Thursday, August 17, 2017

Punca Kejang Otot Dan Cara Mengatasinya


Kejang otot, cramps atau kram berlaku akibat pengecutan otot yang tidak terkawal lalu menyebabkan otot tidak dapat berehat secara normal.

Punca Kejang Otot

Dalam keadaan normal, otot akan mengecut dan berehat secara sekata namun, tindakan otot yang mengecut secara tiba-tiba menyebabkan terjadinya gejala kekejangan.

Sesetengah orang akan mengalami kejang otot dalam tempoh beberapa saat atau beberapa minit pun begitu, ada juga yang mengalaminya dalam tempoh yang agak lama.

Kekejangan otot yang lama mungkin satu petanda kepada kesihatan tubuh badan. Apa sebenarnya penyebab otot kram?

Punca Kejang Otot

Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan kekejangan otot, antaranya disebabkan oleh komplikasi kecederaan lama, tidak melakukan pemanasan badan sebelum bersukan, melakukan aktiviti senaman dalam tempoh yang lama sehingga menyebabkan otot letih dan kekurangan air dan garam galian atau elektrolit.

Kebiasaannya, kekejangan otot dapat dikenal pasti apabila anda berasa sakit di kawasan otot terlibat apabila ia menegang, mengeras seterusnya berasa sakit apabila disentuh.

Mereka yang pernah mengalami situasi ini terpaksa berehat daripada melakukan sebarang aktiviti sementara menunggu kekejangan tersebut reda.

Keletihan otot

Masalah cramps ini harus dibezakan dengan masalah kelenguhan otot kerana kedua-duanya adalah masalah yang berbeza.

Kelenguhan selalunya disebabkan keletihan otot yang digunakan dalam pergerakan yang berterusan atau kurang rehat dan ini menyebabkan pengumpulan asid laktik di dalam otot berkenaan yang menjalankan aktiviti anaerobik (tanpa oksigen), di mana aktiviti otot berlaku di dalam kekurangan bekalan oksigen kepada otot.

Selalunya kelenguhan otot akan pulih dengan berehat dan ini memulihkan pengaliran darah ke otot berkenaan dan asid laktik yang terkumpul akan dikumuhkan.

Terdapat banyak teori berkaitan dengan cramps termasuklah keadaan dehidrasi, kekurangan garam mineral (elektrolit) tertentu dalam badan seperti potassium, sodium dan kekurangan karbohidrat atau keadaan otot yang terlalu tegang.

Akan tetapi teori yang lebih popular adalah keadaan keterujaan pada saraf otot-otot (neural excitability) yang terlibat, menyebabkan keadaan cramps tersebut.

Otot yang paling lazim dikaitkan dengan masalah cramps adalah otot di bahagian betis, akan tetapi otot-otot di bahagian lain juga boleh terlibat.

Kekejangan otot kaki pada wanita hamil

Kekejangan otot kaki juga berlaku pada wanita hamil. Ia dirasai pada umur kehamilan pada trimester kedua apabila rahem semakin membesar. Kaki yang penat membawa lebihan berat akan mudah untuk mendapat kekejangan.

Tekanan rahem yang membesar pada saluran darah juga mengganggu perjalanan darah ke kaki di samping memberi tekanan pada saraf ke kaki.

Bagi wanita yang hamil dinasihatkan agar tidak berdiri atau duduk sambil menyilang kaki terlalu lama.

Selalulah merenggangkan otot kaki pada waktu siang dan sebelum tidur. Gerakkan sendi pergelangan kaki dan sendi jari kaki ketika sedang duduk menonton TV, makan malam atau duduk berbual.

Cubalah berjalan pada jarak yang dekat kecuali dinasihatkan untuk tidak berbuat demikian oleh doktor atau jururawat bidan.

Jika kepenatan dan mahu berbaring, cuba berbaring ke sisi kanan untuk mengelakkan tekanan kuat rahem pada saluran darah dan saraf.

Pastikan cukup minum air.

Jika kekejangan pernah berlaku dan bimbang ia berlaku semula, boleh mandi dengan air panas sebelum tidur.

Atau sekurang-kurangnya meletakkan tuala panas pada kaki sebelum tidur. Ini membantu otot kaki untuk rehat.

Kekejangan otot kaki pada atlet

Kekejangan otot kaki di kalangan atlet selalunya disebabkan oleh regangan yang keterlaluan atau terseliuh.

Apabila kita mengalami kecederaan akibat terseliuh atau regangan itu, otot kita akan cuba membaikidiri dengan mengecut. Kecutan yang tidak terkawal menyebabkan kekejangan.

Perimbangan mineral dalam badan amat penting. Untuk mereka yang mahu beriadah, janganlah terlalu banyak minum atau meminum air yang sedikit kerana kedua-duanya akan menyebabkan kekejangan.

Bila otot kita mengalami dehidrasi, otot kita akan mudah kekejangan akibat kepekatan ineral dalam badan yang tinggi.

Sementara bila kita minum terlalu banyak air, kepekatan mineral dan badan pula mencair, dan menyebabkan hyponatremia.

Keseimbangan mineral dalam tubuh amat penting bagi seorang atlet.

Pengumpulan lactic acid yang terlalu banyak dalam otot juga menyebabkan kekejangan.

Apabila seseorang itu melakukan riadah yang berpanjangan tanpa rehat, pembakaran glucose tanpa oksigen menyebabkan tenaga dihasilkan bersama lactic acid. Otot akan berasa “terbakar” atau penat, seterusnya menyebabkan kekejangan otot.

Cara Mengatasi Kejang Otot

Bagi mengatasi permasalahan ini, anda digalakkan untuk mengambil makanan berkarbohidrat seperti nasi dan roti.

Manakala pengambilan elektrolit dan mineral seperti kalsium, magnesium, potassium dan zink dipercayai membantu mencegah kecederaan dan kejang otot.

Buah-buahan seperti pisang yang mengandungi potassium serta air isotonik amat diperlukan bagi mencegah kekejangan dan kecederaan otot.

Selain menitik beratkan pemakanan, anda juga disarankan untuk melakukan regangan secara perlahan-lahan pada otot yang bermasalah.

Sesi pemanasan badan sebelum dan selepas bersukan ini juga dapat membantu mengatasi kekejangan otot.

Ia penting agar otot-otot terlibat tidak terkejut dan dapat menerima tindak balas berkenaan.

Sekiranya anda mengalami kekejangan, sapukan minyak panas atau ubat yang dikhaskan untuk tujuan itu di bahagian berkaitan.

Jika kekejangan berlaku di bahagian kaki, legakan kekejangan itu dengan cara duduk dan luruskan kaki serta halakan jari kaki ke arah badan.

Lakukan ia secara berulang sehingga rasa kejang itu hilang, diikuti dengan urutan secara perlahan di tapak kaki bagi melegakan otot dan melancarkan aliran darah.

Cara terbaik untuk melegakan kekejangan otot betis di kalangan atlet ialah dengan merenggangkan otot yang terlibat.

Ini dapat dilakukan dengan meluruskan kaki, dan bengkokkan jari kaki ke arah badan. Mulanya ia akan berasa sakit, namun ia akan memberi kelegaan kemudian.

Selepas itu boleh mengurut perlahan-lahan menggunakan tapak tangan dan menyapukan otot betis itu dengan minyak panas. Cuba berjalan-jalan dengan memijak hujung tapak kaki.

Jika kesakitan tidak berkurangan, dan bahagian betis itu bertambah bengkak dan sakit bila disentuh, segeralah berjumpa doktor kerana ia mungkin bukan kekejangan otot yang biasa.

Kemungkinan terjadi darah beku di dalam otot dan memerlukan rawatan yang agresif segera.

Antara cara untuk mengurangkan kekejangan ialah dengan minum air secukupnya, terutama apabila badan kita mengalami dehidrasi akibat beriadah.

Bagi riadah yang kurang daripada satu jam, meminum air sudah cukup untuk mengelakkan kekejangan.

Minumlah beberapa teguk air. Bagi riadah yang lebih lama, minum minuman air yang mengandungi mineral dan glucose.

Ini kerana riadah yan lama memerlukan bukan saja air tetapi mineral dan glucose.

Cara lain ialah pastikan anda bersenam secara istiqamah dan konsisten. Dengan cara ini badan akan membina daya tahan terhadap kekejangan.

Apabila otot dipaksa untuk melakukan suatu latihan riadah yang keterlaluan dan belum biasa dilakukan, ia akan menyebabkan kekejangan.

Ambilkan lebih banyak potassium untuk mengurangkan kemungkinan mendapat kekejangan, antaranya dengan memakan pisang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Panduan Senaman Harimau Untuk Menguatkan Syahwat Lelaki

sumber: nona | drzubaidi | utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon