Monday, August 21, 2017

10 Fakta Tentang Malaysia Yang Akan Membuatkan Anda Berasa Bangga


Fakta ini telah dirungkai oleh pengacara dan penyampai radio, Ezra Zaid dalam rancangan 10 Things You Don't Know About Malaysia di saluran Astro 555 bermula sejak 17 September lalu.

10 Fakta dibawah ini akan membuatkan anda rasa bertuahnya duduk di bumi Malaysia dan anda mungkin terfikir, oh baru tauu.

1. Serangga terpanjang di dunia terdapat di Sabah

Chan Megastick

Tahukah anda, terdapat satu spesies serangga terpanjang di dunia dan hanya boleh didapati di hutan belantara di Sabah?

Spesies ini baru ditemui pada tahun 2008 oleh pakar pengkaji serangga dan merupakan salah satu dari 10 spesies baru dijumpai yang terkenal.

Chan Megastick (Phobaeticus chani) adalah sejenis serangga ranting yang berukuran 567 mm x 56cm (22.3 inci).

Ia dinamakan bersempena Datuk Chan Chew Lun, seorang pengkaji alam semulajadi amatur di Malaysia.

Hanya 6 spesimen yang ditemui setakat ini, malah maklumat biologi spesies ini masih agak kabur. Serangga ini hidup hanya di atas kanopi rimba.

International Institute for Species Exploration, Arizona State University & Jawatankuasa Taxonomi Antarabangsa memilih serangga ini sebagai salah 1 dari "The Top 10 New Species" pada 2008 dan BBC pula meletakkan penemuan serangga ini sebagai salah 1 dari 10 penemuan terkini dalam dokumentari Decade of Discovery pada tahun 2010!

Di hutan Sabah juga terdapat pokok Seraya Kuning Siput, pokok tropika tertinggi di dunia dengan ketinggian hingga 88.32 meter!

2. Tanah perkuburan khusus untuk haiwan peliharaan yang pertama di Malaysia

Biasanya di Malaysia, jika haiwan kesayangan kita mati, maka ia akan ditanam di kawasan rumah.

Tapi tahukah anda, di Malaysia terdapat satu tanah perkuburan eksklusif bagi haiwan peliharaan?

Tanah Perkuburan Haiwan Peliharaan yang pertama di Malaysia terletak di Nirvana Memorial Park di Semenyih.

Plot-plot tanah kubur bersaiz kecil dan sederhana disediakan bagi pemilik-pemilik haiwan berkenaan.

Pakej plot tanah kubur disediakan untuk haiwan peliharaan seperti anjing, kucing serta haiwan lain.

Pakej bagi satu plot tanah kubur haiwan peliharaan adalah RM4,800 termasuk perkhidmatan pengebumian.

3. Stesen Keretapi KL dibina untuk tahan salji

Stesen Keretapi Kuala Lumpur dibina untuk menahan kesejukan musim salji sehingga ke tahap kedalaman salji setebal 2 kaki. Malah platform keretapi juga mesti tinggi supaya tidak ditenggelami salji.

Bumbung di atas platform keretapi stesen berkenaan juga dibina sehingga tahap mampu menampung berat salji setebal 2 kaki. Mengapa ini berlaku?

Ini adalah kerana arkitek bangunan berkenaan, Arthur Bennison Hubback, seorang bekas Brigadier Jeneral British di zaman perang dunia pertama, terpaksa mengikut peraturan pembinaan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa British yang menggunakan piawaian pembinaan "British Standard" walaupun di koloni British di Malaya adalah beriklim tropika.

Sedikit info tambahan, tahukah anda bahawa Masjid Jamek KL juga dibina mengikut piawaian pembinaan "British Standard"?

Ya, ini bermakna Masjid Jamek juga dibina dengan ketahanan perlindungan kesan dari ribut salji. Ia mungkin pelik, tapi itulah kebenarannya.

4. KL Ibukota kilat di dunia

Tahukah anda, KL adalah ibukota di dunia yang paling banyak menerima panahan kilat, petir di dunia?

KL menerima panahan kilat jauh lebih banyak berbanding mana-mana kotaraya di dunia ini.

Dianggarkan dalam setahun sebanyak lebih 200 hari ribut petir berlaku di KL, berbanding hanya 20 hari ribut petir setahun di London dan New York hanya mengalami 10 hari ribut petir setahun.

Ini disebabkan iklim Malaysia yang merupakan iklim tropika Khatulistiwa. Kuala Lumpur terletak betul-betul berhampiran dengan garisan Khatulistiwa dimana kerap berlakunya pembentukan awan ribut petir.

Tahukah anda mercu tanda kebanggaan kita iaitu Menara Berkembar Petronas sebenarnya juga berfungsi sebagai pengalir kilat?

Ya, dalam pembinaan Menara Berkembar berkenaan, elemen panahan petir turut diambil kira dalam senireka binaan Menara Petronas.

Ada rangkaian kerja logam hingga ke tanah yang dipasang pengalir khusus untuk mengalirkan arus kilat ke dalam sistem pembumian.

5. Lokasi lipas terbanyak di planet Bumi

Tahukah anda, lipas adalah antara sejenis hidupan yang mampu hidup dan bertahan walaupun sesebuah kota musnah akibat serangan nuklear?

Tapi, adakah anda tahu, dimanakah tempat dimana berkumpulnya lipas paling banyak di dunia? Ia juga terletak di Sabah.

Gua Gomantong di Sabah mempunyai populasi serangan lipas terbanyak di dunia!

Gua itu juga terkenal kerana bau busuk di dalamnya. Ini kerana bauan berkenaan adalah longgokan tahi kelawar yang bersepahan di lantai gua.

Ratusan ribu lipas memenuhi lantai, dinding dan bahagian atas gua, pendek kata, memenuhi setiap ceruk ruang gua berkenaan!

Ini disebabkan gua berkenaan menyediakan tempat perlindungan yang sesuai bagi pembiakan lipas dengan pelbagai kekotoran, kelam dan suasana lembap yang digemari spesies lipas ini.

Najis kelawar (guano) yang bertimbun, bangkai anak kelawar dan anak burung layang-layang semuanya membekalkan makanan yang segar kepada lipas lalu membentuk ekosistem yang memihak kepada sang lipas.

Selain jutaan lipas yang menghuni Gua Gomantong, gua ini juga terkenal dengan populasi burung layang-layang dan tempat tinggal lebih 2 juta ekor kelawar.

6. Kelawar memperkasakan ekonomi pertanian di Malaysia

Tahukah anda, antara eksport pertanian yang amat menguntungkan ekonomi Malaysia adalah buah durian?

Durian adalah buahan eksotik yang amat digemari di pasaran ASEAN dan Asia Timur, tapi tahukah anda, kelawar buah adalah spesis haiwan pendebunga yang amat penting dalam kitaran hidup pokok durian.

Ada dua jenis spesis kelawar di Malaysia iaitu spesis pemakan serangga dan spesis pemakan buahan. Kelawar spesis pemakan buahan amat menggemari buah durian.

Kelawar merupakan spesis pendebunga paling utama pohon durian. Bunga durian hanya berkembang pada malam hari, ini bermaksud hanya spesis haiwan nokturnal yang aktif di waktu malam sahaja mampu menjadi ejen pendebungaan.

Dan hanya spesis kelawar pemakan buah adalah ejen pendebungaan yang aktif di malam hari selain beberapa spesies serangga.

Berdasarkan kajian saintis, didapati bunga pokok durian yang didebungai oleh kelawar menghasilkan buah durian yang bermutu tinggi dan menghasilkan lebih banyak buah.

Jangan lupa menghargai jasa kelawar pemakan buah ketika anda menjamu selera durian yang sedap! Tiada kelawar, tiadalah durian!

7. Jalan Bulatan Trafik (Roundabout) terbesar di Asia

Roundabout Putrajaya

Tahukah anda, Persiaran Jalan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Putrajaya adalah jalan bulatan roundabout terbesar di dunia mengelilingi 3.4 kilometer panjangnya.

Dengan lebih kurang 15 sistem jalan keluar, masuk di Persiaran Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, tahukah anda Tun Mahathir yang mencadangkan sistem roundabout berkenaan setelah mendapat ilham semasa lawatan rasmi beliau ke Paris dan melihat bulatan Avenue des Champs Elysees semasa perarakan peringatan Hari Bastile.

Dari situ, sebagaimana resam Tun Mahathir yang mahukan infrastruktur lebih besar dari Barat (mega projek dengan semangat Malaysia Boleh!), beliau mencadangkan satu sistem jalan roundabout yang cukup besar mengelilingi Putrajaya yang mampu menampung perarakan yang besar seperti perarakan Hari Kemerdekaan.

8. Nama Kereta PROTON tercipta semasa permainan Scrabble

Secara umumnya rata-rata tahu kereta pertama tempatan keluaran Malaysia dinamakan Proton Saga, yang merujuk kepada nama biji benih saga. Tapi itu hanya pendapat umum sahaja.

Tahukah anda, itu bukan cerita asal usul nama Proton Saga yang sebenarnya?

Ramai yang tidak tahu tentang peranan Encik Ismail Jaafar. Pada satu petang, dia bermain permainan Scrabble (kalau versi Melayu - SAHIBBA).

Ketika membuat frasa Bahasa Inggeris SAGA (yang membawa maksud dalam BI - "something said" or "a narrative in prose", somewhat along the lines of a "story", a "tale", or a "history"), En Ismail mendapati perkataan SAGA melibatkan 4 huruf sahaja dan markahnya agak kecil.

Tapi beliau mendapat ilham daripada akronim SAGA dan membentuk 4 frasa baru iaitu:

S= Safety / Stability (Keselamatan, Kestabilan)
A= Achievement (Pencapaian)
G= Greatness (Keagungan)
A= Ability (kebolehan)

Kemudian dari situlah beliau menghantarkan ideanya dalam pertandingan menamakan kereta nasional pertama keluaran Malaysia.

Tun Mahathir masih mengingati mengapa nama SAGA dipilih sebagai pemenang dimana terma SAGA menarik perhatian para juri.

Para juri dan Tun Mahathir memilih nama SAGA kerana ia adalah terma BI yang membawa maksud suatu peristiwa kejadian dan Tun Mahathir adalah orang yang mengaitkan nama SAGA dengan terma BM SAGA yang merupakan sebiji biji benih.

Tapi Tun Mahathir dan para juri tidak tahu ilham nama SAGA sebenarnya bermula dari permainan Scrabble!

9. Terdapat lebih dari 140 bahasa pertuturan digunakan di Malaysia

Dalam masyarakat Malaysia yang kaya dengan pelbagai jenis kaum, adat budaya dan agama, pastinya ia juga melibatkan pelbagai jenis bahasa.

Secara umumnya, jika ditanya pada rakyat Malaysia secara umum, hanya 30 bahasa pertuturan yang dapat dikenalpasti, rata-ratanya melibatkan BM, BI, dialek Cina, dialek India dan bahasa peribumi yang utama di Sabah dan Sarawak.

Namun begitu, bagi pakar linguistik dan bahasa, mereka mengkaji perbezaan bahasa bukan hanya terhad pada bahasa-bahasa utama sahaja malah bahasa pertuturan yang melibatkan dialek (loghat) tempatan, creole (slanga, bahasa pasar) dan bahasa campuran (bahasa rojak, Manglish dll).

Melalui satu eksperimen di kota-kota di Malaysia dengan frasa "Kamu sudah makan kah?" penganalisis mendapati ada 10 cara menyebut frasa berkenaan yang berbeza termasuk dengan BI.

BM sahaja mempunyai lebih kurang 9 dialek (termasuk BM Piawai kira 10) termasuk 14 dialek Cina yang dituturkan oleh orang Cina, dicampur bahasa Baba Nyonya Peranakan, Tamil Peranakan, Kristang Portugis, Siam..

Apabila kita menyeberang ke Malaysia Timur, terdapat sekurang-kurangnya 90 jenis bahasa pertuturan. Yep, ini termasuk 60 bahasa pertuturan etnik pribumi asal Borneo.

10. Jambatan Gantung Tertinggi di dunia terletak di Sabah

Jambatan Gantung Gunung Kinabalu

Tahukah anda, bahawa Malaysia mempunyai Jambatan Gantung (Suspension Bridge) tertinggi di dunia?

Umum tahu bahawa Gunung Kinabalu yg setinggi 4095 meter yang 10 kali ganda lebih tinggi daripada Menara Berkembar Petronas dan lebih kurang separuh ketinggian Gunung Everest di Himalaya.

Tetapi, ramai yang tidak tahu mengenai kewujudan jambatan gantung tertinggi di dunia terletak di Gunung Kinabalu!

Jambatan gantung berkenaan dipasang betul-betul pada ketinggian lebih 3,600 meter dari aras laut!

Anda perlu mendaki hingga ke kem Laban Rata dengan ketinggian 3200 meter dari aras laut.

Dari sana, anda perlu melalui jalan Via Ferrata iaitu sistem jalan besi terlindung teknologi Itali yang dipasang pada lereng Gunung Kinabalu sebelum sampai ke Jambatan Gantung berkenaan.

Jambatan Gantung Gunung Kinabalu adalah sepanjang 22 meter sahaja.

Sistem laluan besi terlindung Via Ferrata di gunung Kinabalu juga merupakan jalan Via Ferrata tertinggi di dunia dan yang pertama di Asia!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Sejarah Perubahan Waktu Di Malaysia Dan Kuasa Melentur Masa Tun Mahathir Yang Ramai Tidak Tahu

sumber: selongkar10

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon