Wednesday, September 27, 2017

Sambutan Gema Seni Tradisional Malaysia


Dalam usaha memelihara kesenian tradisional di Malaysia, Pusat Seni Pentas Tradisional (PuTRA), di bawah Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) telah memperkenalkan program Gema Seni Tradisional.

Gema Seni Tradisional

Menerusi acara tahunan yang mula diperkenalkan sejak 2015 ini, program bersifat apresiasi ini cuba mendekatkan khalayak khususnya generasi muda kini agar terus mengenal dan menghargai keindahan seni budaya warisan bangsa.

Antara kesenian yang pernah diketengahkan adalah Makyung dari Pasir Mas, Wayang Kulit dari Dalang Cina, Caklempong, Dikit Barat, Gamelan, Seni Bertabik, Ghazal, Dondang Sayang dan Keroncong.

Gema Seni Tradisional tampil untuk mengajak penonton menghayati keindahan lagu Irama Melayu Asli menerusi Citra Seni dan Malam Kemala Irama.

Usaha untuk mengajak generasi muda menghargai kesenian tradisional, perlu diadakan secara berterusan dari masa ke semasa.

Penganjuran program seperti ini sangat bermanfaat kepada masyarakat terutamanya kepada generasi kini yang mungkin tidak kenal kesenian warisan kita.

Melalui usaha ini, kesenian tradisional ini akan terus dipelihara malah diwarisi oleh generasi baru untuk dipertahankan pada masa depan.

Biarlah usaha ini turut mendapat perhatian pihak stesen TV dan radio untuk memberikan ruang kepada program-program sebegini agar ia dapat disebar luaskan kepada semua peringkat masyarakat.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon