan dek kejatuhan Singhasari akibat serangan Mongol, Gajah Mada yang merupakan antara tokoh hebat Majapahit itu dikatakan telah membangunkan semula Bhayangkara dan menjadi ketuanya.

Antara jasa Bhayangkara dalam helaian sejarah Majapahit itu sendiri ialah ketika pemberontakan Ra Kuti, melawan Jayanegara yang merupakan Raja Majapahit berketurunan kacukan Jawa-Melayu melalui ayahanya Raden Wijaya dan ibunya Dara Petak.

Bhayangkara berjaya menyelamatkan takhta Jayanegara daripada pemberontak dan berjaya meletakkan Jayanegara kembali ke atas takhta.

Sudah tentu, Bhayangkara ialah senjata utama Gajah Mada dalam meluaskan empayarnya menakluk Nusantara berdasarkan Sumpah Palapa yang dilafazkan oleh beliau:

“Beliau, Gajah Mada sebagai patih Amangkubumi tidak ingin melepaskan puasa, Gajah Mada berkata bahawa bila telah mengalahkan (menguasai) Nusantara, saya (baru akan) melepaskan puasa, bila telah mengalahkan Gurun, Seram, Tanjung Pura, Haru, Pahang, Dompo, Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, demikianlah saya (baru akan) melepaskan puasa.”

Demikianlah sedikit sebanyak coretan tentang unit Bayangkhara untuk tatapan anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Tentera Gurkha, Dilahirkan Untuk Berperang

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon