Monday, October 16, 2017

Misteri Ghost Town Bandar Mati Di Hujung Dunia!


Pyramiden ialah sebuah bandar di Lautan Artik yang terletak di Kepulauan Svalbard, Norway. Bandar ini digelar 'Ghost Town' atau Bandar Mati di hujung dunia.

Pyramiden Norway

Pyramiden, nama tersebut berasal dari sebuah gunung yang betuknya seperti piramid. Tapi bukan itu yang menjadi tarikannya.

Dipetik dari News Australia, lokasi Pyramiden sangat hampir dengan Kutub Utara. Jaraknya hanya 130 km sahaja.

Bandar ini mula didiami oleh penduduk Sweden pada tahun 1910 dan kemudiannya dijual kepada Kesatuan Soviet pada tahun 1927.

Pyramiden bukan hanya sekadar bandar. Disini boleh ditemui lombong arang batu milik Soviet tetapi telah oleh penghuninya pada tahun 1998.

Sejak itulah Pyramiden bagaikan sebuah bandar mati. Perumahan dan bangunan-bangunannya telah runtuh selepas ditinggalkan.

Walau bagaimanapun, masih ada beberapa orang yang tinggal di Pyramiden, malah disini juga terdapat seorang pemandu pelancong.

Kini bandar lombong arang batu ini telah menjadi destinasi pelancongan! Disebalik bangunan-bangunan dan perumahan di situ, terpampang pemandangan yang sangat indah. Bandar ini dikelilingi oleh gunung salji dan sering diselubungi awan tebal.

Namun, ada satu larangan bagi para pelancongan. Mereka tidak dibenarkan memasuki bangunan tanpa izin pemandu pelancong.

Jadi, bagi anda yang berhasrat untuk melancong ke sana, anda dilarang memasuki mana-mana bangunan sesuka hati demi keselamatan anda.

Pada tahun 2013, jumlah kunjungan pelancong ke Pyramiden mengalami peningkatan drastik. Sebuah hotel juga bakal dibina untuk pelancong tanpa mengubah rekaan asalnya.

Jika anda berminat untuk berkunjung ke Pyramiden, anda boleh berkunjung ke sana melalui Longyearbyen, ibu negara Svalbard.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 10 Gambar Menyeramkan Hantu Yang Berjaya Dirakam Kamera!

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

  1. Kalau ada rezeki, menarik juga berkunjung ke sini.. mcm best je ni.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon