Friday, August 04, 2017

Sejarah Penganjuran Sukan SEA


Pada mulanya, Sukan SEA dikenali sebagai Sukan Semenanjung Asia Tenggara atau Sukan SEAP yang bertujuan untuk menggalakkan kerjasama, persefahaman dan menguatkan hubungan antara negara-negara rantau Asia Tenggara.

Logo Sukan SEA

Sukan Asia Tenggara (SEA), temasya sukan dwi-tahunan membabitkan 11 negara Asean, dikendalikan Persekutuan Sukan Asia Tenggara dengan kerjasama Komiti Olimpik Antarabangsa (IOC) dan Majlis Olimpik Asia.

Indonesia dan Filipina kemudiannya menyertai Sukan SEAP ke-8 pada tahun 1975 dan kemudiannya Persekutuan SEAP menukar nama kepada Pertubuhan Sukan Asia Tenggara (SEAGF) dan temasya dwi-tahunan ini dikenali sebagai Sukan SEA.

Brunei menyertai Sukan SEA ke-10 di Jakarta, Indonesia, dan Timor-Leste pada Sukan SEA ke-22 di Hanoi, Vietnam.

SEJARAH

Pada asalnya, Sukan Asia Tenggara diberi nama Sukan Semenanjung Asia Tenggara atau Sukan SEAP. Pada 22 Mei 1958, semua delegasi dari negara semenanjung Asia Tenggara menghadiri Sukan Asia ke-3 di Tokyo, Jepun untuk melakukan perjumpaan dan telah disetujui banyak pihak untuk mengadakan pertubuhan sukan ini.

Sukan SEAP yang dibentuk di konsepkan oleh Laung Sukhumnaipradit iaitu Naib Presiden Komiti Olimpik Thailand pada masa itu.

Cadangan ini diterima dan sukan ini dipromosikan kepada negara-negara semenanjung Asia Tenggara. Tujuan Sukan Asia Tenggara adalah bahawa acara sukan serantau akan membantu menggalakkan kerjasama, persefahaman dan menguatkan hubungan antara negara-negara di rantau Asia Tenggara.

Thailand, Burma (kini; Myanmar), Malaya (kini; Malaysia), Laos, Vietnam Selatan, dan Kemboja (juga Singapura menyertai kemudiannya) dijadikan sebagai anggota sukan ini. Kebanyakan negara bersetuju bahawa temasya ini diadakan secara dwi-tahunan. Komiti Persekutuan Sukan SEAP mula dibentuk selepas itu.

Sukan SEAP pertama diadakan di Bangkok, Thailand, yang disertai 527 atlet dan pegawai rasmi dari Thailand, Burma, Malaysia, Singapura, Vietnam Selatan dan Laos, yang mengambil bahagian dalam 12 acara sukan.

Sukan SEAP ke-8 pada 1975, Persekutuan SEAP membawa masuk kontinjen negara dari Indonesia dan Filipina. Dua negara itu diterima pada 1977, tahun yang sama yang mana Persekutuan SEAP menukar nama kepada Pertubuhan Sukan Asia Tenggara (SEAGF) dan temasya dwi-tahunan ini dikenali sebagai Sukan Asia Tenggara. Brunei diterima masuk pada Sukan SEA ke-10 di Jakarta, Indonesia, dan Timor-Leste pada Sukan SEA ke-22 di Hanoi, Vietnam.

EDISI SUKAN SEA

Sukan Semenanjung Asia Tenggara

Sukan Semenanjung Asia Tenggara

Sukan Asia Tenggara

Sukan Asia Tenggara

Nota:
1~ Ditukar nama selepas Filipina & Indonesia menyertai temasya ini.
2~ Ia adalah kali pertama dalam sejarah SEAG sebuah bandar bukan ibu negara menjadi tuan rumah temasya ini.
3~ Ini kali pertama dalam sejarah SEAG yang venues temasya ditempatkan di dua bandar iaitu Hanoi dan Bandar Ho Chi Minh. Daerah lain termasuk Haiphong, Hải Dương, Nam Định, Ninh Bình, Phú Thọ, Vĩnh Phúc dan Hòa Bình.
4~ Daerah lain yang menjadi tuan rumah adalah beberapa bandar dalam Metro Manila, Los Baños dan Calamba City di Laguna, Cebu, Bacolod, Angeles dan Subic, Zambales.
5~ Bandar raya Chonburi dan Bangkok antara lokasi di mana Sukan SEA ke-24 diadakan.
6~ Palembang adalah tuan rumah rumah temasya, Jakarta akan menyokong tuan rumah bersama

PENGANJURAN
  • Kedudukan penganjuran dari 1959 ke 1975.
  • Kedudukan penganjuran dari Sukan SEA 1977–semasa.
Penganjuran

Nota:
1~ Kemboja sepatutnya menganjurkan Sukan SEA ke-3 tetapi dibatalkan berikutan situasi tidak mengizinkan.
2~ Singapura telah diberi hak penganjuran Sukan SEA ke-27 tetapi ia memilih untuk melepaskan hak tersebut kemudian.

PUNGUTAN PINGAT

Sehingga Sukan Asia Tenggara 2017.

Pingat Sukan SEA 2017

Pingat Sukan SEA 2019.

Pingat Sukan SEA 2019

MENGERATKAN HUBUNGAN NEGARA

Setelah sekian lama menempa nama di persada antarabangsa dan kini sekali lagi semua rakyatnya diseru agar mencipta sejarah untuk bersama-sama bersatu dan berganding bahu dalam mencapai keamanan, kemajuan dan kemakmuran.

Ia juga menunjukkan bahawa dengan Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 adalah temasya pertama Sukan Asia Tenggara diadakan selepas penubuhan Komuniti ASEAN.

Sukan akan memainkan peranan penting menyatupadukan seluruh komuniti di Asia Tenggara dalam meraikan kecemerlangan dan meningkatkan semangat juang berbekalkan semangat setiakawan yang jitu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon