Tuesday, July 25, 2017

Memahami Pelaburan Bitcoin, Emas Digital Pengganti Wang Kertas

Mungkin anda pernah dengar pasal pelaburan Bitcoin, tentang status halal haram Bitcoin, scam Bitcoin dan ada yang kaitkan Bitcoin dengan MLM malah, ada yang sangat taksub dengan Bitcoin sehingga sanggup berhenti kerja.

Memahami Pelaburan Bitcoin

Anda mungkin pernah cuba google ‘what is Bitcoin’ dan jumpa ayat lebih kurang macam ini:

“Bitcoin adalah satu cryptocurrency atau matawang digital yang bersifat decentralized dan menggunakan teknologi blockchain.”

Agak-agak anda faham tak? Cryptocurrency? Blockchain? Decentralised?

Teknologi-teknologi ini sebenarnya agak complicated even orang kerja IT pun pecah kepala juga nak faham.

Tapi, cara paling senang untuk faham Bitcoin adalah dengan menganggap ia sebagai ‘emas’ digital. Kenapa emas? Kenapa bukan macam duit ringgit (duit fiat)? Nama pun coin, duit lah tu kan?

Macam ini. Sebab ia tak sama dengan duit Ringgit/Dollar adalah dari 3 segi:

1. Nilai duit berbeza ikut negara dan nilai dia bergantung kepada prestasi negara tersebut – contoh, kalau negara perang, matawang akan jatuh. Tapi nilai Bitcoin dan emas sama di mana-mana dalam dunia ini.

2. Duit diuruskan oleh bank, Bitcoin diuruskan oleh pengguna sendiri (atau mungkin lebih tepat; oleh teknologi).

3. Duit boleh dicetak ikut keperluan, Bitcoin dan emas hanya boleh dilombong dan jumlahnya terhad.

Jadi ia lagi mirip macam emas, berbanding duit fiat. Dan, ia menjadi platform terbaik jual beli di alam digital, sebab ia memang lahir secara digital dengan bertujuan untuk menjadi matawang digital.

Persamaan dengan duit biasa? Keduanya boleh digunakan untuk beli barang atau servis yang guna sistem online (walaupun tak banyak lagi sistem/bisnes yang terima Bitcoin di Malaysia, ia semakin bertambah dari hari ke hari).

Ok, sekarang anda tahu Bitcoin adalah duit digital yang boleh dipakai untuk jual beli online, yang sifatnya mirip-mirip macam emas. Bezanya Bitcoin dalam digital, tak boleh pegang, tak boleh rasa dan tak boleh cetak.

Kerana sifatnya macam emas, Bitcoin boleh dilombong, boleh dijual, dibeli dan dijadikan salah satu pelaburan. Dan macam emas, apabila semua Bitcoin habis dilombong, tak akan ada Bitcoin baru lagi.

Setakat hari ini, sudah 15.2 juta Bitcoin dilombong dari 21 juta semuanya. Jadi, cuma 1/3 saja yang tinggal untuk dilombong.

Apa persamaan Bitcoin dengan MLM? Tak ada yang sama dari segi teknologi, sistem dan jenis. Tapi mungkin ada orang promosi Bitcoin dilakukan dengan kaedah MLM. Kebiasaannya adalah mengajak orang bersama-sama melombong Bitcoin.

Macam perlombongan emas, nak lombong Bitcoin perlu perkakasan yang mahal dan komputer yang laju. Jadi daripada melombong emas sendiri pakai tukul besi, mesti tak boleh lawan orang yang pakai jentera besar.

Maka ada orang buka syarikat dan ajak orang melabur. Kalau dapat emas, kongsi untung sama-sama. Macam itulah konsep melabur dalam Bitcoin juga.

Dan yang paling biasa sekarang menggunakan kaedah cloud mining. Anda bayar duit sahaja tanpa tahu di mana hardware atau komputer tu semua secara fizikal.

Apa yang anda perlu tahu adalah kebanyakan skim Bitcoin mining ini adalah scam! Scam yang dilabel sebagai Skim Ponzi.

Kenali Skim Cepat Kaya Bitcoin

Antara ciri-ciri Skim Ponzi, Skim Cepat Kaya yang menggunakan nama Bitcoin adalah dapat peratus harian, bonus tetap, mengaku sebagai pelaburan paling hebat di abad ini dan beberapa lagi yang macam too good to be true.

Untuk join cloud mining, anda tak perlu ikut mana-mana MLM pun. Cuma perlu cari syarikat yang betul dan sah. Buat kajian lebih sikit. Jangan percaya bulat-bulat.

Tapi sekarang sangat banyak pelombong Bitcoin dan jumlah Bitcoin yang ada semakin kurang.

Selain itu, untuk memiliki dan melabur dalam Bitcoin, anda perlulah memiliki Bitcoin Wallet yang kami ada terangkan dalam artikel Bitcoin Wallet Untuk Menyimpan Bitcoin Secara Online.

Anda juga boleh jual beli sendiri bitcoin melalui Forex Broker yang ada menawarkan trading Bitcoin tetapi saya langsung tidak menggalakkan anda kerana risikonya terlalu besar untuk anda mengalami kerugian.

Jadi, mungkin lebih senang anda beli saja Bitcoin, daripada join melabur dalam aktiviti perlombongan.

Bitcoin itu kemudian anda simpan di dalam Bitcoin Wallet, tunggu nilainya naik sebelum withdraw ke akaun bank atau jual kepada sesiapa yang berminat.

Jangan sesekali terjebak ke dalam program skim cepat kaya yang menggunakan nama Bitcoin semata-mata seperti ethtrade.com

Macam mana nak beli Bitcoin?

Tunggu dulu. Sebelum apa-apa, ajda tanya diri sendiri, apa tujuan nak beli Bitcoin?

Nak cepat kaya? Kebarangkalian nak kaya dengan Bitcoin agak rendah sebenarnya sebab harga Bitcoin dah mahal gila sekarang. Kalau tahun 2015 harga 1 Bitcoin = RM900, sekarang 1 Bitcoin = RM5000.

Dan perlu diingatkan, ia TAK akan sentiasa naik. Sapa yang cakap ia akan sentiasa naik memang confirm tipu. Sila lari laju-laju dari mereka.

Nak untung? Ini kira untung sabut atau untung batu, tak siapa tahu anda boleh untung ke tak.

Nak melabur? Bitcoin dikira sebagai pelaburan berisiko tinggi.

Kalau anda memang dah ada portfolio pelaburan risiko rendah (macam ASB/TH/Saham/Unit trust) dan risiko sederhana secukupnya, mungkin boleh cuba melabur Bitcoin pula. Kalau tak, baik jauhkan diri dulu daripada Bitcoin.

Sebab kawan pejabat beli, jadi anda pun nak beli? Cari ilmu sampai jemu, lepas itu baru decide.

Sebab Bitcoin tengah hot? Better anda tak payah involve dulu kalau tak paham apa-apa.

Macam kata pelabur paling berjaya Encik Warren Buffet, pelaburan adalah tentang compunding effect dan untuk magik compounding berlaku, ia perlukan masa, ilmu dan menjauhi sikap tamak.

Tapi kalau anda masih nak cuba-cuba, mungkin boleh involve dalam Bitcoin dengan 2 cara ini:

1. Terima bayaran dalam bentuk Bitcoin untuk mereka yang ada bisnes online atau buat freelance online.

2. Beli sikit-sikit bila ada duit lebih untuk tujuan belajar tentang Bitcoin.

Asasnya, duit lebih yang anda sanggup biarkan hangus macam itu saja. Tapi perlu diingatkan, jual beli Bitcoin pun ada banyak yang menipu. Sila hati-hati di tahap paling maksimum.

Kriteria utama sebelum apa-apa, kena belajar dan faham. Jangan main ikut orang dan percaya kepada 1 orang atau organisasi sahaja.

Pada dasarnya, ramai orang-orang teknologi (termasuk Bill Gates) percaya Bitcoin dan teknologi yang ada dalam Bitcoin itu (cryptocurrency dan blockchain) adalah teknologi paling penting selepas internet.

Tapi, ia masih baru, masih tak stabil dan agak berisiko. Juga terlalu banyak hype yang tak betul dan scam di sekelilingnya.

Tak mustahil dalam 10 tahun akan datang cryptocurrency akan jadi cara utama kita jual beli dekat internet.

Tapi tak semestinya Bitcoin yang paling digunapakai waktu itu. Sekarang sudah ada lebih dari 700 cryptocurrencies dalam dunia selain Bitcoin.

Dalam teknologi, akan sentiasa ada banyak persaingan. Mungkin dulu kita ingat Friendster dan MySpace paling hot, tapi sekarang, cuma Facebook yang ada. Tak ada siapa tahu nasib Bitcoin akan jadi macam Friendster atau Facebook.

Jadi, nak involve atau tak dengan Bitcoin? Dengan ilmu yang betul, mungkin ini satu peluang untuk masa depan, tapi tanpa ilmu, hampir pasti ia akan jadi satu musibah.

BACA INI JUGA: Bitcoin Faucet Percuma Untuk Pengumpul Cryptocurrency 2017

sumber: thevocket

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon