Tuesday, October 17, 2017

Sambutan Hari Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa


Sambutan Hari Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa, International Day for the Eradication of Poverty disambut pada 17 Oktober setiap tahun bagi menghormati mangsa kemiskinan, kelaparan, keganasan dan ketakutan diseluruh dunia.

Hari Pembasmian Kemiskinan

Sambutan pertama Hari Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa berlangsung di Paris, Perancis, pada tahun 1987 apabila 100,000 orang berkumpul di tugu Hak Asasi Manusia, Trocadéro untuk menghormati mangsa kemiskinan, kelaparan, keganasan dan ketakutan ketika pembukaan batu peringatan oleh Father Joseph Wresinski, pengasas Pergerakan Antarabangsa ATD Keempat Dunia.

Pada tahun 1992, empat tahun selepas kematian Wresinski, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu secara rasminya menetapkan 17 Oktober sebagai Hari Antarabangsa untuk Pembasmian Kemiskinan.

Di mana sahaja lelaki dan wanita dikecam kerana hidup dalam kemiskinan yang melampau, hak asasi manusia dilanggar. Bersama-sama untuk memastikan hak-hak ini dihormati adalah tanggungjawab kita. - Joseph Wresinski, Teks diukir pada Batu Peringatan Asal di Paris

Pada peringkat awal sebagai aktivis masyarakat, Joseph Wresinski mengakui bahawa kerajaan cenderung untuk mengabaikan nasib mereka yang hidup dalam kemiskinan, yang menyebabkan perasaan dipinggirkan, rasa malu dan penghinaan.

Akibatnya, salah satu matlamat utama hari ini adalah untuk mengenali pejuang orang miskin dan membuat suara mereka didengar oleh rakyat dan rakyat biasa.

Penyertaan oleh orang termiskin adalah aspek paling penting dalam sambutan ini.

Selamat menyambut Hari Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon