Monday, September 11, 2017

Menjawab Kebencian David Orok Terhadap Islam, Sejarah Dan Tujuan Ibadah Korban


Satu status Facebook dipercayai milik Siti Kassim pada 1 dan juga 10 September yang lalu telah membawa pelbagai tafsiran, pengertian menyimpang dan menyesatkan mengenai pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s.

Nabi Ismail Anak Luar Nikah

Manakala David Orok, ahli politik pembangkang Sabah yang pernah bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri Sulaman mewakili Parti Reformasi Negeri (STAR) juga telah membuat kenyataan bahawa Nabi Ismail merupakan anak luar nikah Nabi Ibrahim.

Beliau turut mendakwa umat Islam hanyalah terikut-ikut melakukan upacara korban Nabi Ibrahim tanpa memahami konteks dan pengajaran yang terdapat disebalik peristiwa tersebut sepertimana yang dihayati oleh bangsa Israel dan penganut-penganut agama Kristian.

David Orok Orientalis Anti-Islam

Tidaklah mengejutkan daripada David Orok kerana ini bukanlah pertama kali baginya mengelurkan kenyataan berbaur kebencian mendalam terhadap Islam.

Fahami bahawa beginilah cara Misionaris dan Orientalis yang secara sengaja memutar-belit ayat-ayat Al-Qur'an dan hadis.

Mari lihat kenyataan penuh David Orok;

Beliau berkata, “Ada juga kebenarannya apa yang dikatakan oleh Siti Kasim ini. Upacara korban itu cuma dilakukan oleh Agama Yahudi bagi “melambangkan” apa yang bakal Tuhan lakukan nanti bagi memberikan “syafaat” (keselamatan) kepada bangsa Israel kelak.”

Beliau meneruskan, “Bagi penganut agama Kristian pula, mereka tidak sudah melakukan upacara korban binatang sepertimana yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim tersebut.

"Ini kerana mesej yang Tuhan mahu sampaikan melalui kisah peristiwa korban oleh Nabi Ibrahim dan anaknya itu, cuma “melambangkan” apa yang akan Tuhan lakukan melalui “pengorbanan Yesus” demi menebus terhadap “hukuman” Allah bagi dosa warisan yang semua manusia warisi dari Nabi Adam dan Hawa, isterinya.”

“Bagi umat Islam pula, disebabkan yang mereka mengaku keturunan Nabi Ibrahim melalui Nabi Ismail, maka mereka mahu juga mewarisi upacara korban tersebut dengan merayakan upacara korban itu tadi sekadar merayakannya saja tanpa mengetahui apa maksud dan tujuannya.”

“Di dalam Al-Qur’an sendiri pada Surah Al-Haji, ayat 37 menyatakan bahawa daging-daging korban itu tidak pun mendapat apa-apa keredaan dari Allah,” katanya lagi.

***

David Orok sepatutnya membaca sepenuhnya ayat Surah Al-Haji, ayat 37 diatas tetapi itu tidak mungkin kerana begitulah musuh Islam memutar belit ayat Al-Qur'an seolah-olah ibadah korban dalam Islam tidak diterima Allah SWT.

Terjemahan penuh Surah Al-Haji, ayat 37;

Surah Al-Haji, ayat 37

"Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya."

Lihatlah bagaimana jijiknya hati dan mulut David Orok.

Pengertian Dan Dalil Ibadah Korban Dalam Islam

Dalam Islam, ibadah korban adalah menyembelih haiwan yang tertentu dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah dalam waktu yang khusus (hari-hari Nahar).

Ibadah korban telah disyariatkan pada Tahun Kedua Hijriyah sepertimana juga disyariatkan ibadah zakat dan Solat Dua Hari Raya (Eidul Fitri dan Eidul Adha) dan telah dipastikan syariat mengenai berdasarkan al-Quran, Sunnah dan ijma’ ulamak.

Firman Allah yang maksudnya;

"Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah solat kerana Tuhanmu (pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) korbanmu (sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).” (Surah al-Kauthar, ayat 1-2)

“Dan telah Kami (Allah) jadikan untuk kamu unta-unta itu sebagai syiar agama Allah. Kamu banyak memperoleh kebaikan daripadanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya.” (Al-Haj; ayat 36)

Kelebihan Ibadah Korban Bagi Umat Islam

Banyak hadis yang membicarakan mengenai ibadah korban, antaranya hadis daripada A’isyah, Rasulullah bersabda yang maksudnya;

“Tidak ada satu amalan anak Adam di hari-hari Nahar (Hari-hari ‘Eidul Adha) yang paling Allah sukai selain daripada menumpahkan darah (sembelih), kerana ia (binatang korban) itu akan datang di hari kiamat nanti dengan tanduk dan kukunya dan bulu-bulunya (sebagai saksi ke atas ibadah korban tuannya), dan sesungguhnya darah (binatang korban itu) akan tumpah di sisi Allah di suatu tempat sebelum tumpah ke bumi, oleh itu pilihlah olehmu binatang terbaik (paling menarik) untuk dikorbankan. ” (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Majah dan Tirmizi dan dianggap sebagai Hadis Hasan Gharib)

Para sahabat pernah bertanya Rasulullah SAW, “Ya Rasulullah apakah yang dimaksudkan dengan Udhiyyah?”

Rasulullah SAW menjawab, “ Itulah sunnah bapamu Ibrahim.”

Para sahabat bertanya lagi, “Apakah yang kita akan perolehi daripada ibadah Udhiyyah?”

Baginda menjawab, “ Tiap helai bulu (dari binatang yang dikorbankan) kamu akan mendapat satu kebaikan.” (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

“Barangsiapa yang diberikan kemudahan, sehingga memampukan dia untuk berkorban, akan tetapi dia tidak mahu berkorban, maka janganlah dia mendekati tempat solat kami (masjid) ini.” (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

Hikmah Pensyariatan Ibadah Korban

1. Mengenang dan mencontohi pengorbanan besar yang tidak ada tolok bandingnya, yang dilakukan oleh Nabi ibrahim AS yang digelar sebagai ‘Abu al-Anbiyak’ (bapa para nabi) yang sanggup mengorbankan anaknya Ismail sebagai kemuncak dalam melaksanakan ketaatannya di atas perintah Allah SWT, namun begitu Allah menggantikannya dengan seekor kibas. Selain daripada itu sebagai mengenang dan mencontohi pengorbanan Nabi Ismail yang sanggup mengorbankan dirinya bagi mematuhi dan mentaati perintah Allah Azza wa Jalla.

2. Korban adalah ibadah yang mendekatkan seoarang hamba dengan Tuhannya, melalui bukti pengorbanan yang dilakukan. Ianya juga dianggap sebagai simbolik kesedian hamba untuk mengorbankan apa sahaja demi kerana Allah, termasuklah sanggup mengorbankan dirinya demi menegakkan agama Allah yang tercinta. Di samping itu, ibadah korban melatih diri kita supaya sentiasa ikhlas dalam beribadah.

3. Melatih diri agar sentiasa bersedia untuk berkorban bila-bila masa diperlukan demi menegakkan agama Allah.

4. Memulia serta mengagungkan satu syiar dari syiar-syiar agama Allah sebagai memenuhi tuntutan Allah yang maksudnya; “Demikianlah perintah Allah dan barangsiapa yang mengagongkan syiar-syiar agama Allah, maka (perbuatan) itu timbul dari ketaqwaan hati.” (Surah al-Haj: ayat 32)

5. Untuk melahirkan rasa syukur di atas segala nikmat Allah yang terlalu banyak ke atas diri kita dan yang masih menghidupkan kita.

6. Sebagai penghapus kepada segala kesalahan dan dosa yang kita lakukan, sama ada melakukan kemungkaran dan maksiat atau mengabaikan suruhan Allah.

7. Untuk memberikan kegembiraan kepada keluarga yang melakukan korban dan orang-orang lain yang mendapat bahagian daripada daging korban tersebut, di mana mereka dibenarkan untuk memakan, bersedekah atau menyimpan daging tersebut untuk dimakan dalam jangka masa yang lama.

8. Sentiasa mengingatkan kita, bahawa hidup ini amat memerlukan kepada pengorbanan, untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan yang hakiki dalam apa jua bidang yang kita ceburi. Tanpa pengorbanan, tiada nilainya sebarang usaha yang kita lakukan.

Ibadah Korban Anugerah Allah SWT Tuhan Pencipta Alam

David Orok turut mendakwa bahawa umat Islam hanyalah terikut-ikut melakukan upacara korban Nabi Ibrahim tanpa memahami konteks dan pengajaran yang terdapat disebalik peristiwa tersebut sepertimana yang dihayati oleh bangsa Israel dan penganut-penganut agama Kristian.

Ayat-ayat dan hadis diatas sudah lebih daripada cukup untuk menjawab putar-belit David Orok.

Yang pastinya, perintah ibadah korban datangnya dari Allah yang menciptakan Adam dan Hawa, nabi-nabi dan para rasul.

Mungkin David Orok tidak pernah tahu bahawa ALLAH YANG ESA (satu, tunggal, tidak beranak dan tidak diperanakkan) jugalah yang menurunkan kitab Taurat dan Injil.

Semoga Allah SWT memberikan petunjuk dan hidayah buat David Orok. Amiin.

Isu penghinaan kononnya Nabi Ismail adalah anak luar nikah Nabi Ibrahim, akan kita jawab kemudian.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: ustaznaim | ibnuhasyim

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon