Saturday, November 25, 2017

Gua Gomantong Penghasil Sarang Burung Terbaik Di Dunia

Loading...

Disandakan Sabah ada sebuah tempat yang dipanggil Gua Gomantong, sebuah batu kapur yang sangat terkenal sehinggakan orang putih pun sanggup datang ke sini. Ada yang membuat kajian dan ada yang buat rancangan dokumentari untuk ditonton diseluruh dunia.

Gua Gomantong Penghasil Sarang Burung Terbaik Di Dunia

Gua Gomantong adalah gua batu kapur yang terletak di dalam hutan simpan Gomantong di daerah Kinabatangan seluas lebih 3,000 hektar.

Di dalam Gua Gomantong ini terdapat lebih 19 gua lain yang sejak berkurun dahulu menjadi tempat pembiakan burung layang-layang.

Apa yang lebih membanggakan, sarang burung layang-layang yang dihasilkan di dalam Gua Gomantong adalah yang terbaik di dunia.

Ada dua jenis sarang di dalam gua ini iaitu sarang jenis hitam dan sarang jenis putih.

Harga pasaran bagi sekilogram sarang putih boleh mencecah RM7,000 manakala sarang hitam mampu mencecah RM4,000 sekilogram!

Gua Gomantong Penghasil Sarang Burung Terbaik Di Dunia

Dan mungkin ramai yang tidak tahu bahawa, Gua Gomantong inilah pembekal sarang burung terbaik untuk Maharaja China suatu ketika dahulu. Hebat kan!

Anda berminat nak menjadi pengusaha sarang burung?

Tapi jangan pula memandai-mandai untuk mengambil sarang burung di Gua Gomantong kerana memungut sarang burung di Gua Gomantong diselia oleh Jabatan Hidupan Liar Sabah.

Cuma pencari sarang burung berlesen sahaja yang dibenarkan masuk dan mengambil sarang burung di Gua Gomantong.

Dan masa untuk menuai sarang burung di Gua Gomantong hanya dua kali setahun iaitu antara Februari-April dan Julai-September.

Lipas

Lipas Gua Gomantong

Selain terkenal sebagai penghasil sarang burung terbaik di dunia, Gua Gomantong juga adalah lokasi yang mempunyai populasi lipas paling banyak di dunia.

Dengan suasana kelam dan lembap, Gua Gomantong menjadi tempat paling subur untuk pembiakan lipas.

Dibumbung gua, dinding, lantai, semua ceruk ada lipas. Bukan jutaan tetapi ada berbilion ekor lipas ada di Gua Gomantong .

Dan kerana terlalu banyak lipas di Gua Gomantong, jika berkunjung ke sini, anda akan sentiasa memijak lipas kerana jumlahnya yang terlalu banyak.

Di dalam Gua Gomantong juga dipenuhi jutaan kelawar dengan tahi bertimbun yang jatuh bersepahan di atas lantai gua.

Untuk kemudahan pengunjung melawat ke Gua Gomantong, Jabatan Hidupan Liar ada menyediakan laluan khas untuk pelawat, namun hanya terhad di kawasan yang dikhaskan sahaja.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

1 comments so far

menarik sekali gua ini banyak ekosistem di dalamnya

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon