Monday, December 18, 2017

Khasiat Badam Menghalang Osteoporosis Dan Risiko Pelbagai Penyakit


Badam juga dikatakan dapat menghalang osteoporosis. 30gm badam (25-30 biji) mempunyai kandungan kalsium sama seperti terdapat dari 1/4 cawan susu. Kalsium amat berguna bagi menghalang osteoporosis.

Khasiat Badam Menghalang Osteoporosis

Tahukah anda diet kurang kalsium boleh mecetuskan risiko barah usus?

Badam untuk Wanita Hamil

AlmondnutsKandungan folate yang tinggi di dalam badam amat berguna sekali bagi wanita yang sedang hamil. Folate adalah penting bagi mengelakkan dari kecacatan pada bayi ketika hamil.

Badam Mengurangkan Risiko Pelbagai Penyakit

Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa beberapa jenis kekacang, terutamanya badam, dapat mengurangkan risiko barah, diabetes, nyanyuk (Alzheimer’s disease) dan beberapa penyakit kronik yang lain.

Dalam satu kajian yang telah disiarkan di dalam ‘American Journal of Clinical Nutrition’, dilaporkan bahawa badam berupaya menurunkan tahap kolesterol setanding dengan kesan dari penggunaan dadah ’statin’.

Kajian seterusnya pula mendedahkan bahawa badam setanding dengan dadah ’statin’ dalam mengurangkan tahap protein ‘C-reactive’ yang merosakkan ateri.

Terdapat berbagai lagi khasiat badam yang tidak dapat disiarkan di sini.

Selain tinggi khasiat, badam juga mempunyai rasa yang sedap. Pelbagai cara orang menggunakan badam dalam masakan; daripada snek sehinggalah kepada makanan berat.

Oleh itu jadikanlah badam sebahagian daripada diet anda. Semoga anda bertambah sihat, ceria serta berbahagia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: ilham4u

2 comments

  1. saya sedang mengalami ostoreoporosis saat ini terimakasih atas awesome share ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, makanlah sebanyak-banyaknya mudah-mudahan segera dapat diatasi. Untuk pesakit tiroid juga sebenarnya sangat memberi manfaat kalau makan badam ni.

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon