Tuesday, September 26, 2017

Sambutan Bulan Kebajikan Negara (Malaysia)


Bulan Kebajikan Negara disambut pada 10 September hingga 1 Oktober sebagai mengiktiraf sumbangan diberikan kepada kumpulan sasar yang memerlukan oleh pelbagai pihak.

Bulan Kebajikan

Program sambutan Bulan Kebajikan Negara merupakan platform kolaborasi strategik dan manifestasi kerjasama multisektoral antara kementerian, agensi kerajaan, NGO dan syarikat korporat untuk kesejahteraan kumpulan sasar yang berada di bawah Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM).

Program tersebut sangat bertepatan dengan lima teras utama JKM iaitu perlindungan, pemulihan, pencegahan, pembangunan dan pengintegrasian.

Sambutan Bulan Kebajikan Negara diharap akan memberi rangsangan kepada kumpulan sasar untuk memperkasa jati diri bagi tujuan pembangunan modal insan yang mampan dan kapasiti menyeluruh penglibatan semua agensi kerajaan, swasta dan NGO.

Antara program dirancang sempena sambutan ini ialah pameran dan jualan produk OKU dan warga emas, program Ziarah Kasih, Kempen Sahabat B.I.J.A.K Self and Protect, kempen pendaftaran Taman Asuhan Kanak-Kanak (Taska), penyampaian bantuan alat tiruan dan penyampaian anugerah bagi menghargai pencapaian serta sumbangan kumpulan sasar yang dikenal pasti.

JKM turut memperkenalkan aplikasi yang dibangunkan secara mudah alih bagi memudahkan penyampaian dan semakan maklumat mengenai perkhidmatan JKM.

Aplikasi itu akan dibangunkan secara berfasa dan dilengkapi dengan kemudahan carian, navigasi, perkongsian, paparan gambar dan berhubung melalui panggilan terus atau emel.

Bagi fasa pertama, aplikasi dibangunkan ialah Pertubuhan Sukarelawan Kebajikan yang menerima geran dan status pusat jagaan, manakala fasa kedua melibatkan Taska dan Program 2 Years Exit (2 YEP).

Aplikasi ini boleh dimuat turun melalui aplikasi Android bagi fasa pertama dan akan ditambah baik secara berterusan.

Menururt laporan, ramai orang menggunakan nama rumah kebajikan untuk meminta derma di kedai makan dan perkara ini sangat mengganggu.

Jadi, dengan adanya aplikasi ini, anda boleh membuka dan memeriksa sama ada rumah kebajikan yang disebutkan itu berdaftar dengan kementerian atau tidak.

Kalau berdaftar, kerajaan sudah pun memberi bantuan kewangan berbentuk geran bagi tempoh setahun.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon